Όλοι στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ήξεραν, όλοι συμφωνούσαν με τη ρύθμιση για τα πρόστιμα των βενζινοπωλών, και όλοι έδειξαν ως μοναδικό υπεύθυνο τον γενικό γραμματέα του υπουργείου κ. Γιάννη Καπελέρη, ο οποίος υποχρεώθηκε σε παραίτηση μετά από σχετικό αίτημα του προϊστάμενου του υπουργού Ευάγγελου Βενιζέλου.

Ο κ. Καπελέρης είναι σαφές ότι δεν λειτούργησε μόνος του, προκειμένου να βρει τη ρύθμιση για τη διαγραφή προστίμων από χιλιάδες βενζινοπώλες που είχαν καταθέσει εκπρόθεσμες αιτήσεις στο σύστημα «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» για τη διακίνηση του πετρελαίου. Τη ρύθμιση ήξερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Π. Οικονόμου, ενώ ακόμη και ο καταγγέλων κ. Διομήδης Σπινέλλης (που προχώρησε στις καταγγελίες αμέσως μετά την παραίτησή του από τη διοίκηση του ΚΕΠΥΟ) είχε διαπιστώσει την αυστηρότητα των προστίμων. Όσο για τον κ. Ευ. Βενιζέλο, αυτός έδειξε την ίδια με τους βενζινοπώλες εκπρόθεσμη ευαισθησία ζητώντας χθες την παραίτηση Καπελέρη όταν η διερεύνηση της υπόθεσης από τους δύο οικονομικούς εισαγγελείς ήταν γνωστή εδώ και εβδομάδες και ο γενικός του γραμματέας είχε καταθέσει ως ύποπτος.

Είναι σαφές ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου «διϋλίζει τον Καπελέρη» όταν υπάρχει η «κάμηλος των μεγάλων υποθέσεων», που επίσης διερευνούν οι οικονομικοί εισαγγελείς, όπως είναι οι καταγγελίες για τις μίζες των υποβρυχίων, η παραποίηση των στοιχείων της ελληνικής οικονομίας από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και το σκάνδαλο κερδοσκοπίας με τα ασφάλιστρα κινδύνου ελληνικών ομολόγων, τα περιβόητα CDS.

Στην ανακοίνωσή του ο κ. Βενιζέλος υποστηρίζει ότι «οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων (ΓΓΦΤΘ) είχαν προτείνει τη νομοθετική ρύθμιση του θέματος αυτού, θεωρώντας ότι δεν σχετίζεται με πράξεις λαθρεμπορίας» και ότι ίδιος «είχε ζητήσει από τη ΓΓΦΤΘ –παρουσία του Οικονομικού Εισαγγέλεα κ. Πεπόνη– να διασταυρώσουν τα στοιχεία με την Ελληνική Αστυνομία και τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, που ασχολούνται επίσης με θέματα λαθρεμπορίας καυσίμων, προκειμένου να μην αφεθεί κανένα απολύτως περιθώριο διαφυγής σε πρατηριούχους καυσίμων που εμπλέκονται σε υποθέσεις λαθρεμπορίας καυσίμων».

Η εισαγγελική παραγγελία του κ. Πεπόνη, βασιζόμενη στην πορισματική αναφορά του αναπληρωτή οικονομικού εισαγγελέα Σπύρου Μουζακίτη, ζητά να ασκηθεί δίωξη σε βάρος του κ. Καπελέρη καθώς και σε βάρος της επικεφαλής της Διεύθυνσης Ελέγχου Τελωνείων Ευαγγελίας Πανταζή για το αδίκημα της απιστίας περί την υπηρεσία. Μάλιστα, στην παραγγελία σημειώνεται ότι το αδίκημα διαπράχθηκε σε βάρος της δημόσιας περιουσίας με την επιβαρυντική περίσταση του Νόμου 1608/50 περί καταχραστών του Δημοσίου. Σύμφωνα με το πόρισμα του κ. Μουζακίτη, η ζημιά ανέρχεται στα 15 εκατ. ευρώ τουλάχιστον και «αν λάβουμε υπόψη τις κρίσιμες συνθήκες για την κοινωνία και την Πολιτεία, μεγιστοποιείται εκ των πραγμάτων».

Πηγές από το περιβάλλον του κ. Καπελέρη τόνιζαν χθες ότι η υπόθεση έχει ως εξής:

  • Από την 1η-1-2011 οι λιανοπωλητές-πρατηριούχοι προμηθεύονται το πετρέλαιο θέρμανσης απ’ ευθείας με τον χαμηλό φόρο των 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο (σ.σ.  60 ευρώ από 15-11-2011), κι όχι με τον υψηλό φόρο του πετρελαίου κίνησης, που ανέρχεται σε 412 ευρώ το χιλιόλιτρο. Ως εκ τούτου δεν προβλέπεται καμία επιστροφή διαφοράς φόρου από το Δημόσιο. Ωστόσο, η υποχρέωση εμπρόθεσμης ενημέρωσης του «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» παρέμεινε. Επιπλέον, νομοθετήθηκαν ρυθμίσεις που προβλέπουν από 1ης-1-2011 πρόστιμα ίσα με το 5πλάσιο της διαφοράς φόρου μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και πετρελαίου κίνησης  για τις περιπτώσεις εκπρόθεσμης ενημέρωσης του συστήματος «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» και, σε κάθε περίπτωση μη εμπρόθεσμης ενημέρωσης για 2η φορά, την οριστική διαγραφή του πρατηριούχου από το Μητρώο Διακινητών Πετρελαίου Θέρμανσης, ώστε να μην μπορεί να πωλήσει ποτέ ξανά πετρέλαιο θέρμανσης!
  • Περίπου 3.700 πρατηριούχοι, λόγω της αλλαγής του συστήματος προμήθειας πετρελαίου θέρμανσης από 1-1-2011, έπαψαν να είναι συνεπείς στην ενημέρωση του «ΗΦΑΙΣΤΟΣ», θεωρώντας προφανώς ότι η διαδικασία αυτή δεν είχε πια νόημα, αφού δεν συνδεόταν με την υποχρέωση του Δημοσίου να επιστρέφει τις διαφορές φόρου μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης. Έτσι, συσσωρεύτηκαν περίπου 48.000 περιπτώσεις εκπρόθεσμης ενημέρωσης του «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» στις οποίες αντιστοιχούσαν υπέρογκα ποσά προστίμων. Επιπλέον, οι 3.700 πρατηριούχοι θα έπρεπε να διαγραφούν οριστικά από το Μητρώο ΔΙΠΕΘΕ και δεν θα μπορούσαν πλέον να πωλούν πετρέλαιο θέρμανσης, με σοβαρότατες συνέπειες στον ομαλό εφοδιασμό της αγοράς. Οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων προειδοποίησαν το υπουργείο Οικονομικών ότι αν επιβάλλονταν όλα αυτά τα πρόστιμα τα χιλιάδες αυτά πρατήρια θα έβαζαν οριστικά «λουκέτο»!
  • Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών –μετά από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο, μεταξύ του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Π. Οικονόμου, του Γενικού Γραμματέα Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων κ. Ι. Καπελέρη και των εκπροσώπων των πρατηριούχων υγρών καυσίμων – αποφάσισε να εκλογικεύσει τα πρόστιμα. Εν όψει της κατάθεσης στη Βουλή της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης, ο κ. Ι. Καπελέρης απέστειλε στις Εφορίες οδηγία να μην προχωρούν στον άμεσο καταλογισμό των συγκεκριμένων προστίμων, διότι επέκειτο νέα ρύθμιση που θα τα εκλογίκευε. Η ρύθμιση επρόκειτο να κατατεθεί σε κάποιο από τα επόμενα νομοσχέδια του υπουργείου Οικονομικών!

Το επίμαχο έγγραφο που οδήγησε στην ποινική δίωξη και την παραίτηση Καπελέρη

Εξάλλου, την αυστηρότητα των προστίμων που προέβλεπε η τελωνειακή νομοθεσία για όσους διακινητές πετρελαίου θέρμανσης δεν ενημέρωναν εμπρόθεσμα το πληροφοριακό σύστημα «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» είχαν αναγνωρίσει τόσο οι υπηρεσίες του ΣΔΟΕ, οι οποίες ζητούσαν να απεμπλακούν από τις διαδικασίες των ελέγχων, όσο και ο ίδιος ο πρώην Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων κ. Δ. Σπινέλλης, όπως προκύπτει από τα σχετικά έγγραφα που έχει στη διάθεσή του ο «Ε.Τ.» Επιπλέον, τόσο ο Ειδικός Γραμματέας του ΣΔΟΕ κ. Ι. Διώτης όσο και ο κ. Σπινέλλης είχαν συμφωνήσει ότι συνιστούν απλές διοικητικές-τελωνειακές παραβάσεις και όχι αδικήματα λαθρεμπορίες οι εκπρόθεσμες υποβολές στοιχείων για συναλλαγές με πετρέλαιο θέρμανσης στο σύστημα «ΗΦΑΙΣΤΟΣ».

Αναλυτικά, από τα έγγραφα της επίμαχης υπόθεσης που έχει στη διάθεσή του ο «Ε.Τ.» προκύπτουν τα εξής:

1)  Στις 12 Ιουλίου 2011 η Διεύθυνση Ελέγχου Τελωνείων απέστειλε σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας έγγραφο με το οποίο επικαλείτο το γεγονός ότι οι διατάξεις για τις κυρώσεις σε όσους δεν ενημερώνουν εμπρόθεσμα το «ΗΦΑΙΣΤΟΣ»  «θα εφαρμοστούν από μεγάλο αριθμό Τελωνείων σε όλη τη χώρα που θα κληθούν να κρίνουν επί σχεδόν ομοίων πραγματικών περιστατικών» και ζητούσε «να συστηθεί άμεσα στα τελωνεία να αναμένουν πριν την έκδοση καταλογιστικών πράξεων, οδηγίες από τη Διεύθυνσή μας, οι οποίες θα διαμορφωθούν αφού μελετηθούν οι οικείες εκθέσεις ελέγχου των υπηρεσιών του ΣΔΟΕ προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επί μέρους περιπτώσεις ενιαία από όλες τις Τελωνειακές αρχές».

2)  Στις 5-8-2011, ο Ειδικός Γραμματέας του ΣΔΟΕ κ. Ι. Διώτης, σε έγγραφό του:

-αποτύπωσε τον προβληματισμό των Περιφερειακών Διευθύνσεων της υπηρεσίας του, σχετικά με την αυστηρότητα των κυρώσεων οι οποίες προβλέπονται για τα μέλη του Μητρώου Διακινητών Πετρελαίου Θέρμανσης (ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ.) που δεν ενημερώνουν εμπρόθεσμα το σύστημα «ΗΦΑΙΣΤΟΣ»,

-ξεκαθάρισε ότι οι πράξεις ή παραλείψεις των μελών του Μητρώου ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ. αναφορικά με την υποχρέωσή τους να καταχωρούν με ακρίβεια εντός 14 ημερών στο πληροφοριακό σύστημα «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» όλες τις συναλλαγές του πετρελαίου θέρμανσης «διαπιστώνονται αυτόματα από το εν λόγω πληροφοριακό σύστημα και συνιστούν απλές τελωνειακές παραβάσεις» (σ.σ. όχι αδικήματα λαθρεμπορίας), που βεβαιώνονται από τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές και ως εκ τούτου η προβλεπόμενη παρεμβολή του ΣΔΟΕ «μόνο ως γραφειοκρατική μπορεί να χαρακτηριστεί».

3) Στις 26-8-2011, ο Γενικός Γραμματέας Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων κ. Ι. Καπελέρης απέστειλε σε όλες τις Εφορίες της χώρας την επίμαχη εγκύκλιο με την οποία γνωστοποιούσε ότι «επίκειται νομοθετική ρύθμιση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν κυρίως λόγω του πλήθους των προς καταλογισμό παραβάσεων» (σ.σ. σε επιτηδευματίες που διακινούν πετρέλαιο θέρμανσης). Στην ίδια εγκύκλιο ο κ. Καπελέρης αφού επεσήμαινε ότι αναστέλλεται η εφαρμογή των διατάξεων για την επιβολή προστίμων,  έδινε τις ακόλουθες οδηγίες:

– «Δεν θα εκδίδονται για τις συγκεκριμένες περιπτώσεις αποφάσεις επιβολής προστίμου μέχρις  ότου ρυθμιστεί νομοθετικά το όλο θέμα και παρασχεθούν εκ νέου σχετικές οδηγίες».

-«Στις περιπτώσεις που έχει ήδη ακολουθηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία (κλήση σε ακρόαση σύνταξη έκθεσης ελέγχου) και έχει  εκδοθεί σχετική απόφαση επιβολής προστίμου χωρίς όμως αυτή να έχει κοινοποιηθεί στον ενδιαφερόμενο επιτηδευματία , δεν θα κοινοποιείται αυτή».

-«Στις περιπτώσεις που η υπόθεση βρίσκεται στο στάδιο της διοικητικής επίλυσης της διαφοράς , εφόσον έχει γίνει σχετικό αίτημα από τον ενδιαφερόμενο μέσα στη νόμιμη προθεσμία για την άσκηση προσφυγής , η αίτηση θα παραμείνει σε εκκρεμότητα, χωρίς να ορισθεί από τον αρμόδιο προϊστάμενο  της εκάστοτε ελεγκτικής υπηρεσίας (ΔΟΥ, ΠΕΚ, ΔΕΚ) ημερομηνία συζήτησης του σχετικού αιτήματος».

4) Στις 19-9-2011 ο τότε Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών κ. Δ. Σπινέλλης απέστειλε αναλυτικό ενημερωτικό έγγραφο προς τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών κ. Π. Οικονόμου και τον κ. Ι. Καπελέρη, με κοινοποίηση στον υπουργό Οικονομικών κ. Ε. Βενιζέλο και τον επικεφαλής του ΣΔΟΕ κ. Ι. Διώτη με το οποίο:

-Γνωστοποιούσε ότι οι εκπρόθεσμες υποβολές στοιχείων για συναλλαγές με πετρέλαιο θέρμανσης στο πληροφοριακό σύστημα «ΗΦΑΙΣΤΟΣ», οι οποίες έχουν αποσταλεί στο ΣΔΟΕ είναι 44.568 που αφορούν σε 3.532 διακινητές πετρελαίου θέρμανσης.

-Ανέφερε ότι από τη συνεργασία της Γ.Γ.Π.Σ. με τις Περιφερειακές Υπηρεσίες του ΣΔΟΕ προέκυψε προβληματισμός σχετικά με την αυστηρότητα των κυρώσεων που προβλέπονται για τα μέλη του Μητρώου ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., που έχουν παραβεί τις παραπάνω διατάξεις, με αποτέλεσμα την αδυναμία επιβολής τους. (σ.σ.: Δηλαδή ο κ. Σπινέλλης αναγνώριζε κι ο ίδιος αδυναμία επιβολής των προστίμων λόγω της αυστηρότητας των σχετικών διατάξεων).

-Πρότεινε οι εκπρόθεσμες υποβολές συναλλαγών με πετρέλαιο θέρμανσης «να συνιστούν απλές διοικητικές-τελωνειακές παραβάσεις (σ.σ. όχι να θεωρούνται αδικήματα λαθρεμπορίας) και να αποστέλλονται απʼ ευθείας στις αρμόδιες τελωνειακές αρχές προς βεβαίωση και είσπραξη, χωρίς περαιτέρω γραφειοκρατικές διαδικασίες οι οποίες καθυστερούν την είσπραξη εσόδων».

-Γνωστοποιούσε ότι για την περίοδο 2009-2010 εντοπίστηκαν και απεστάλησαν στο ΣΔΟΕ 19.739 παραβάσεις που αφορούσαν 3.417 μέλη και το εκτιμώμενο συνολικό ύψος προστίμων είναι 7.581.961 ευρώ.

-Αναφερόταν στην επίμαχη εγκύκλιο Καπελέρη προς τις Εφορίες και επεσήμαινε ότι «παραμένει σε εκκρεμότητα η διαδικασία που θα υποστηρίξουμε για τον έλεγχο και την αποστολή των εκπρόθεσμων κινήσεων μέσω του πληροφοριακού συστήματος, στις αρμόδιες υπηρεσίες».

 

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΛΑΙΤΣΑΚΗΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.