Τι θα περιέχει το νομοσχέδιο
Να πάρει προβάδισμα έναντι των γεγονότων στην διαχείριση του μεταναστευτικού επιχειρεί η κυβέρνηση και σπεύδει να αναλάβει πρωτοβουλίες σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Στο Μέγαρο Μαξίμου γνωρίζουν ότι πρόκειται για μια βραδυφλεγή βόμβα και ουσιαστικά το πρώτο κρίσιμο κρας τεστ που καλούνται να διαχειριστούν. Το στίγμα έδωσε ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στους νεοεκλεγέντες βουλευτές που δέχτηκε στο πρωθυπουργικό γραφείο. «Εμείς ακολουθούμε άλλη πολιτική. Πιο αυστηρή. Δεν ακολουθούμε την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ», ανέφερε ο Πρωθυπουργός, δίνοντας έμφαση στις παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν αμέσως μετά το υπουργικό συμβούλιο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η αλλαγή πολιτικής εστιάζεται σε τρεις κατευθύνσεις. Πρώτον δίνεται έμφαση στην αποτροπή και την ανάσχεση των μεταναστευτικών ροών, την επίσπευση των διαδικασιών ασύλου ώστε να υπάρξει άμεση αύξηση των επιστροφών στην Τουρκιά και στη διεθνοποίηση του ζητήματος σε όλα τα επίπεδα. Από την κυβέρνηση δίνουν μεγάλη σημασία στην αύξηση της επιτήρησης στο Αιγαίο και τον Έβρο ώστε να περιοριστούν οι ροές που έχουν πολλαπλασιαστεί το τελευταίο δίμηνο. Μάλιστα, στελέχη της ΝΔ, απαντώντας στις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ σπεύδουν να αντιπαραβάλουν τις παλιότερες δηλώσεις του κ. Τσίπρα, που μιλούσε για ανοιχτά σύνορα και διακήρυσσε πως «η θάλασσα δεν έχει σύνορα».

Μετά τη δηλητηριώδη απάντηση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη στην κριτική που άσκησε η αξιωματική αντιπολίτευση, στην κυβέρνηση εμφανίζονται αποφασισμένοι να μην δεχτούν τον ρόλο τιμητή «από όσους δημιούργησαν αυτό το χάος και έφεραν τα νησιά του Βορείου Αιγαίου στα όρια της αντοχής τους» όπως σχολίαζε στέλεχος. Ο σχεδιασμός που έχει γίνει αφορά στο ένα σκέλος την αποτροπή, με πολιτικές που στοχεύουν στο τι πρέπει να γίνει ώστε να μην έρχονται μετανάστες και δεύτερον στο πώς θα λειτουργήσουν αποτελεσματικά οι Αρχές όταν έρθουν.

Τι θα περιέχει το νομοσχέδιο
Με το νομοσχέδιο του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη που συζητήθηκε σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο, επιταχύνεται η διαδικασία χορήγησης (ή απόρριψης) της αίτησης ασύλου, με μείωση των βημάτων για την εξέταση των αιτήσεων, κατάργηση του τέταρτου βαθμού κρίσης, και μεταφορά της εκδίκασης των υποθέσεων στα Πρωτοδικεία με ακυρωτικό έλεγχο.

– Διατηρούνται οι Επιτροπές Προσφυγών ως δεύτερος βαθμός κρίσης. Η απόφαση αυτή είναι συνέπεια μελέτης των στατιστικών δεδομένων τόσο της Υπηρεσίας Ασύλου, όσο και της Αρχής Προσφυγών και των Δικαστηρίων. Αλλάζουμε την σύνθεση των επιτροπών (δύο δικαστές και ένα μέλος από Ύπατη Αρμοστεία) και προβλέπουμε τρεις δικαστές.

-Προβλέπονται μονομελείς και τριμελείς συνθέσεις διότι έχει αποδειχθεί από τα στατιστικά των δικαστηρίων ότι η μονομελής σύνθεση εκδίδει τις αποφάσεις με μεγαλύτερη ταχύτητα.

– Προβλέπεται για πρώτη φορά ότι σε περίπτωση που οι αλλοδαποί κατά την υποδοχή δεν συμμορφώνονται προς τις αποφάσεις μεταφοράς τους σε άλλες δομές, τεκμαίρεται ότι δεν επιθυμούν την προστασία και παραπέμπονται σε διαδικασίες επιστροφής. Στόχος μας να μην μπουν καθόλου στο σύστημα όσοι εξαρχής ακόμα και πριν την καταγραφή τους δεν συμμορφώνονται.

– Μετά την καταγραφή, εφόσον οι αιτούντες τελικά παραμένουν στο σύστημα αλλά δεν συμμορφώνονται προς τις αποφάσεις μεταφοράς, τότε η αίτηση τους εξετάζεται με ταχύρρυθμη εξέταση εντός 3 ημερών. Και αυτό διότι συνάγεται ότι έχουν υποβάλει την αίτηση μόνο για να καθυστερήσουν την απομάκρυνσή τους. Σε κάθε περίπτωση παραβιάζουν το καθήκον συνεργασίας τους και αυτό επιφέρει συνέπειες.

– Αλλάζει το καθεστώς κράτησης ώστε να μη χάνονται από την επιτήρηση των αρχών χιλιάδες αλλοδαποί, όπως γινόταν με την προηγούμενη διακυβέρνηση.

-Προβλέπεται ρητά ότι η παραβίαση των όρων και κανονισμών λειτουργίας των Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης έχει ως συνέπεια την διακοπή της στέγασης και ουσιαστικά την αποπομπή των αιτούντων από αυτά.

-Μεταφέρονται οι ορισμοί της οδηγίας ως προς το τι συνιστά «μέλη οικογένειας» και απαλείφεται ο προηγούμενος ορισμός ο οποίος είχε εντάξει στην έννοια πρόσωπα που δεν προέβλεπε η Οδηγία.

– Ευάλωτοι πλέον είναι μόνο όσοι αναφέρονται στην Οδηγία και απαλείφεται το μετατραυματικό στρές ως λόγος ευαλωτότητας ενώ αυστηροποιείται η έννοια της ευαλωτότητας.

– Διορθώνεται ο ορισμός για το τι συνιστά τελεσιδικία και ιδίως τι συνιστά μεταγενέστερο αίτημα που δημιούργησε μέχρι σήμερα σωρεία προβλημάτων και παρελκυστικών αιτημάτων.

– Θεσπίζονται Κλιμάκια Ταχείας Συνδρομής της Υπηρεσίας Ασύλου. Τα Κλιμάκια Ταχείας Συνδρομής αμέσως μετά την κατάταξη της αίτησης ενημερώνουν τον αιτούντα για την πιθανή πορεία της υπόθεσής του. Έτσι ο αιτών ενημερώνεται ότι η αίτηση του μπορεί να απορριφθεί πολύ γρήγορα και θα υποχρεωθεί άμεσα σε επιστροφή.

– Μπαίνει τάξη στη διαδικασία της προκαταγραφής και της καταγραφής και προβλέπονται πλέον συνέπειες για όσους δεν συμμορφώνονται, ή για όσους δεν συνεργάζονται για να γίνει η καταγραφή τους.

– Ρυθμίζεται το ζήτημα των ιατρικών βεβαιώσεων με την πρόβλεψη αυτές να είναι μόνο από δημόσια νοσοκομεία και δημόσιους φορείς. Ενώ παράλληλα εφαρμόζεται η νομολογία των Διοικητικών Δικαστηρίων στο άσυλο και οι ιατρικές βεβαιώσεις θα πρέπει να φέρουν πλήρη αιτιολόγηση ως προς τα ευρήματά τους.

– Προβλέπονται ρητές προθεσμίες για την εξέταση των αιτήσεων και λαμβάνονται όλα τα αναγκαία διοικητικά μέτρα για τη στελέχωση και τη στήριξη των υπηρεσιών μας.

– Προτείνεται «Κατάλογος ασφαλών χωρών» καταγωγής και ασφαλών τρίτων χωρών. Μία γενναία πολιτική απόφαση επιβεβλημένη από την πραγματικότητα αλλά και σε συμφωνία με την πρακτική που ακολουθούν εδώ και χρόνια όλα τα ευρωπαϊκά κράτη.

– Προβλέπεται η αυτοπρόσωπη παράσταση των αιτούντων σε κάθε στάδιο της διαδικασίας, από την Υπηρεσία Ασύλου μέχρι και στα δικαστήρια.

– Προβλέπεται πως οι επιδόσεις μπορούν να γίνουν όχι μόνο στους αιτούντες αλλά και στους πληρεξούσιους δικηγόρους τους που καθίστανται αυτοδικαίως και αντίκλητοι.

– Προβλέπεται ότι η διάρκεια του δελτίου αιτούντος άσυλο είναι πλέον εννεάμηνης διάρκειας, προκειμένου να έρχονται πιο τακτικά σε επαφή με τις αρχές και να καθίσταται ακόμα πιο ευχερής ο εντοπισμός τους. Ενώ εξάλλου για πρώτη φορά συνδέεται η διάρκεια των δελτίων με την έκδοση της απόφασης και όχι με την επίδοση όπως συνέβαινε έως σήμερα.

– Σταματάει η «μηχανή παραγωγής προσφυγών» που έως σήμερα λειτουργούσε λόγω των κακών νομοθετικών επιλογών. Η προσφυγή στις Επιτροπές προϋποθέτει δικόγραφο με λόγους, και όχι ένα προεντυπωμένο έγγραφο που έως σήμερα χορηγείτο από την ίδια την υπηρεσία στους αιτούντες.

Κυβέρνηση Μητσοτάκη: Με έτοιμο σχέδιο στην Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ
Η Αθήνα επιθυμεί να έχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο όταν θα θέσει το θέμα, επισήμως, στη Σύνοδο Κορυφής 17 και 18 Οκτωβρίου. Έχοντας πραγματοποιήσει τα πρώτα βήματα από δικής της πλευράς θα ζητήσει από τους εταίρους μεγαλύτερη αλληλεγγύη και συνεργασία για την αντιμετώπιση ενός ευρωπαϊκού προβλήματος, του οποίου η Ελλάδα σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος.

Ήδη, σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους, ο Προϊστάμενος του Γραφείου Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Πρωθυπουργού, Δημήτρης Μητρόπουλος, έστειλε αναλυτική ενημέρωση στους ομολόγους του για τα δεδομένα που υπάρχουν. Περιγράφει αναλυτικά την αύξηση των αφίξεων τους τελευταίους μήνες και τις προοπτικές που διαγράφονται.

Επίσης, ο επικεφαλής της Μόνιμης αντιπροσωπείας της χώρας στην Ε.Ε. θα θέσει το ζήτημα στο Συμβούλιο των Μονίμων Αντιπροσώπων, ανοίγοντας την συζήτηση ενόψει της Συνόδου Κορυφής όπου ο Πρωθυπουργός θα απευθυνθεί στους ομολόγους τους θέτοντας επί τάπητος την ανάγκη άμεσων πρωτοβουλιών σε επίπεδο ΕΕ.

iefimerida

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.