Kάθε σπίτι και τηλεόραση, αλλά μόνο τα μισά με PC  Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία TNS μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2013 με δείγμα 1.000 νοικοκυριών από την Ελλάδα και θεωρείται από τις πλέον αξιόπιστες και ουσιαστικά στα στοιχεία της βασίζεται το Ευρωβαρόμετρο όσον αφορά στον τομέα των ψηφιακών τεχνολογιών.

Τα αποτελέσματα της φετινής έρευνας δεν έχουν μεγάλες διαφορές σε σχέση με το 2012, αλλά φαίνεται ότι το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι οι μεγαλύτερες ηλικίες που δείχνουν να αποφεύγουν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες των ψηφιακών τεχνολογιών.

Τι έδειξε η φετινή έρευνα:
Όλα τα ελληνικά νοικοκυριά έχουν τουλάχιστον μία τηλεόραση. Σημειώστε πως το ποσοστό που έδειξε η έρευνα δεν είναι 99% ή 98%, αλλά έφθασε στο απόλυτο 100%, δείχνοντας ότι η τηλεόραση είναι αναπόσπαστο κομμάτι κάθε ελληνικού νοικοκυριού.

Kάθε σπίτι και τηλεόραση, αλλά μόνο τα μισά με PC

Όσο και αν παλεύουν οι ενδιαφερόμενοι φορείς για την προώθηση της ψηφιακής τηλεόρασης, η κατάσταση δεν είναι απλή. Μόλις το 52% των νοικοκυριών απάντησε ότι έχει ψηφιακό δέκτη. Βέβαια, δεν αποκλείεται κάποιοι που έχουν πάρει νέα τηλεόραση να μην ήξεραν καν ότι έχουν ενσωματωμένο ψηφιακό δέκτη. Ενδιαφέρον είναι πάντως ότι μόλις το 2% των νοικοκυριών απάντησε ότι έχει δορυφορική συνδρομητική τηλεόραση. Nova και OTE TV έχουν περίπου 500.000 συνδρομητές μαζί παρά την επικάλυψη η εκτίμηση είναι ότι υπάρχουν τουλάχιστον 400.000 νοικοκυριά με δορυφορική συνδρομητική τηλεόραση, δηλαδή ένα ποσοστό που χονδρικά κινείται στα επίπεδα του 10%. Άρα, πολύ πιθανό η ερώτηση να μην έγινε κατανοητή.

Το 82% των ελληνικών νοικοκυριών έχει σταθερό τηλέφωνο. Αυτό είναι αναμενόμενο για τους Έλληνες αλλά όχι για τους Ευρωπαίους, καθώς ο αντίστοιχος μέσος όρος είναι στο 70%. Μάλιστα, στη Φινλανδία μόλις το 16% των νοικοκυριών έχει σταθερό τηλέφωνο, στην Τσεχία είναι στο 19% και στη Σλοβακία στο 23%. Απ’ ό,τι φαίνεται προτιμούν το κινητό.

Εκεί που είμαστε χαμηλά είναι στη χρήση υπολογιστή. Μόλις το 56% των ελληνικών νοικοκυριών έχει PC, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 72%. Βέβαια, μία λίγο πιο προσεκτική ματιά στα στοιχεία δείχνει τι ακριβώς συμβαίνει: στις αγροτικές περιοχές, μόλις το 41% των νοικοκυριών έχει υπολογιστή, ενώ στα νοικοκυριά με ανθρώπους άνω των 60 ετών, το ποσοστό διείσδυσης είναι μόλις στο 3%. Όσο πιο νεαρής ηλικίας είναι τα άτομα στο νοικοκυριό και όσο πιο μεγάλη είναι η πόλη τόσο υψηλότερο και το ποσοστό. Σε κάθε περίπτωση, αυτό το γεωγραφικό χάσμα χρήζει ιδιαίτερης προσοχής.

Στην ευρυζωνικότητα, ισχύουν τα ίδια με το PC. Απλώς, το ποσοστό της διείσδυσης φθάνει στο 46% με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στο 61%. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι το εξής. Σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, η συνολική σύνδεση στο διαδίκτυο στην Ελλάδα είναι στο 51% των νοικοκυριών. Αλλά PC έχει το 56%. Όπερ σημαίνει ότι ένα 5% των ελληνικών νοικοκυριών χρησιμοποιεί τον υπολογιστή για κάτι άλλο πλην του ίντερνετ. Σημειωτέον πως διαφορά τεσσάρων ποσοστιαίων μονάδων υπάρχει και στην Ευρώπη: 72% έναντι 68%.

Οι υπηρεσίες διαδικτυακής τηλεφωνίας, όπως το Skype και το Viber, εμφανίζονται να χρησιμοποιούνται σχεδόν απ’ όλους, αλλά η αλήθεια είναι διαφορετική. Μόλις το 29% των ελληνικών νοικοκυριών εμφανίζεται να χρησιμοποιεί υπηρεσίες διαδικτυακής τηλεφωνίας. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 34%. Πάντως, η εξήγηση είναι μάλλον απλή: με τόσα συνδυαστικά πακέτα στην αγορά, το κόστος των τηλεφωνικών κλήσεων εντός αλλά και εκτός Ελλάδας έχει πέσει σημαντικά, οπότε είναι σχετικά λίγοι εκείνοι που θα σπεύσουν να αξιοποιήσουν τις ευκολίες της δωρεάν διαδικτυακής τηλεφωνίας. Επιπλέον, μερικές φορές το Viber και το Skype δεν είναι τόσο εύκολα στην εκμάθηση τους.

Σε πολύ χαμηλά επίπεδα δείχνει να είναι η πρόσβαση των ελληνικών νοικοκυριών στο διαδίκτυο μέσω των δικτύων κινητής τηλεφωνίας (mobile broadband). Συγκεκριμένα, είναι μόλις στο 3%, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 9%. Γιατί δεν χρησιμοποιούν ίντερνετ τα μισά ελληνικά νοικοκυριά; Αν θεωρεί κάποιος ότι ο λόγος είναι το κόστος, μάλλον κάνει λάθος. Μόλις το 14% όσων νοικοκυριών δεν έχουν ίντερνετ θεωρεί το μηνιαίο κόστος υψηλό. Το 10% αναφέρει ότι κανένα από τα μέλη του νοικοκυριού δεν ξέρει τι κάνει το διαδίκτυο και το 58% δηλώνει ότι δεν τους ενδιαφέρει. Σε αυτούς τους τελευταίους πρέπει να εστιασθεί η προσπάθεια. Πάντως, υπάρχει και ένα 8% που πρόκειται να συνδεθεί εντός των επόμενων έξι μηνών.

Οι Έλληνες, παρά την περί του αντιθέτου άποψη, είναι ικανοποιημένοι από την ποιότητα των εγχώριων δικτύων κινητής τηλεφωνίας. Το 84% των νοικοκυριών δηλώνει ότι η κλήση δεν κόβεται και το 91% ότι δεν έχει πρόβλημα πρόσβασης στο δίκτυο κινητής που χρησιμοποιεί. Τα ποσοστά είναι πάνω από τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.

Ενδιαφέρον είναι ότι το 81% των νοικοκυριών δηλώνει ότι είναι προσεκτικό με τις εθνικές κλήσεις που πραγματοποιεί φοβούμενο τις χρεώσεις. Ο μέσος όρος της Ε.Ε. είναι μόλις 55%. Ακόμη, το 83% δηλώνει ότι περιορίζει τις κλήσεις προς άλλα δίκτυα (σταθερά ή κινητά) φοβούμενο τις χρεώσεις. Και τα δύο νούμερα μάλλον δείχνουν γιατί υπάρχει τόσο ενδιαφέρον για τα πακέτα που προσφέρουν κλήσεις προς όλα τα δίκτυα.

Το βασικό κριτήριο επιλογής πακέτου ίντερνετ είναι η τιμή λέει το 48% των νοικοκυριών όταν μπορεί να δώσει μόνο μία απάντηση, ενώ ανεβαίνει στο 77% όταν οι διαθέσιμες απαντήσεις είναι 3. Ψηλά κινείται και η ταχύτητα λήψης δεδομένων (57% στις πολλαπλές απαντήσεις).

Το 36% των νοικοκυριών με πρόσβαση στο διαδίκτυο απάντησε πως δεν ξέρει ποια είναι η μέγιστη ταχύτητα λήψης δεδομένων που του προσφέρει ο πάροχος ίντερνετ που χρησιμοποιεί.

Το 66% των νοικοκυριών δηλώνει ότι η ταχύτητα λήψης δεδομένων που έχει είναι κοντά στους όρους της συνδρομής που έχει.

Το 73% των νοικοκυριών δηλώνει ότι έχει εξυπηρετηθεί σωστά από τον πάροχο ίντερνετ όταν είχε πρόβλημα.

Δημήτρης Μαλλάς

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.