Αγρια κόντρα μεταξύ ακτοπλόων και συνδικαλιστών έχει ξεσπάσει για τους μισθούς των ναυτικών με αφορμή τη 48ωρη απεργία της ΠΝΟ που κρατάει δεμένα τα πλοία. Οι καταγγελίες των πλοιοκτητών για «χρυσούς» μισθούς στους Ελληνες ναυτεργάτες, χαρακτηρίζοντάς τους ως τους πιο ακριβοπληρωμένους σε όλη την Ευρώπη, έχει προκαλέσει αντιδράσεις και έχει πυροδοτήσει κι άλλο την έκρυθμη κατάσταση που επικρατεί στην ακτοπλοΐα.

Η διαμάχη μπορεί να έχει ξεπεράσει τα όρια, αλλά δεν είναι πρώτη φορά που ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Απόστολος Βεντούρης μιλάει δημόσια για υψηλές αποδοχές των ναυτικών, καθώς στο παρελθόν έχει δώσει στη δημοσιότητα ακόμη και λίστες μισθοδοσίας εργαζομένων σε ακτοπλοϊκά πλοία.

Βάσει της σύμβασης

Σε προηγούμενη απεργιακή κινητοποίηση της ΠΝΟ, εμφάνιζε ενδεικτικά έναν πλοίαρχο της ακτοπλοΐας να λαμβάνει συνολικά μηνιαίες μικτές αποδοχές 7.402,04 ευρώ (καθαρά 6.291,23 ευρώ για τον Σεπτέμβριο του 2010). Ωστόσο, σύμφωνα με τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για την ακτοπλοΐα, ο μισθός του πλοιάρχου ξεκινά από τα 2.786,95 ευρώ και του α’ μηχανικού 2.773, 29 ευρώ, ενώ ο καθαριστής στο κατώτερο πλήρωμα μηχανής παίρνει πρώτο μισθό 888,04 ευρώ. Αυτοί είναι οι κατώτεροι και βάσει των οποίων υπολογίζονται οι υπερωρίες, τα επιδόματα και που αυξάνουν τις αποδοχές των ναυτικών όλων των ειδικοτήτων.

«Ο κατώτερος μισθός ενός ναυτικού στην ακτοπλοΐα είναι 2.400 και ο μέσος όρος μισθός 3.500 ευρώ για 10ημηνη υποχρεωτική απασχόληση και δύο μήνες επιδόματα. Οι μισθοί αυτοί φορολογούνται ελάχιστα σε σχέση με τους άλλους εργαζόμενους της ξηράς», υποστήριζε ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ. Μάλιστα, ανέφερε χαρακτηριστικά το παράδειγμα πως ένας υπάλληλος αλυσίδας «γρήγορου φαγητού» στη στεριά παίρνει 800 ευρώ το μήνα, ενώ ο ίδιος εργαζόμενος στο κυλικείο πλοίου ξεκινάει να παίρνει μισθό 2.500 ευρώ, επειδή έχει ναυτικό φυλλάδιο.

Από την πλευρά τους, οι συνδικαλιστές της ΠΝΟ διά στόματος του γενικού γραμματέα της Ομοσπονδίας Γιάννη Χαλά είχαν εξηγήσει πως οι μισθοί αυτοί δεν είναι για 8ώρο, αλλά αφορούν στις συνολικές αποδοχές για 24ωρη εργασία σε πλοίο και περιλαμβάνουν υπερωρίες, εργασία αργιών, μπόνους, επιδόματα κ.ά.

Συνεχόμενο ωράριο

Αυτό συμβαίνει σχεδόν καθημερινά κατά τη θερινή περίοδο, ιδίως τους μήνες αιχμής της επιβατικής κίνησης (Ιούλιος- Αύγουστο), όπου τα πλοία της ακτοπλοΐας πραγματοποιούν αλλεπάλληλα δρομολόγια από και προς τα νησιά. Τότε σχεδόν καθημερινά τα πληρώματα των πλοίων εργάζονται ακατάπαυστα για όλο το 24ωρο και όπως είναι φυσικό «γράφουν» πολλές υπερωρίες που αυξάνουν τις αποδοχές τους. Σε καμία περίπτωση, όμως, οι βασικοί μισθοί των ναυτεργατών δεν μπορεί να χαρακτηριστούν υπερβολικοί με δεδομένη τη φύση, αλλά και τις ιδιαιτερότητες του ναυτικού επαγγέλματος.

Σημειώνεται ότι από το σύνολο των περίπου 18.000 ναυτικών σχεδόν οι μισοί περί τους 8.000 εκτιμάται ότι απασχολούνται στην ακτοπλοΐα, πορθμεία, επιβατηγά τουριστικά σκάφη κ.α.

Ελεύθερος Τύπος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.