Κυρίαρχοι των επτά θαλασσών

Πλοία... 5,8 δισ. $ «έχτισαν» σε 6 μήνες οι Ελληνες εφοπλιστές

Στο πρώτο εξάμηνο του 2011 οι εφοπλιστές απέκτησαν 37 πλοία ξηρού φόρτου, 25 τάνκερ και 17 πλοία μεταφοράς κοντέινερ, ενώ έχουν παραγγείλει άλλα 88 πλοία. Τα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας βρίσκονται πρώτα στη λίστα των πλοιοκτητών, ενώ στην περίπτωση που οι Κορεάτες δεν προλάβαιναν τους χρόνους παράδοσης απευθύνονταν στα ναυπηγεία της Κίνας.

Πρόγραμμα-μαμούθ από τους Ελληνες εφοπλιστές, καθώς “χτίζουν” ούτε ένα ούτε δύο αλλά 654 νέα πλοία τα επόμενα χρόνια, αλλάζοντας τις ισορροπίες στην παγκόσμια ναυτική δύναμη. Η αξία των πλοίων υπό κατασκευή ανέρχεται σε δεκάδες δισ. δολάρια. Μόνο η αξία των υπό ναυπήγηση πλοίων του πρώτου εξαμήνου του 2011 υπολογίζεται στα 5,8 δισ. δολάρια.

Τα μεγάλα ελληνικά ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλίας δίνουν το σύνθημα και λένε ότι ήρθε η ώρα για επενδύσεις σε νέα… ξύλινα τείχη. Από την εποχή του Θεμιστοκλή μέχρι σήμερα οι Ελληνες είναι κυρίαρχοι και νικητές των επτά θαλασσών.

Τα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας βρίσκονται πρώτα στη λίστα των συμπατριωτών μας, ενώ στην περίπτωση που οι Κορεάτες δεν πρόφταιναν να καλύψουν τις απαιτήσεις τους και ο χρόνος παραλαβής είναι μεγαλύτερος από τον επιθυμητό, απευθύνονταν στα ναυπηγεία της Κίνας τα οποία μπήκαν στον παγκόσμιο χάρτη χάρη στους Ελληνες.

Οι χαμένοι

Τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου είναι το νέο πεδίο δράσης για τους πλοιοκτήτες.

Τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου είναι το νέο πεδίο δράσης για τους πλοιοκτήτες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα ναυπηγεία της Ιαπωνίας, της Ινδίας και των Φιλιππίνων έχουν πέσει στην παγκόσμια κατάταξη εξαιτίας του μικρού αριθμού παραγγελιών που δέχονται και από τους Ελληνες εφοπλιστές. Σύμφωνα με την εταιρεία χρηματοδοτικών συμβούλων ναυτιλίας XRTC στα ναυπηγεία της Κορέας “χτίζονται” 310 πλοία χωρητικότητας 31,7 εκατ. τόνων, 297 πλοία χωρητικότητας 28,5 εκατ. τόνων ναυπηγούνται στην Κίνα, ενώ 47 πλοία θα γίνουν στα ναυπηγεία της Ιαπωνίας, της Ινδίας, των Φιλιππίνων, του Βιετνάμ και στην Ελλάδα.

Στο πρώτο εξάμηνο του 2011 αγοράστηκαν 87 μεταχειρισμένα πλοία σε 2,08 δισ. Οι πλοιοκτήτες απέκτησαν 37 πλοία ξηρού φόρτου, 25 τάνκερ και 17 πλοία μεταφοράς κοντέινερ. Στα bulk carrier επενδύθηκαν 1 δισ. δολάρια, στα τάνκερ 607 εκατ. δολάρια και στα containerships 485 εκατ. δολάρια.

Στο ίδιο διάστημα οι εφοπλιστές παρήγγειλαν 88 πλοία συνολικής αξίας 3,75 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων τα 36 φορτηγά χωρητικότητας 2,5 εκατ. τόνων, 29 κοντέινερ δυναμικότητας 2 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, 9 τάνκερ χωρητικότητας 1,4 εκατ. τόνων και 9 μεταφοράς αερίου (LNG).

Για τα φορτηγά επενδύθηκαν 336 εκατ. στα κοντέινερ 1,1 δισ. στα τάνκερ 472 εκατ. και στα μεταφοράς αερίου 1 δισ. δολάρια.

Δύο κατηγορίες πλοίων έχουν μαγνητίσει το αγοραστικό ενδιαφέρον των Ελλήνων: τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που λόγω της μεγάλης ύφεσης την οποία υπέστη η παγκόσμια αγορά κρύβουν μεγάλες καιρίες, και τα LNG.

Μαζικές παραγγελίες

Νέο μεγάλο στοίχημα το φυσικό αέριο

Στο limit-up οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου από τους Ελληνες εφοπλιστές που σπεύδουν να βρεθούν στην πρώτη γραμμή έναντι του ανταγωνισμού. Τα πλοία LNG μεταφοράς φυσικού αερίου είναι το νέο πεδίο δράσης για τους Ελληνες πλοιοκτήτες.

Ο όμιλος Αγγελικούση κάνει δυναμική εμφάνιση στον τομέα των LNG carriers, αφού υπέγραψε συμφωνία με τα κορεατικά ναυπηγεία Daewoo για την κατασκευή ακόμη δύο πλοίων συνολικής αξίας 400 εκατ. δολαρίων, ενώ διαθέτει οψιόν για την κατασκευή ακόμα δύο ανάλογων πλοίων.

Ο όμιλος Mara Gas θα έχει στην κατοχή του άλλα τέσσερα πλοία LNG carriers μετά την επιτυχή έκβαση των διαπραγματεύσεων που είχε με την Daewoo και τη Hyundai, στις οποίες περιλαμβάνεται συμφωνία option για το “χτίσιμο” επιπλέον τεσσάρων πλοίων της ίδιας κατηγορίας.

Αλλα τρία πλοία
Να σημειωθεί ότι η Daewoo έχει αναλάβει τη ναυπήγηση για ακόμη τρία πλοία για λογαριασμό του ομίλου. Το συνολικό πρόγραμμα περιλαμβάνει την κατασκευή 11 πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου και η συνολική του αξία ξεπερνά τα 2 δισ. δολάρια.

Η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου “τρέχει” ήδη συμφωνία με τα ναυπηγεία της Hyundai για τη ναυπήγηση δύο πλοίων LNG carriers έναντι 400 εκατ. δολαρίων.

Το εφαλτήριο της νέας ναυτιλιακής δύναμης που δημιουργείται είναι η Κίνα, καθώς έχει γίνει η ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομίας. Τα νεότευκτα πλοία εμφανίστηκαν και πάλι ως ελκυστικές μορφές επένδυσης. Πάντως εξειδικευμένες έρευνες παρουσιάζουν και την άλλη πλευρά του φεγγαριού. Αυτή είναι η πλεονάζουσα προσφορά χωρητικότητας που υπάρχει ήδη στην αγορά, αλλά και τα πρώτα σημάδια συγκράτησης που έχει αρχίσει να εμφανίζει η οικονομία του ασιατικού γίγαντα.

Καπετάνιοι και στις επενδύσεις
Τάραξαν τα νερά με σούπερ ντιλ

Ανάμεσα στους ισχυρούς της παγκόσμιας ναυτιλιακής δύναμης, τα ελληνικά ονόματα θριαμβεύουν και καταφέρνουν να δημιουργήσουν πόλους εξουσίας έχοντας ως όπλο το πολύ καλό όνομά τους που έχουν φτιάξει στην ιστορία της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Η εταιρεία COSTAMARE του αείμνηστου Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου μετά τα πρώτα δύο post panamax που είχε παραγγείλει τον περασμένο Φεβρουάριο, παρήγγειλε επιπλέον πέντε πλοία με τη συνολική δαπάνη να αγγίζει τα 700 εκατ. δολάρια. Τα πλοία μάλιστα ναυλώθηκαν ήδη στην Evergreen Group.

Η EASTMED του Αθ. Μαρτίνου έχει παραγγείλει 5 πλοία κοντέινερ “handy”. Η εταιρεία διαχειρίζεται ένα πλοίο μεταφοράς κοντέινερ, ενώ διαθέτει άλλα 17 δεξαμενόπλοια και 12 φορτηγά πλοία. Ο εφοπλιστής Μιχάλης Βοδούρογλου δημιούργησε την εταιρεία Box Ships, η οποία πρόσφατα εισήλθε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και άντλησε το ποσό των 132 εκατ. δολαρίων με σκοπό να δραστηριοποιηθεί μόνο στα πλοία κοντέινερ. Συνολικά έκλεισε έξι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και παρέλαβε τα τρία πρώτα.

150-170 εκατ. Ο Συμεών Παληός που διαχειρίζεται την εισηγμένη Diana Containerships πρόκειται να διαθέσει ένα ποσό 150-170 εκατ. δολαρίων για τη ναυπήγηση ή την αγορά τουλάχιστον πέντε μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η TSAKOS SHIPPING AND TRADING της οικογένειας Τσάκου ναυπηγεί στα Sungdong της Κορέας δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης διεύρυνε το πρόγραμμα ναυπήγησης της Golden Union με τη προσθήκη τεσσάρων νέων φορτηγών πλοίων, τα οποία κατασκευάζονται στα κινεζικά ναυπηγεία Jiangsu και Cosco.

Η Golden Union ειδικεύεται στο ξηρό φορτίο με στόλο 16 φορτηγών bulk carriers και γιγαντώθηκε την περασμένη δεκαετία λόγω της μεγάλης ζήτησης τσιμέντου σε Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική σε συνδυασμό με τη διαρκή ανάγκη μεταφοράς αυτοκινήτων.

Ο Γιώργος Οικονόμου, ο άνθρωπος που παρότι βρέθηκε στη δίνη της ναυτιλιακής κρίσης κατάφερε να εξέλθει με τις λιγότερες δυνατές απώλειες και το 2010 έδωσε το δικό του στίγμα στον κλάδο. Ο “Mr Dryships” ανέβασε τον πήχη των επενδύσεων στις θαλάσσιες εξορύξεις πετρελαίου στο αστρονομικό ποσό των 5,6 δισ. δολαρίων.

Η Dryships συγκέντρωσε τα βλέμματα της παγκόσμιας ναυτιλίας υπογράφοντας οψιόν για την κατασκευή τεσσάρων drillships, επιπλέον αυτών που ήδη ναυπηγούνται στα ναυπηγεία της Samsung. Το ύψος της επένδυσης αυτής ανέρχεται σε 2,4 δισ. δολάρια με το κόστος κατασκευής ανά πλοίο να κινείται στα επίπεδα των 600 εκατ. δολαρίων.

Προτού καν κάτσει… η σκόνη από τη συμφωνία για την κατασκευή τεσσάρων drillships, ο Γιώργος Οικονόμου πρωταγωνίστησε σε μεγάλο “deal” αξίας 770 εκατ. δολαρίων για τη ναυπήγηση 12 τάνκερ στη Νότιο Κορέα.

Μία κίνηση που σηματοδοτεί την είσοδο του εφοπλιστή και στον τομέα της μεταφοράς πετρελαίου.

Κυρίαρχοι των επτά θαλασσών

  • 654 νέα πλοία χωρητικότητας 63,3 εκατ. τόνων έχουν παραγγείλει για τα επόμενα χρόνια οι Ελληνες εφοπλιστές
  • 47,4% των παραγγελιών δόθηκαν σε κορεάτικα ναυπηγεία
  • 2,08 δισ. $ είναι η αξία των 87 πλοίων που προστέθηκαν στον ελληνικό στόλο το πρώτο εξάμηνο
  • 1,1 δισ. $ επενδύθηκαν στην αγορά κοντέινερ, 1 δισ. στα πλοία μεταφοράς αερίου, 472 εκατ. στα τάνκερ και 436 εκατ. στα φορτηγά
  • 3.448 πλοία αποτελούν τον ελληνόκτητο στόλο, ο οποίος αντιπρωπεύει το 7,7% του παγκόσμιου στόλου

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@pegasus.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.