Φορτωμένο λαθραία τσιγάρα (στην υπηρεσία της ιταλικής μαφίας), το φορτηγό «Παναγιώτης», σκαρί του 1937 (κατασκευασμένο στη Βρετανία), απέπλευσε από την Τουρκία το 1980 για να πέσει στην προσοχή των Αρχών, να επιχειρήσει να «κρυφτεί» στη Ζάκυνθο και να προσαράξει τελικά την 1η Οκτωβρίου στον αβαθή όρμο του Αγίου Γεωργίου. Από τότε η παραλία μετονομάστηκε «Ναυάγιο», έγινε διάσημη στα πέρατα του κόσμου και αποτελεί μία από τις πιο πολυφωτογραφημένες του κόσμου.

Αυτή είναι η μία (και πιο γοητευτική) ιστορία για το πλοίο-φάντασμα που κείτεται μισοθαμμένο στη λευκή άμμο της Ζακύνθου. Δεν είναι όμως η μόνη, αφού τουλάχιστον τρία σενάρια αναπαράγονται με επιμονή εδώ και 33 χρόνια τώρα, οπότε το τσιγαράδικο «Παναγιώτης» συνεχίζει να γράφει τη δική του ιστορία στη στεριά.

Σύμφωνα με την εκδοχή στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου Ζακύνθου (εμπεριέχει ωστόσο πολλά αντιφατικά στοιχεία) το τσιγαράδικο έμεινε ακυβέρνητο από βλάβη και οι τέσσερις ναυτικοί του (τρεις Ελληνες και ένας Ιταλός ως συνοδός φορτίου) αποβιβάστηκαν με λέμβο στην ακτή και αφού διέσχισαν τη δύσβατη ορεινή περιοχή, έφτασαν στην κοινότητα Βολιμών, όπου ενημέρωσαν τον Σταθμό Χωροφυλακής.

Η ιστορία αυτή αλλάζει, καθώς διανθίζεται από άλλες λεπτομέρειες, κυρίως από διηγήσεις των ντόπιων που προσθέτουν ότι το πλοίο με το παράνομο φορτίο συνόδευαν δύο Ιταλοί λαθρέμποροι που «φυλακίστηκαν» σε καμπίνα από τον καπετάνιο και το πλήρωμα, οι οποίοι είχαν κανονίσει να πουλήσουν για λογαριασμό τους το εμπόρευμα. Οδήγησαν το πλοίο στον όρμο και περίμεναν τους αγοραστές, αλλά λόγω των κακών καιρικών συνθηκών, το «Παναγιώτης» προσάραξε στα αβαθή του όρμου, με τους Ελληνες ναυτικούς να προσπαθούν να περισώσουν τις κούτες με τα τσιγάρα, χωρίς όμως να τα καταφέρουν. Το πλήρωμα τελικά ελευθέρωσε τους Ιταλούς λαθρεμπόρους, σκαρφάλωσε στην απόκρημνη πλαγιά και βρήκε τρόπο να φτάσει στην πόλη της Ζακύνθου. Επίσης, σύμφωνα με μία άλλη εκδοχή, το φορτηγό πλοίο ελεγχόταν από την ιταλική μαφία που μέσω παράνομου εμπορίου «έσπρωχνε» χρήματα στις Ερυθρές Ταξιαρχίες.

Οπως και να ‘χει, το «Παναγιώτης» από το ναυάγιο και μετά πέρασε νέες περιπέτειες. Εμεινε στο έλεος του χρόνου και των τουριστών, παρουσίασε φθορές τόσο σοβαρές που μπήκε σε πρόγραμμα διάσωσης, ενώ στις 13 Αυγούστου του 1999 έγινε αιτία να προκληθεί ακόμη ένα ναυάγιο, τραγικό αυτή τη φορά, όταν το τουριστικό σκάφος «Ιάσων», που ξεκίνησε για τον όρμο από το λιμάνι του Αγίου Νικολάου με 24 επιβάτες και δύο άτομα πλήρωμα, λόγω εισροής υδάτων βυθίστηκε, με αποτέλεσμα να πνιγούν τέσσερα άτομα.

Το ναυάγιο της Ζακύνθου, που έγινε και το σήμα κατατεθέν του νησιού, δεν είναι ωστόσο η μοναδική περίπτωση ναυαγίου στην Ελλάδα που εξελίχθηκε σε πολυφωτογραφημένο αξιοθέατο. Στις διεθνείς λίστες με τις καλύτερες «παραλίες με ναυάγια», για παράδειγμα, πάντα καταγράφεται και το ναυάγιο στο Γύθειο ή αυτό της Αμοργού, που «πρωταγωνίστησε» και σε διάσημη ταινία.

ΑΜΟΡΓΟΣ: Ξεκίνησε ως «Inland» το 1950, μετονομάστηκε σε «Strymon» το 1975 και τον Ιούλιο του 1979 πήρε το όνομα «Ολυμπία» και έβαλε πλώρη για νέα ταξίδια. Δεν πρόλαβε όμως να αρμενίσει για πολύ, αφού τον Φεβρουάριο του 1980 προσάραξε στην Κάτω Μερά Αμοργού. Οκτώ χρόνια αργότερα γοήτευσε τον σκηνοθέτη Λικ Μπεσόν που γύρισε εκεί σκηνές για το «Απέραντο Γαλάζιο».

ΓΥΘΕΙΟ: Το μικρό φορτηγό «Δημήτριος» ναυπηγήθηκε το 1950 και τον Δεκέμβριο του 1980 κατέπλευσε εκτάκτως στο Γύθειο λόγω ασθένειας του καπετάνιου του. Αντιμετωπίζοντας ήδη μηχανικά προβλήματα, εγκαταλείφθηκε από τους καταχρεομένους ιδιοκτήτες του, αφού οι δανειστές επέβαλαν ασφαλιστικά μέτρα, και οι κακοκαιρίες το έφεραν τον Δεκέμβριο του ’81 να προσαράξει στη θέση Βαλτάκι του Λακωνικού κόλπου.

ΜΗΛΟΣ: Τον Δεκέμβριο του 2003, το υπό σημαία Αγίου Βικεντίου δεξαμενόπλοιο «Africa» -με ρότα από Ελευσίνα προς Αίγυπτο- έμεινε ακυβέρνητο στα ανοιχτά της Υδρας. Η θαλασσοταραχή το παρέσυρε στην εκπληκτική ακτή Σαρακήνικο της Μήλου. Εκεί κόπηκε στα δύο. Οι Αρχές είχαν προλάβει να απομακρύνουν έξι από τους ναυτικούς του πληρώματος, ενώ μάζεψαν τους υπόλοιπους επτά από τη θάλασσα σώους.

ΓΡΑΜΒΟΥΣΑ: Το μικρό φορτηγό πλοίο του 1921 «Δημήτριος Π.» ναυάγησε τον Ιανουάριο του 1968. Μετέφερε τσιμέντο από τη Χαλκίδα στην Αφρική, αγκυροβόλησε λόγω καιρού στα Κύθηρα και λίγες μέρες αργότερα, νέα θαλασσοταραχή το ανάγκασε να ρίξει άγκυρες στη Γραμβούσα, 200 μέτρα από την ακτή. Ο καιρός έσπασε την αλυσίδα της μιας άγκυρας και το σκάφος προσάραξε στο νησάκι.


ΚΥΘΗΡΑ: Στις 29 Αυγούστου του 2000, με καλοκαιρία, το γερμανικό φορτηγό «Nordland» προσέκρουσε στην ολοφάνερη βραχονησίδα Πρασονήσι, απέναντι από το λιμάνι των Κυθήρων. Ο πλοίαρχος και το πλήρωμα διασκέδαζαν και έπιναν αλκοόλ, ενώ ήταν εν πλω. Από τότε το πλοίο βρίσκεται εκεί ημιβυθισμένο, με την πλώρη στην επιφάνεια και την πρύμνη στο νερό, προσφερόμενο και καταδυτική εξερεύνηση.


ΑΝΔΡΟΣ: Ναυπηγημένο στο Ρίο Ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας, το 1975, το φορτηγό «Semiramis» κατέληξε τον Σεπτέμβριο του 1996 κοντά σε μία από τις ωραιότερες παραλίες της Ανδρου, τη Βόρη. Μετά την προσάραξη στα βράχια επιχειρήθηκε -χωρίς επιτυχία- η διάλυσή του, γεγονός που δικαιολογεί και την απώλεια του πρυμναίου τμήματος.

espressonews

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.