αεροπλανο

Αποφασισμένη να… ξεφορτωθεί, επιτέλους, το κυβερνητικό αεροσκάφος Embraer εμφανίζεται η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα.

Τι ξέρουμε, όμως, για το VIP αεροπλάνο και ποιες ιστορίες το συνοδεύουν; Η ιστορία ξεκινάει από το 2012, τη χρονιά δηλαδή που για πρώτη φορά μπήκε σε… πωλητήριο ένα από τα τρία κυβερνητικά αεροσκάφη μας.

Τρία αεροσκάφη διαθέτει η Ελλάδα για τις ανάγκες μετακίνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας και της κυβέρνησης. Το υπερατλαντικό Gulfstream και τα δύο Εmbraer, το μεγάλο των 32 θέσεων και το μικρό των 13 θέσεων. Αυτό το τελευταίο προσπαθούμε να το πουλήσουμε από το 2012. Χωρίς επιτυχία, ωστόσο.

Τα αεροσκάφη βρίσκονται στην αεροπορική βάση της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία έχει την ευθύνη της συντήρησης. Η ανάληψη της ευθύνης των πτήσεων VIP πέρασε στην Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.) μετά την τραγωδία με το λίαρ τζετ Falcon στην πτήση προς το Βουκουρέστι, κατά τη διάρκεια της οποίας είχε σκοτωθεί ο Γιάννος Κρανιδιώτης και άλλοι τρεις επιβάτες.

Με το που ξέσπασε η κρίση τα VIP αεροσκάφη μπήκαν στο στόχαστρο. Η χρήση τους από υπουργούς της κυβέρνησης του Γιώργου Παπανδρέου είχε προκαλέσει έντονη κριτική. Τελικά έπειτα από ανακοινώσεις, συζητήσεις και σκέψεις, τον Δεκέμβριο του 2012 ξεκίνησε η διαδικασία για την πώληση του μικρού Embraer των 13 θέσεων. Ύστερα από περίπου εννέα μήνες, τον Αύγουστο του 2013, υπήρξε επικαιροποίηση των όρων πώλησης του αεροσκάφους.

Τιμή εκκίνησης ορίστηκαν τα 7,7 εκατομμύρια δολάρια. Σε αυτή την τιμή περιλαμβάνονταν και το «πακέτο ανταλλακτικών» που υπήρχε στις αποθήκες της Π.Α. για τη συντήρηση του VIP αεροσκάφους.

Από τον Νοέμβριο του 2013 υποτίθεται ότι το αεροσκάφος θα μπορούσε να έχει βγει προς πώληση από την Π.Α. Μέχρι σήμερα η διαδικασία για την πώληση δεν έχει προχωρήσει. Τώρα, η νέα κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα ανακοίνωσε ότι είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στην πώλησή του. Όπως λένε αεροπόροι που γνωρίζουν το θέμα, «το αεροσκάφος είναι πάρα πολύ καλό και αξιόπιστο» και θεωρούν ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον από ιδιώτες για την απόκτησή του.

Κάποιοι ωστόσο εκφράζουν και σκεπτικισμό για την απόφαση της κυβέρνησης να επιμένει στην πώληση. Και αυτό γιατί, όπως εξηγούν, «το αεροπλάνο έχει φθηνό κόστος χρήσης και χρησιμοποιείται πολύ συχνά όχι για VIP πτήσεις, αλλά για αεροδιακομιδές ασθενών».

Ωστόσο είναι γεγονός ότι και αυτό, όπως και τα άλλα δύο αεροσκάφη, έχει ταυτιστεί με τις VIP πτήσεις άλλων εποχών, όχι πολύ μακρινών, αφού και οι κυβερνήσεις των μνημονίων δεν έπαψαν να πετούν… VIP! Πρωθυπουργοί και υπουργοί της περιόδου της κρίσης δεν είχαν ακούσει ότι υπάρχουν και πτήσεις της γραμμής. Ωστόσο, φαίνεται ότι αυτός ο κανόνας δεν τηρήθηκε, τουλάχιστον μέχρι το 2013.

Αρκεί να αναφέρουμε ότι το 2013 οι ώρες πτήσεις των VIP αεροσκαφών ήταν τριπλάσιες απ’ ό,τι το 2012! Το ένα αεροσκάφος Embraer, των 13 θέσεων, το 2012 πέταξε 44 ώρες για κυβερνητικές πτήσεις. Το 2013 οι ώρες πτήσης ήταν 105. Το μεγαλύτερο Embraer, των 30 θέσεων, το 2012 πέταξε 55 ώρες και 110 ώρες το 2013. Το τρίτο αεροσκάφος, το αμερικανικό Gulfstream, το οποίο μπορεί να κάνει υπερατλαντικές πτήσεις χωρίς ανεφοδιασμό, το 2012 πέταξε 50 ώρες και το 2013 162 ώρες. Σύνολο: 377 ώρες πτήσης σε έναν χρόνο!

Μετά τον θόρυβο που προκλήθηκε από τις «τσιμπημένες» ώρες VIP πτήσεων, υπήρξε εξορθολογισμός αν και οι ώρες πτήσης των αεροσκαφών άρχισαν να είναι… απόρρητες και να μην ανακοινώνονται. Το κόστος χρήσης των αεροσκαφών είναι κοντά στις 6.000 ευρώ ανά ώρα πτήσης. Βέβαια οι ιστορίες που συνοδεύουν τις πτήσεις αυτών των αεροσκαφών είναι απίθανες και στις περισσότερες των περιπτώσεων πολύ ακριβές. Για παράδειγμα, τον Φεβρουάριο του 2012 προκηρύχθηκε διαγωνισμός για το… κέτερινγκ του ενός μόνο από τα τρία αεροσκάφη. Προϋπολογισμός διετίας για τα… σάντουιτς; 440.000 ευρώ! Η δημοσιοποίηση του διαγωνισμού είχε προκαλέσει την οργή του Δημήτρη Αβραμόπουλου που τον ακύρωσε!

Το επόμενο επεισόδιο ήταν η χρήση του VIP αεροσκάφους από τον Ευάγγελο Βενιζέλο τον Δεκαπενταύγουστο για να πάει από τη Σκιάθο στις Βρυξέλλες και να επιστρέψει με αυτό στο νησί που έκανε διακοπές. Και βέβαια υπάρχουν και οι… θρύλοι που θέλουν αναπληρωτή υπουργό να… τάζει βόλτα με κυβερνητικό αεροσκάφος σε νεαρή και αιθέρια ύπαρξη…

iefimerida
iefimerida

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.