Η ομάδα «Θεσσαλονίκη Αλλιώς» οργανώνει πρωτότυπες δράσεις με στόχο την αξιοποίηση στις διατηρητέες παλιές αποθήκες

Πλοία διασχίζουν το Θερμαϊκό μεταφέροντας ανθρώπους καθημερινά από τα προάστια στο κέντρο, στα πλαίσια μιας σύγχρονης αστικής… θαλάσσιας συγκοινωνίας. Εκθέσεις τέχνης και θεατρικές παραστάσεις στεγάζονται στις διατηρητέες παλιές αποθήκες του λιμανιού. Μία αποβάθρα γεμάτη σεζλόνγκ αναβιώνει την «πλάζ» του παρελθόντος, ενώ ποδηλάτες κυκλοφορούν ελεύθερα μέσα στις εγκαταστάσεις του λιμανιού, ως τμήμα ενός σύγχρονου δικτύου. Την ίδια στιγμή, ιστορίες χιλιάδων μεταναστών που έφτασαν στη Θεσσαλονίκη από τα Βαλκάνια και την Τουρκία ζωντανεύουν μέσα από τις διηγήσεις των παιδιών και των εγγονιών τους.
Το παρελθόν συναντά το μέλλον της Θεσσαλονίκης σε μία ολοήμερη πρωτοβουλία με επίκεντρο το λιμάνι της συμπρωτεύουσας και τη δημιουργική συνεισφορά περισσότερων από πενήντα ομάδων και φορέων. Η «Θεσσαλονίκη Αλλιώς», μια «ομάδα αστικού ακτιβισμού» υπό την αιγίδα του τοπικού πολιτιστικού περιοδικού «Παράλλαξη», σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης οργανώνουν σήμερα, Σάββατο 4 Ιουνίου, την πρωτοβουλία «Το λιμάνι αλλιώς» με στόχο να αναδειχθούν οι πολλαπλές αναξιοποίητες δυνατότητες αυτού του φυσικού θησαυρού της πόλης.

Αστική… θαλάσσια συγκοινωνία
Η απάντηση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης βρίσκεται… στη θάλασσα, σύμφωνα με τους διοργανωτές της πρωτοβουλίας «Θα σε δω στο πλοίο». Από τις 11 π.μ. ως τις 8 μ.μ. ένα καράβι θα μεταφέρει πεζούς από τα ανατολικά προάστια (Περαία) στο κέντρο της πόλης με τρόπο γρήγορο, φιλικό προς το περιβάλλον και οικονομικό.
«Η θαλάσσια συγκοινωνία με καραβάκι στο Θερμαϊκό φέρνει στο νου νοσταλγικές εικόνες από τη δεκαετία του ’60, όταν οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης κολυμπούσαν στις περιοχές που σήμερα αποτελούν τα ανατολικά προάστια. Σήμερα, αποτελεί ένα έργο απολύτως αναγκαίο καθώς η εν λόγω περιοχή αναπτύσσεται ραγδαία, έχοντας περίπου 80.000 κατοίκους οι οποίοι καθημερινά μετακινούνται προς το κέντρο της πόλης. Αυτή η μετακίνηση έχει καταστεί προβληματική, καθώς η χρήση του Ι.Χ. είναι δύσκολη λόγω της έλλειψης χώρων στάθμευσης, της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ακριβής βενζίνης. Την ίδια στιγμή, το λεωφορείο δεν προτιμάται από τους κατοίκους, γιατί η διαδρομή είναι μεγάλη και απαιτείται μετεπιβίβαση», αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα», ο υφυπουργός Μεταφορών, κ. Σπύρος Βούγιας.
Όπως εξηγεί, στη σημερινή πρωτοβουλία θα λάβει χώρα μία «συμβολική προσομοίωση» του τελικού έργου, το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει πλήρως μέσα στον επόμενο χρόνο. «Προετοιμάζουμε το διαγωνισμό για τα ταχύπλοα σκάφη που θα πραγματοποιούν τις μεταφορές, ενώ μέσα στον Ιούνιο θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή των τεσσάρων ή πέντε στάσεων που θα έχει η διαδρομή. Στόχος είναι η θαλάσσια μεταφορά να αποτελέσει την άμεση, γρήγορη (σ.σ περίπου 20 λεπτά) και οικονομική μεταφορά των πολιτών από τα ανατολικά προάστια στο κέντρο. Έχουμε πολύ καλή συνεργασία τόσο με τους τρεις εμπλεκόμενους δήμους – Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Θερμαϊκού – όσο και με την Περιφέρεια, γεγονός που με κάνει να αισιοδοξώ ότι το εν λόγω έργο, το οποίο συζητείται εδώ και δύο δεκαετίες, αυτή τη φορά θα υλοποιηθεί», καταλήγει ο κ. Βούγιας.

«Ανοιχτός καφές» στο λιμάνι
Πώς μπορεί να αποτελέσει το λιμάνι εστία πολιτισμού, τουριστική ατραξιόν και πηγή εσόδων για την Θεσσαλονίκη; Τι ρόλο μπορεί να παίξει η νεανική επιχειρηματικότητα, η αρχιτεκτονική και οι νέες τεχνολογίες; Σε αυτά τα ερωτήματα θα επιχειρήσουν να απαντήσουν οι ομιλητές που επέλεξε η ομάδα «Open Coffee» Θεσσαλονίκης, μία άτυπη ομάδα ανθρώπων που οργανώνει μηνιαίες συναντήσεις που αφορούν την επιχειρηματικότητα και τις νέες τεχνολογίες.
Οι ομιλητές προέρχονται από το χώρο της αρχιτεκτονικής και της ψηφιακής τεχνολογίας και θα αναλάβουν στη σημερινή εκδήλωση να παρουσιάσουν τρόπους να αναβιώσει το λιμάνι ως κέντρο της κοινωνικής ζωής της πόλης. «Στόχος είναι να αποτελέσει το λιμάνι πυρήνα κοινωνικών δράσεων, να κατορθώσουμε να προσελκύσουμε τον κόσμο στις προβλήτες του μέσα από τον πολιτισμό και τις νέες τεχνολογίες. Ο τουρισμός αποτελεί επίσης σημείο-κλειδί για το λιμάνι, ειδικά μετά τις πρόσφατες προγραμματικές συμφωνίες που καθορίζουν ότι αρκετές κρουαζιέρες θα αποβιβάζουν πλέον τουρίστες και στη Θεσσαλονίκη», λέει στο «Βήμα» ο οικονομολόγος κ. Γιώργος Γάτος, ένας εκ των συντονιστών της ομάδας «Open Coffee».

Το «Ellis island» της Θεσσαλονίκης
Τις ιστορίες των χιλιάδων μεταναστών που έφτασαν στη Θεσσαλονίκη τον προηγούμενο αιώνα έχουν αναλάβει να αναβιώσουν τα μέλη της ομάδας «Θεσσαλονίκη Αλλιώς» σε συνεργασία με φοιτητές του τμήματος Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. «Προσπαθούμε να αναβιώσουμε εικόνες από τη Θεσσαλονίκη των αρχών του προηγούμενου αιώνα. Οι Έλληνες ήταν τότε η μειονότητα, καθώς στην πόλη κατοικούσαν πολλοί διαφορετικοί πληθυσμοί, όπως Τούρκοι, Εβραίοι, Βούλγαροι και άλλοι βαλκανικοί λαοί. Αυτό σταδιακά άλλαξε με τις ιστορικές εξελίξεις. Σταδιακά, χιλιάδες μετανάστες έφταναν στη Θεσσαλονίκη τις δεκαετίες του ’20 και του ’30, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί σιγά σιγά ο σύγχρονος πληθυσμός της πόλης. Γι’ αυτό δεν είναι τυχαίο ότι το λιμάνι παρομοιάζεται με το νησί Έλις, σήμα κατατεθέν της μετανάστευσης της Νέας Υόρκης», αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Μιχάλης Γουδής, δημοσιογράφος και μέλος της ομάδας «Θεσσαλονίκη Αλλιώς».
«Τις ιστορίες αυτών των ανθρώπων επιθυμούμε να φέρουμε στο φως, μέσα από τις διηγήσεις των συγγενών τους. Ήδη δεκάδες άνθρωποι έχουν ανταποκριθεί στο κάλεσμά μας και μας αποστέλλουν επιστολές με ιστορίες, οι οποίες θα ζωντανέψουν με τη βοήθεια των φοιτητών», προσθέτει ο ίδιος.

Info
Πού;
Λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Πότε;
Σάββατο, 4 Ιουνίου
12.00-24.00
Δείτε το πλήρες πρόγραμμα των δράσεων εδώ:
http://www.parallaximag.gr/pdf/To%20limani%20allios_28052011.pdf
Δείτε το χάρτη των δράσεων εδώ:
http://www.parallaximag.gr/pdf/LimaniAlliosMAP.pdf

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.