«Στην Αθήνα θρηνούν, αλλά αλλού στη χώρα γεννιούνται επιχειρηματικές ιδέες» αναφέρει η εφημερίδα

Die Zeit: «Η νέα Ελλάδα» του Γιάννη ΜπουτάρηΣτις εξαιρετικές, όπως τις χαρακτηρίζει, ποικιλίες κρασιών της οινοποιίας Μπουτάρη αναφέρεται άρθρο της γερμανικής εβδομαδιαίας εφημερίδας και ειδικότερα  σε ένα νέο είδος ροζέ αφρώδους οίνου, με τον οποίο – όπως λέει ο υιός Στέλιος Μπουτάρης – φιλοδοξεί να κερδίσει το κοινό της βόρειας Ευρώπης, και ιδιαίτερα της Γερμανίας.

Στόχος του είναι να σταματήσει η ταύτιση του ελληνικού κρασιού με τη ρετσίνα «του Έλληνα εστιάτορα της γειτονιάς» και να μπουν ανταγωνιστικά στις ξένες αγορές οι εξαιρετικές ελληνικές ποικιλίες. Το σύνθημά του για το νέο ελληνικό επιχειρηματικό μοντέλο είναι: «Να κάνουμε πραγματικά σωστά αυτό που μπορούμε να κάνουμε» – ένα καλό κρασί για παράδειγμα.

Στο Γιαννακοχώρι, όπου βρίσκονται οι αμπελώνες «Κυρ’ Γιάννη» – σημειώνει ο αρθρογράφος – «γεννιέται η νέα Ελλάδα…όπως και στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Φορείς της είναι εκείνοι οι Έλληνες, οι οποίοι δεν ελπίζουν πλέον στο κράτος. Ίσως γι’ αυτό κάτι παρόμοιο είναι τόσο δύσκολο να βρεθεί στην Αθήνα, ανάμεσα στα αφεντικά των συνδικάτων του χθες, τους διεφθαρμένους πολιτικούς, που σαμποτάρουν τις μεταρρυθμίσεις για τα συμφέροντα της πελατείας τους, τους βουλευτές, που σωρεύουν εκατομμύρια στο εξωτερικό, τους δημοσίους υπαλλήλους, που δεν μπορούν να φανταστούν τη ζωή τους έξω από τα θερμαινόμενα γραφεία τους. Ας επισκεφτούμε εκείνους τους Έλληνες, που θέλουν να ζουν ως κύριοι του εαυτού τους».

Ακολουθεί ένα σύντομο βιογραφικό του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, στο οποίο επισημαίνεται – μεταξύ άλλων – το αντισυμβατικό του ντύσιμο και η κριτική στάση του έναντι της πολιτικής. Ο αρθρογράφος παρατηρεί ότι ο Μπουτάρης είναι αγαπητός στους πολίτες, αλλά και στους επισκέπτες της ΕΕ, επειδή τολμά και προωθεί μεταρρυθμίσεις, με κυριότερη αυτή του εξορθολογισμού των θέσεων εργασίας στον Δήμο Θεσσαλονίκης, του οποίου προϊσταται.

Το άρθρο αναφέρεται στην αλλοτινή άνθηση της βιομηχανίας στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στη φυγή των επιχειρήσεων σε γειτονικές βαλκανικές χώρες μετά την άρση του σιδηρού παραπετάσματος τη δεκαετία του ’90 και τη συνακόλουθη παρακμή και εκτόξευση της ανεργίας στην πόλη και την ευρύτερη περιοχή. Τι προτείνει ο δήμαρχος Μπουτάρης ως λύση; «Τη λύση της φθηνής παραγωγής πάντως τη θεωρεί εξίσου ακατάλληλη με το αναπτυξιακό μοντέλο της κατανάλωσης με ξένα λεφτά, που για πολλά χρόνια καλλιέργησαν οι Έλληνες. Ο Μπουτάρης λέει: ‘Small is beautiful!’ (σ.σ.: Το μικρό είναι ωραίο). Οι Έλληνες πρέπει να επικεντρωθούν στα μικρά πράγματα που ξέρουν καλά και να τα δημιουργήσουν με πραγματικά άριστο τρόπο, είτε πρόκειται για αμπέλια, για φρούτα, για ελιές και λάδι, για φωτοβολταϊκά πάρκα ή για ρεσεψιόν ξενοδοχείων» γράφει. Όπως τονίζει χαρακτηριστικά ο ίδιος: «Δεν ‘πουλάμε’ εμάς και τα προϊόντα μας αρκετά καλά». Και πολλοί συμφωνούν μαζί του.

Αυτό φάνηκε ήδη κατά την παρακολούθηση ενός οικονομικού συνεδρίου στη Θεσσαλονίκη, όπου συμμετείχαν επιχειρηματίες από τη Βόρειο Ελλάδα και όπου – αντίθετα με τη γκρίνια στην Αθήνα για τα χρήματα των δανείων από την ΕΕ και το ΔΝΤ – οι ομιλητές άσκησαν ανοιχτά κριτική για το υπερτροφικό ελληνικό Δημόσιο, την κωλυσιεργία της κεντρικής Διοίκησης και των πολιτικών για την προώθηση απολύτως αναγκαίων μεταρρυθμίσεων, τη σπατάλη ευρωπαϊκών κοινοτικών κονδυλίων. «Το κράτος είναι η κρίση μας» είπε ο καθηγητής Οικονομικών Μωυσής Σιδορόπουλος. Και άλλοι ομιλητές προέτρεψαν τους Έλληνες να σταματήσουν να αναζητούν «το βόλεμα στο Δημόσιο». Και όλοι τόνισαν, ότι πρέπει να αλλάζει ριζικά η νοοτροπία ακόμα και των επιχειρηματιών στην Ελλάδα. «Δεν θέλουμε επιχειρηματίες, που αναζητούν κρατική προστασία. Θέλουμε επιχειρηματίες που βγαίνουν και παλεύουν στην αγορά», είπε ένας από τους συνέδρους. Ποια είναι όμως η ελληνική αγορά;

Ο Σιδορόπουλος απαρίθμησε βάσει καταλόγου, που έχει καταρτίσει ο ίδιος, τα εξής: Ο μεγάλος στόλος των ελλήνων εφοπλιστών πρέπει να επιστρέψει στην Ελλάδα. Για να γίνει αυτό, πρέπει να μειωθούν οι φόροι και οι εισφορές. Έτσι η ναυτιλία θα γίνει παράγοντας ανάπτυξης. Η χώρα πρέπει να προωθήσει την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές: αέρα και ήλιο διαθέτει σε αφθονία η Ελλάδα. Έχει επίσης μια μικρή, αλλά δυναμικά αναπτυσσόμενη φαρμακοβιομηχανία, ιδίως όσον αφορά την εξειδίκευση στην παραγωγή γενόσημων φαρμάκων. Η αγροτική οικονομία πρέπει να επικεντρωθεί στην εξαγωγή περισσότερο ποιοτικών, άρα και ανταγωνιστικών, προϊόντων. Να δημιουργηθούν ιχυοτροφεία, ώστε να παταχθεί η υπεραλίευση. Αλλά κυρίως πρέπει να αναπτυχθεί ο τουρισμός, που αποτελεί τον σημαντικότερο αναπτυξιακό παράγοντα για τη χώρα.

Ο Μπουτάρης συμφωνεί και γι’ αυτό ήδη έχει ξεκινήσει μια μεγάλη προσπάθεια, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, ανάδειξης της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού προορισμού. Βάσει της ιστορικής παράδοσης της πόλης, στοχεύει ιδιαίτερα στη δημιουργία συνεργασιών στον τομέα του τουρισμού με την Τουρκία και το Ισραήλ. Προσπαθεί επίσης να προσελκύσει κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Γι’ αυτό και επισκέφτηκε το Αμβούργο, για να αντλήσει την απαραίτητη τεχνογνωσία, που θα οδηγήσει σε επιτυχή αποτελέσματα. Αλλά κατά την επίσκεψή του στη Γερμανία ανακάλυψε και άλλα πολλά πράγματα, που αξίζουν να τα μιμηθεί.

Ενώ πολλοί αθηναίοι πολιτικοί θεωρούν φορτικές τις συμβουλές της ΕΕ, ο Μπουτάρης ζήτησε να ενημερωθεί για τις διαδικασίες διαχείρισης απορριμμάτων και αποβλήτων. Απολύτως απαραίτητη θεωρεί ο Μπουτάρης επίσης την εκπαίδευση, ιδιαίτερα στον τομέα παραγωγής ανταγωνιστικών αγροτικών προϊόντων. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, οι απόφοιτοι της οποίας βρίσκουν αμέσως δουλειά και πολλοί έχουν γίνει επιτυχημένοι επιχειρηματίες. Όπως λέει ο διευθυντής της Σχολής Βαγγέλης Βέργος, δεν είναι απαραίτητο να ζει κανείς στο χωριό. Μπορεί να δουλεύει στην επαρχία, αλλά να ζει στην πόλη. Αυτός ο συνδυασμός άλλωστε έχει γίνει ήδη με επιτυχία στους αμπελώνες «Κυρ’ Γιάννη», όπου εφαρμόζονται όλες οι σύγχρονες καλλιέργειες, αλλά παράλληλα ο υπεύθυνος Στέλιος Μπουτάρης γυρίζει σε όλες τις εκθέσεις οίνου ανά την Ευρώπη και Αμερική, ενώ πλέον προτίθεται να επεκτείνει τις πωλήσεις των κρασιών του και στην Κίνα. Εδώ και πολύ καιρό έχει καθιερώσει και το e-shopping.

«Αυτή μπορεί να είναι η εικόνα της νέας Ελλάδας, αν όλα πάνε καλά και πετύχει το εγχείρημα», καταλήγει ο αρθρογράφος.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.