newego_LARGE_t_1101_54203218_type13031Το ελληνικό ελαιόλαδο είναι από τα καλύτερα του κόσμου και θα μπορούσε να έχει λύσει πολλά από τα προβλήματα της χώρας, όμως, μένει ανεκμετάλλευτο. Η αμερικανική εφημερίδα Washington Post σε ανάλυσή της τονίζει ότι αν και το λάδι στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται «υγρός χρυσός» εν τούτοις η χώρα δεν κερδίζει από αυτό όσα θα μπορούσε.Τίτλος του άρθου: «Πώς το ελαιόλαδο εξηγεί τα προβλήματα της Ελλάδας».
Αφού συλλεχθεί ο καρπός και παραχθεί το ελαιόλαδο, το 60% της παραγωγής φορτώνεται σε τάνκερ και φεύγει από την Ελλάδα – και την οικονομία. Κατά κύριο λόγο μεταφέρεται στην Ιταλία, όπου γίνεται η εμφυάλωση, μπαίνει σε μπουκάλια δηλαδή και αποκτά ετικέτα – κάπως έτσι η ιταλική οικονομία παίρνει ένα επιπλέον 50% της τιμής του ελληνικού ελαιολάδου, σύμφωνα με την εταιρεία McKinsey.
Η Washington Post εξηγεί γιατί συμβαίνει αυτό: Οι Έλληνες παραγωγοί αντιμετωπίζουν διάφορα ζητήματα, όπως για παράδειγμα ότι δεν υπάρχει εργοστάσιο που να κατασκευάζει μπουκάλια στην Ελλάδα. Θα έπρεπε γι’ αυτό να στείλουν το λάδι στην Ιταλία, ενώ την ίδια ώρα δεν μπορούν να δανειστούν εύκολα από τις τράπεζες. Κατόπιν η φορολογία τους εξαντλεί, ενώ ειδικά φέτος θα πρέπει να προπληρώσουν το 100% του φόρου για την επόμενη χρονιά.
«Ό,τι και να πιστεύει κανείς για τη διαμάχη Ελλάδας-Γερμανίας, υπάρχουν πολλά ζητήματα για να απευθύνει κατηγορίες», σημειώνει η εφημερίδα. Οι δανειστές ζητούν περισσότερη λιτότητα, που συρρικνώνει την οικονομία, αλλά και η ίδια η Ελλάδα αυτο-υποβάλλεται σε οικονομική μιζέρια.

Η ιστορία δείχνει ένα από τα πιο επίμονα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, πέρα από τη σύγκρουση με τους Ευρωπαίους δανειστές. Η οικονομική εξαθλίωση της Ελλάδας έχει σε ένα μεγάλο βαθμό αυτό-επιβληθεί. Πέρα από την Ευρώπη, υπάρχουν πράγματα που η Ελλάδα θα μπορούσε να κάνει για να βελτιώσει την οικονομία της που πασχίζει, προωθώντας την ντόπια βιομηχανία και χαλαρώνοντας τους επαχθείς περιορισμούς. Το γεγονός ότι η Ελλάδα κατέχει μόνο ένα μερίδιο 28% στην παγκόσμια αγορά για τη φέτα και ένα 30% στην αγορά των ΗΠΑ για το ελληνικό γιαούρτι, δείχνει μία σαφή εμπορική ευκαιρία, αναφέρει η McKinsey στην αναφορά της.
Ο γεωργικός τομέας της Ελλάδας έχει πολλές δυνατότητες. Η χώρα είναι η τρίτη μεγαλύτερη σε παραγωγή ελαιολάδου στον κόσμο, σχεδόν ισάξια της Ιταλίας που είναι στη δεύτερη θέση πίσω από την Ισπανία. Το ελαιόλαδο αντιπροσωπεύει σχεδόν το 1/10 της ελληνικής γεωργικής παραγωγής, σύμφωνα με την Eurostat. Η χώρα εξάγει επίσης μέλι, κρασί, φρούτα και λαχανικά σε όλο τον κόσμο και θα μπορούσε να κάνει πολλά περισσότερα. Πέρα από το γεωργικό τομέα, κάποιους από τους πιο πολλά υποσχόμενους τομείς στην Ελλάδα είναι εκείνοι των γενόσημων φαρμάκων, της υδατοκαλλιέργειας, της φροντίδας ηλικιωμένων, των μεταφορών, της διαχείρισης αποβλήτων και του τουρισμού, σύμφωνα με την McKinsey. Μόνο ο τουρισμός αποτέλεσε το 17% της οικονομίας το 2014.
Τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα για να εκμεταλλευθεί αυτές τις ευκαιρίες; Πρώτα από όλα να διασφαλίσει την οικονομική σταθερότητα. Επιπλέον, η χώρα χρειάζεται υποδομές, για μεγαλύτερη και πιο σύγχρονη παραγωγή και εγκαταστάσεις συσκευασίας για να εκμεταλλευθεί τη γεωργική παραγωγή, όπως σημειώνει η ίδια αναφορά.

imerisia

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.