Thomas Cook: Αυλαία για τον πρωτοπόρο του ταξιδιού

Τη στιγμή που η παγκόσμια αγορά προσπαθεί να «ζυγίσει» τις συνέπειες από την κατάρρευση της Thomas Cook, ένας συγκεκριμένος κλάδος δείχνει ότι μπορεί να έχει οφέλη από την εξέλιξη.

Σύμφωνα με την Telegraph, πρόκειται για τον κλάδο των αερομεταφορών, εκπρόσωποι του οποίου βλέπουν την πτώση του μεγάλου ομίλου ως μια «χρυσή» ευκαιρία. Οπως τονίζεται στο δημοσίευμα, το «κανόνι» της Thomas Cook αναμένεται να αυξήσει τα έσοδα αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης που… κονταροχτυπιούνταν για μια «μικρή» αγορά πελατών, συγκριτικά με το διαθέσιμο αριθμό πτήσεων.

Η Telegraph επισημαίνει ότι το κλείσιμο της Thomas Cook θα συμβάλει στην αντιμετώπιση της ανισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υποδοχές απογείωσης και προσγείωσης (slots) έχουν τεράστια ζήτηση και η Thomas Cook διατηρούσε μερικές από τις πιο ελκυστικές. Μεταξύ άλλων, έχει 200 slots στο αεροδρόμιο του Gatwick και 350 ακόμη στο Μάντσεστερ.

Ποιος θα αγοράσει τα slots της Thomas Cook
Η Telegraph εκτιμά πως η πρώτη εταιρεία που θα εκδηλώσει ενδιαφέρον είναι η Virgin Atlantic του Ρίτσαρντ Μπράνσον, καθώς τα στελέχη της εταιρείες ήδη προσανατολίζονταν σε… ανοίγματα.

Τα slots του Gatwick που αφήνει πίσω της κενά η Thomas Cook είναι αρκετά πολύτιμα σε αυτόνομη βάση. Εν τω μεταξύ, και αυτά του Μάντσεστερ θα μπορούσαν να φανούν χρήσιμα για την Flybe – η οποία είναι τώρα ο βρετανικός βραχίονας της Virgin – επιτρέποντάς της να συνδέει επιβάτες από την υπόλοιπη Βρετανία με το Heathrow.

«Πολλές άλλες αεροπορικές εταιρείες επωφελούνται από το κλείσιμο της Thomas Cook. Η EasyJet, η οποία απορρίφθηκε από τον δείκτη FTSE 100 των κορυφαίων μεριδίων του Ηνωμένου Βασιλείου νωρίτερα αυτό το έτος, είδε τα κέρδη της να συμπιέζονται. Η Lufthansa και η Air France KLM, που λειτουργούν με διαφορετικό μοντέλο, μπορούν επίσης να λάβουν κάποιο χώρο αναπνοής και να είναι σε θέση να αυξήσουν τις τιμές», επισημαίνεται στο δημοσίευμα για την Thomas Cook.

Τι θα συμβεί με τα αεροσκάφη της Thomas Cook
Η Telegraph τονίζει ότι μια άλλη εταιρεία που θα μπορούσε να δει όφελος είναι η Norwegian Air. Πρόκειται για μια αεροπορική χαμηλού κόστους που έχει συσσωρεύσει σημαντικά χρέη και πριν από ένα χρόνο φιγουράριζε στην πρώτη θέση της λίστας για πιθανό… «λουκέτο».

Ενα από τα αναπάντητα ερωτήματα έχει να κάνει με την «τύχη» των αεροσκαφών που χρησιμοποιούσε η Thomas Cook. Οπως αναφέρει το Reuters, η εταιρεία είχε στη διάθεσή της 116 αεροσκάφη στην Ευρώπη (85 Airbus και 31 Boeing).

Εκτός από πέντε, το σύνολο των αεροσκαφών της Thomas Cook χρησιμοποιούνταν με leasing. Να σημειωθεί ότι η αεροπορική εταιρεία Condor, στην οποία η Thomas Cook διατηρούσε ποσοστό μετοχών κάτω του 50%, δήλωσε ότι θα συνεχίσει να «πετά».



Thomas Cook: Αυλαία για τον πρωτοπόρο του ταξιδιού
Thomas Cook: Αυλαία για τον πρωτοπόρο του ταξιδιού
Ο ταξιδιωτικός όμιλος Thomas Cook, που ιδρύθηκε το 1841, ανακοίνωσε την πτώχευσή του τις πρώτες ώρες της Δευτέρας, ελλείψει συμφωνίας αναχρηματοδότησης, έπειτα από 178 χρόνια πλανητικής ακτινοβολίας.

Η βρετανική εταιρεία οργάνωσε το 1841 το πρώτο οργανωμένο ταξίδι στο Ηνωμένο Βασίλειο, ένα aller-retour με τρένο από το Λέστερ στο Λουμπόροου της κεντρικής Αγγλίας για 500 άτομα με προσυμφωνημένη ενιαία ταρίφα. Το 1972, ο Τόμας Κουκ οργανώνει και συμμετέχει και ο ίδιος στο πρώτο ταξίδι για τον γύρο του κόσμου σε γκρουπ, όχι σε 80, αλλά σε 222 ημέρες.

Παγκόσμιο δίκτυο
Ο όμιλος, πρακτορείο ταξιδίων και αεροπορική εταιρεία ταυτόχρονα, είχε ετήσιο κύκλο εργασιών ύψους 10 δισεκατομμυρίων λιρών και 20 εκατομμύρια πελάτες που ταξίδευαν σε ολόκληρο τον κόσμο: Μαλδίβες, Ταϊλάνδη, Κίνα, αλλά και στην νότια Ευρώπη και την Μεσόγειο. Η Μαγιόρκα και η Αντάλια ήταν κομβικοί προορισμοί.

Ο όμιλος έχει στην κατοχή του 200 ξενοδοχεία που φέρουν το όνομά του, που απευθύνονται το κάθε ένα σε ειδικό κοινό (οικογένειες, χαμηλές τιμές, trendy νεολαία, πολυτελή). Περιλαμβάνει την εταιρεία Jet Tours, την Neckerman στην ηπειρωτική Ευρώπη, μαζί με εκατό αεροσκάφη στο όνομά της ή υπό το εμπορικό σήμα Condor.

Μετοχές και οικονομικά αποτελέσματα σε πτώση
Οι οικονομικές δυσχέρειες του ομίλου διαρκούν εδώ και χρόνια, αλλά επιδεινώθηκαν τους τελευταίους μήνες: την άνοιξη, ο επικεφαλής του ομίλου ανακοίνωσε ζημίες ύψους 1,5 δισεκατομμυρίου λιρών για το πρώτο εξάμηνο εξαιτίας του άγριου ανταγωνισμού, αλλά και των συνεπειών του Brexit, που ωθεί μεγάλο αριθμό εν δυνάμει ταξιδιωτών να αναβάλλουν τα σχέδιά τους για διακοπές περιμένοντας να δουν προς τα πού θα φυσήξει ο άνεμος.

Η αδυναμία της στερλίνας, άλλη συνέπεια της μακρόσυρτης διαδικασίας του Brexit, επιδεινώνει επίσης την αγοραστική δύναμη των τουριστών στις μετακινήσεις τους στο εξωτερικό.

Τα προβλήματα των τελευταίων μηνών οδήγησαν στην κατάρρευση της μετοχής του ομίλου στο χρηματιστήριο. Η μετοχή του Thomas Cook δεν αξίζει πλέον παρά λίγες πένες.

Επιτάχυνση της κρίσης
Βασικός μέτοχος του Thomas Cook, με 17% του κεφαλαίου, ο κινεζικός όμιλος Fosun, ιδιοκτήτης του Club Med, είχε προγραμματίσει την εξαγορά του τομέα των οργανωμένων ταξιδιών του βρετανικού ομίλου στο πλαίσιο πακέτου αναχρηματοδότησης ύψους 900 εκατομμυρίων λιρών, από το οποίο είχε καταβάλει το ήμισυ.

Ομως, τις τελευταίες ημέρες, ορισμένοι πιστωτές απαίτησαν επιπλέον 200 εκατομμύρια λίρες για να δεχθούν να αναχρηματοδοτήσουν τον Thomas Cook, με το επιχείρημα ότι, διαφορετικά, η εταιρεία δεν θα ήταν βιώσιμη. Από την Παρασκευή, οι συσκέψεις διαδέχονταν η μία την άλλη για την εξεύρεση πόρων ή για την διατύπωση αιτημάτων μείωσης των απαιτήσεων για επιπλέον πόρους.

Ομως, ματαίως. Υπό άμεση απειλή βρίσκονται 22.000 θέσεις εργασίας, οι 9.000 στο Ηνωμένο Βασίλειο, σε μία οικονομία που υφίσταται ήδη τις συνέπειες του Brexit.

economistas

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.