Μετά την Apple, την Google, τα Starbucks και τα Ikea, το Αλ Τζαζίρα αναδεικνύεται σε brand ολκής σε παγκόσμιο επίπεδο. Το ερώτημα που προκύπτει σήμερα είναι πότε επιτέλους θα πέσουν θύματα της γοητείας του και σύμπαντες οι Αμερικανοί ξορκίζοντας τους δαίμονες της ισλαμικής τρομοκρατίας.

Δύο πύργοι έπεσαν, ένα τηλεοπτικό δίκτυο άνθισε. Αυτή είναι η ωμή πραγματικότητα για την εξάπλωση του Αλ Τζαζίρα με ρυθμούς ντόμινο στα πέρατα του κόσμου τη στιγμή που ο δυτικός κόσμος μούδιαζε στην είδηση του τρομοκρατικού χτυπήματος την 11η Σεπτεμβρίου.
Η “(αραβική) χερσόνησος” είναι το πρώτο αραβικό κανάλι δορυφορικής τηλεόρασης που κατάφερε μέσα σε δέκα χρόνια να αποτελέσει την πλέον αμφιλεγόμενη μιντιακή υπηρεσία δίνοντας για πρώτη φορά βήμα στην παραδοσιακά συντηρητική Μέση Ανατολή και παράλληλα σπέρνοντας τη διχόνοια ανάμεσα στον αμερικανικό λαό.
Τη δεκαετία του 1990 ήταν η πρώτη φορά που το ντεμπούτο του αμερικανικού CNN στον πόλεμο του Κόλπου έκανε πολιτικούς αναλυτές και επικοινωνιολόγους να εξετάζουν σοβαρά τη σχέση Μέσων και εξωτερικής πολιτικής.

Το 2001, την σκυτάλη του “CNN effect” πήρε το Αλ Τζαζίρα, ένα κανάλι με έδρα τη Ντόχα του Κατάρ το οποίο, έχοντας το γεωγραφικό πλεονέκτημα, μετέδιδε ζωντανά την αμερικανική επέλαση στο Αφγανιστάν.
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: ενάμιση μήνα μετά την 11η Σεπτεμβρίου, η επισκεψιμότητα του διαδικτυακού Αλ Τζαζίρα τετραπλασιάστηκε και οι 700.000 χρήστες την ημέρα πριν την τρομοκρατική επίθεση έγιναν 3 εκατομμύρια τη δεύτερη εβδομάδα των βομβαρδισμών.
Και όσο μεγάλη μερίδα του αμερικανικού λαού σταμάτησε να ασχολείται μόνο με ριάλιτι και κουτσομπολίστικες εκπομπές ψάχνοντας μια διαφορετική σκοπιά στα γεγονότα, τόσο η κυβέρνηση του Τζορτζ Μπους αντιμετώπιζε το αραβόφωνο δίκτυο ως φερέφωνο της Αλ Κάιντα και της ισλαμικής τρομοκρατίας.

Τα λόγια του τότε υπουργού άμυνας των Η.Π.Α, Ντόναλντ Ράμσφελντ ,ως απάντηση στο ρεπορτάζ του Αλ Τζαζίρα για την επιδρομή κατά αμάχων στη Φαλούτζα το 2004, ήταν χαρακτηριστικά: “Αυτά που λένε είναι ψέματα”.
Μάταια, ακόμα και σήμερα, οι προοδευτικές φωνές της Αμερικής περιμένουν να εισακουστούν μέσω της καμπάνιας “Demand Al Jazeera in the U.S.A.”.
Τα νέα, ωστόσο, για το Αλ Τζαζίρα στον υπόλοιπο πλανήτη είναι μακράν καλύτερα. Το σήμα του εκπέμπει σε 250 εκατομμύρια σπίτια σε 120 χώρες και πλέον μιλάμε για μια μιντιακή υπηρεσία 24/7 με ανταποκριτές σε όλο τον κόσμο, ειδικά ψυχαγωγικά κανάλια, από αθλητικά μέχρι παιδικά κινούμενα σχέδια, και ένα διαδραστικό site, σημείο αναφοράς στη διεθνή ειδησεογραφική ατζέντα.

Η ιστορία του αραβόφωνου τηλεοπτικού δικτύου ξεκινά το 1996 σε μια απομονωμένη περιοχή της Ντόχας. Εκεί το περίφημο Television Roundabout συγκεντρώνει κτήρια που συνοδεύονται από ψηλούς φράχτες και δρακόντεια μέτρα ασφαλείας.

Σε δύο από αυτά αναγράφεται Al Jazeera Arabic και Al Jazzera English αντίστοιχα, για το αγγλόφωνο κανάλι του δικτύου που εκπέμπει παγκοσμίως από το 2006. Σε μια επίσκεψη του στα κεντρικά γραφεία, ο πρώην πρόεδρος της Αιγύπτου Χόσνι Μουμπάρακ αναρωτήθηκε: “Πώς γίνεται τόσος χαμός μέσα από αυτό το μικρό κουτί;”.

Τα λόγια του Μουμπάρακ αποδείχθηκαν προφητικά. Στην πρόσφατη αιγυπτιακή επανάσταση, το Αλ Τζαζίρα διέπρεψε στη δημοσιογραφία των πολιτών εκπέμποντας από τους δρόμους των ταραχών την ώρα που οι ανταποκριτές των CNN και BBC μετέφεραν ένα γενικό κλίμα από τις ταράτσες κτιρίων.

Τι και αν τα σπαστά αγγλικά και το στιλ των παρουσιαστών δε συνάδουν με τις επιταγές ενός δυτικού τηλεοπτικού δικτύου; Το δημοφιλές μιντιακό λάβαρο της Μέσης Ανατολής κερδίζει στα σημεία. Απόδειξη; Σε έρευνα που έγινε το 2005 με τίτλο “το brand με την ισχυρότερη επιρροή”, το Αλ ΤΖαζίρα ήρθε πέμπτο μετά τους Apple, Google, Starbucks και τα Ikea.

Νίκη Ρωμανού – www.cosmo.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.