Σε οριακό σημείο –με τον κίνδυνο του κλεισίματος ορατό, περισσότερο από ποτέ, βρίσκονται τα έργα των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, ενώ οι σημειούμενες καθυστερήσεις (με βάση τα συμβατικά χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσής τους), στην καλύτερη περίπτωση, αγγίζουν τα δύο χρόνια.
Αιτία του «λουκέτου» που απειλεί το σύνολο σχεδόν, των έργων, ίσως και μέχρι το Πάσχα, είναι η αδυναμία χρηματοδότησής τους. Οι Τράπεζες, θέλουν να αποχωρήσουν, καταγγέλλοντας τις συμβάσεις, επειδή θεωρούν ασύμφορα (εξαιρετικά χαμηλά) τα επιτόκια δανεισμού, ενώ το δημόσιο, αδυνατεί να επιστρέψει στις κατασκευάστριες κοινοπραξίες, οφειλόμενο ΦΠΑ, ύψους, περίπου, 25 εκατομμυρίων ευρώ.
Έτσι, τα εργοτάξια κλείνουν το ένα μετά το άλλο. Σύμφωνα, μάλιστα, με στελέχη των κοινοπρακτικών σχημάτων, σε περίπτωση που δεν εξευρεθεί λύση, μέχρι το Πάσχα θα κλείσουν τα περισσότερα εργοτάξια. Το μόνο, ίσως, έργο που θα μπορέσει να «τρέξει» μέχρι τέλος Ιουλίου, θα είναι ο οδικός άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, συμπεριλαμβανομένου του κλάδου Λεύκτρο – Σπάρτη, που βρίσκεται σε ικανοποιητικά προχωρημένο στάδιο.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, οι αρμόδιοι, αναζητούν λύση, εναποθέτοντας τις ελπίδες τους στην επιτυχή ολοκλήρωση της επαναδιαπραγμάτευσης (που βρίσκεται σε εξέλιξη) των συμβάσεων παραχώρησης, με τις Τράπεζες, σε συνδυασμό με την αποδοχή, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, του αιτήματος για χρηματοδότηση των έργων, κατά το επόμενο εξάμηνο.
Γιατί κι εάν, ακόμη, η επαναδιαπραγμάτευση με τις Τράπεζες, έχει θετικό αποτέλεσμα, θα απαιτηθεί, τουλάχιστον, ένα εξάμηνο, έως την υπογραφή των νέων συμβάσεων. Διάστημα, κατά το οποίο, κάποιος πρέπει να αναλάβει την χρηματοδότηση των έργων. Και ως προσφορότερη, προς αυτή την κατεύθυνση, λύση, θεωρείται η ρευστοποίηση, σήμερα, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, μελλοντικών εσόδων του δημοσίου, από τα διόδια.
Τα Υπουργεία Οικονομίας (υπέβαλε το σχετικό αίτημα) και Υποδομών, περιμένουν εναγωνίως την απάντηση της Τράπεζας, αφού η αποδοχή του αιτήματος θα αποτελέσει ένα κάποιο «φως στο τούνελ», για την συνέχιση των έργων. Κι αυτό, υπό την προϋπόθεση, ότι η επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων, με τις Τράπεζες (που σύμφωνα με το υφυπουργό Υποδομών, Γιάννη Μαγκριώτη, ολοκληρώνεται τέλη Μαρτίου), θα έχει θετικό αποτέλεσμα.
Το Υπουργείο Υποδομών, ωστόσο, φαίνεται να έχει συνειδητοποιήσει τις γενεσιουργές αιτίες του προβλήματος και προωθεί σχέδιο νόμου , για τον τρόπο ανάθεσης των έργων και μελετών.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, κανένα έργο δεν θα δημοπρατείται εάν δεν έχει πιστοποιηθεί η «ωριμότητά» του.
Να υπάρχει, δηλαδή, μεταξύ άλλων, διασφαλισμένη χρηματοδότηση, να έχουν επιλυθεί όλα τα θέματα που αφορούν σε απαλλοτριώσεις, μετατόπιση δικτύων κοινής ωφέλειας και πάσης φύσεως εμπλοκές με άλλες Υπηρεσίες του δημοσίου, όπως η αρχαιολογία.

ΣΚΑΪ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.