Η ΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΟΝ ΝΟΕΜΒΡΙΟ

Απαλλοτριώσεις σε 18.000 ιδιοκτησίες για τον αγωγό ΤΑΡ  Tην επικύρωση από τη Βουλή της συμφωνίας «φιλοξενούσας χώρας» -host agreement-, που είχε υπογραφεί στην Αθήνα τον περασμένο Ιούνιο περιμένει η εταιρεία του διεθνούς αγωγού ΤΑΡ, προκειμένου να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για το έργο, με πρώτες της απαραίτητες απαλλοτριώσεις, περίπου 18.000 ιδιοκτησιών σε μήκος περίπου 500 χλμ. που θα διέρχεται ο αγωγός από ελληνικό έδαφος.

Στόχος είναι ως το τέλος του 2014 να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι προαπαιτούμενες ενέργειες, προκειμένου το 2015 να αρχίσει η κατασκευή του έργου, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί γύρω στο 2019, όταν υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν να «δώσει» αέριο.

Ο αγωγός αερίου ΤΑΡ θα συνδέεται με τον αγωγό Trans Anatolian στα ελληνοτουρκικά σύνορα και μέσω Ελλάδας και Αλβανίας θα καταλήγει στην Ιταλία. Η κύρωση της συμφωνίας από τη Βουλή, που αναμένεται γύρω στα μέσα Νοεμβρίου, θα γίνει με την κατάρτιση σχετικού νομοσχεδίου το οποίο θα πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις λεπτομέρειες της συμφωνίας και αποτελεί προϋπόθεση για να ληφθούν οι τελικές επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την υλοποίηση του ΤΑΡ, όσο και του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, όπως δήλωσε χθες ο διευθυντής του ΤΑΡ Ελλάδος Ρίκαρντ Σκουφιάς σε συνάντηση με δημοσιογράφους.

Απαλλοτριώσεις σε 18.000 ιδιοκτησίες για τον αγωγό ΤΑΡ

Παράλληλα πάντως, στελέχη της εταιρείας έχουν αρχίσει επαφές σε όλες τις περιοχές κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού για τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις, τις οποίες όπως διευκρίνισε ο κ. Σκουφιάς η εταιρεία προτιμά να γίνουν κατόπιν συμφωνίας με τους ιδιοκτήτες και όχι μέσω αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, καθεστώς στο οποίο έχει τη δυνατότητα να προσφύγει το έργο. Οι σχετικές δαπάνες καλύπτονται από την εταιρεία και αποτελούν μέρος της συνολικής επένδυσης, που ξεπερνά το 1,2 δισ. ευρώ.

Υπολογίζεται ότι γύρω στις 18.000 ιδιοκτησίες θα πρέπει να απαλλοτριωθούν, προκειμένου να περάσει ο αγωγός. Από τις μέχρι σήμερα επαφές προκύπτει ότι πολλοί ιδιοκτήτες, ιδίως από την περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης θέτουν το ερώτημα αν και πότε θα πληρωθούν, ενώ στη Δυτική Μακεδονία το ερώτημα που κυριαρχεί είναι αν οι πόλεις της περιοχής θα τροφοδοτηθούν με φυσικό αέριο. «Εμείς θα πληρώνουμε το ταχύτερο. Αναζητούμε τη λογική τιμή για μας και τους ιδιοκτήτες. Δεν θέλουμε να ρίξουμε κανένα, αλλά ούτε μπορούμε να πληρώνουμε υπερβολικά τιμήματα» δήλωσε ο κ. Σκουφιάς.

Η εταιρεία εφαρμόζει ανάλογη διαδικασία στην Αλβανία και την Ιταλία και μέσω συνεχών επιτόπιων επαφών προσπαθεί να προσδιορίσει τους νόμιμους ιδιοκτήτες γης, τα ακριβή όρια των ιδιοκτησιών και να αποτιμήσει την αξία των εδαφών. Μέτοχοι του ΤΑΡ, μετά τις τελευταίες εξαγορές μεριδίων είναι η ΒΡ με 20%, η αζέρικη Socar με 20%, η νορβηγική Statoil με 20%, η βελγική Fluxys με 16%, η γαλλική Τotal με 10%, η γερμανική Ε.ΟΝ με 9% και η ελβετική Αxpo με 5%. Εκτός από την Ιταλία, ο ΤΑΡ σκοπεύει ακόμα στη τροφοδοσία με αέριο των Βαλκανίων, περιλαμβανομένης της Βουλγαρίας, της Βοζνίας-Ερζεγοβίνης, του Μαυροβουνίου και της Κροατίας.

Μανταλένα Πίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.