ταλενταΗ Ελλάδα… εξάγει τα μεγάλα ταλέντα της. Τα «ισχυρά χαρτιά» της χώρας μας μεταναστεύουν, καθώς αδυνατεί να τα αναγνωρίσει και να τα αξιοποιήσει σε κάθε κλάδο της οικονομίας, της παιδείας, της τεχνολογίας!

Δεν είναι τυχαίο ότι η χώρα μας κατατάσσεται στην 50ή θέση του παγκόσμιου δείκτη ανταγωνιστικότητας ταλέντων με βαθμολογία 42,46 (The Global Talent Competitiveness Index-GTCI).

Ο συγκεκριμένος δείκτης αξιολογεί την ανταγωνιστικότητα 93 χωρών βάσει της ικανότητάς τους να αναπτύσσουν, να προσελκύουν και να διατηρούν τα ταλέντα. Σύμφωνα με τη φετινή κατάταξη, στην πρώτη θέση βρίσκεται η Ελβετία με βαθμολογία 71,46, ενώ την πεντάδα συμπληρώνουν η Σιγκαπούρη, το Λουξεμβούργο, οι ΗΠΑ και ο Καναδάς.

Πάντως, παρά τη χαμηλή της κατάταξη, η Ελλάδα ανέβηκε έξι θέσεις στον παγκόσμιο δείκτη το 2014 σε σχέση με το 2013. Η αξιολόγηση γίνεται με βάση τις επιδόσεις της κάθε χώρας σε έξι διαφορετικούς τομείς:

  • την ενεργοποίηση ταλέντου,
  • την ανάπτυξή του,
  • τη διατήρησή του,
  • τις επαγγελματικές δεξιότητες – τεχνικές δεξιότητες αλλά και
  • τις δεξιότητες που άπτονται της παγκόσμιας γνώσης.

Όπως επισημαίνεται στην έρευνα, την τελευταία δεκαετία παρατηρείται έκρηξη στη μετανάστευση ανθρώπων με υψηλές δεξιότητες είτε είναι φοιτητές είτε έμπειροι επαγγελματίες.

Οι ΗΠΑ αλλά και οι μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Μεγάλη Βρετανία προσελκύουν τα μεγαλύτερα «μυαλά» παγκοσμίως.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά η τυπική εκπαίδευση, αν και κρίνεται απαραίτητη, δεν είναι αρκετή για να αναδειχθούν σε μια χώρα τα ικανά μυαλά, αλλά και να παραμείνουν σ΄ αυτήν. Η δια βίου μάθηση αλλά και η διαρκής προσφορά ευκαιριών βελτίωσης που θα στοχεύουν κυρίως στις δεξιότητες που αναζητά ο επιχειρηματικός κόσμος κρίνονται εξίσου αναγκαία κίνητρα, ώστε μια χώρα να μπορέσει να διατηρήσει το δυναμικό της.

Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων είναι ένας από τους πιο σημαντικούς τρόπους για να ενισχυθεί η καινοτομία, η παραγωγικότητα και να επιτευχθεί η οικονομική ανάπτυξη, που με τη σειρά της θα συμβάλει στην κοινωνική ευημερία, σημειώνουν οι συντάκτες της έρευνας.

Αναφερόμενοι μάλιστα στο εκπαιδευτικό σύστημα, προσθέτουν ότι θα πρέπει να έχει διευρυμένους ορίζοντες, αφού μόνο οι ακαδημαϊκές επιδόσεις αλλά και ο αριθμός των σπουδαστών που ασχολούνται με τις επιστήμες και την τεχνολογία δεν αρκούν για να διαμορφώσουν νέους ανθρώπους με δημιουργικότητα, κριτική σκέψη και επικοινωνιακές δεξιότητες, όπως απαιτούν οι καινοτόμες κοινωνίες της εποχής μας.

Η έρευνα GTCI
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι βαθμολογίες GTCI κυριαρχούνται από ευρωπαϊκές χώρες, με μόνο έξι μη ευρωπαϊκές χώρες στο top 20: Σιγκαπούρη (2), οι Ηνωμένες Πολιτείες (4), τον Καναδά (5), η Αυστραλία (9), Νέα Ζηλανδία (16) και την Ιαπωνία (20).

Οι είκοσι χώρες με τη μεγαλύτερη βαθμολογία είναι όλες υψηλού εισοδήματος. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, δεδομένου ότι οι πλούσιες χώρες τείνουν να έχουν καλύτερη πανεπιστήμια και μεγαλύτερη ικανότητα για την προσέλκυση ξένων ταλέντων μέσω υψηλότερης ποιότητας ζωής και αμοιβής, που τις καθιστά περισσότερο ανταγωνιστικές.

Σύμφωνα με την κατάταξη του 2014, η Ελβετία καταλαμβάνει την πρώτη θέση στην ανάδειξη και αξιοποίηση ταλέντων, καθώς βαθμολογήθηκε με 71,4, ενώ ακολουθούν η Σιγκαπούρη με 70,72, το Λουξεμβούργο με 70,15, οι ΗΠΑ με 68,32 και ο Καναδάς με 66,49. Η Ελλάδα μπορεί να ανέβηκε έξι θέσεις σε σχέση με το 2013, καθώς συγκέντρωσε 42,46 μονάδες, ωστόσο βρίσκεται χαμηλά στην παγκόσμια κατάταξη. Εντυπωσιακό επίσης είναι το γεγονός ότι σε υψηλότερες θέσεις κατατάσσονται χώρες όπως η Λετονία (28η), η Σλοβακία (31η), η Σαουδική Αραβία (32η), η Πολωνία (39η), το Καζακστάν (40ή), η Βουλγαρία (45η) και η Αρμενία (49η). Αμέσως μετά την Ελλάδα, στην παγκόσμια κατάταξη βρίσκονται η Νότια Αφρική (51η), η Κολομβία (52η), η Μογγολία (53), το Αζερμπαϊτζάν (58η) και η Αλβανία στην 70ή θέση. Στην τελευταία πεντάδα, μεταξύ των 93 χωρών, είναι το Πακιστάν (89), το Μπανγκλαντές (90), η Αλγερία (91), η Μαδαγασκάρη (92) και τελευταία η Υεμένη.

Μεγάλη έλλειψη «πληροφορικάριων»
Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η Empirica, η ζήτηση σε στελέχη Πληροφορικής στην Ελλάδα ανέρχεται στον αριθμό των 65.000

«Άδεια» από ταλέντα είναι η Ελλάδα και στον τομέα της Πληροφορικής. Βάσει των πρόσφατων ερευνητικών δεδομένων, αναμένεται να παρουσιαστεί κενό τουλάχιστον 1.300 εξειδικευμένων θέσεων εργασίας στον τομέα της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών στη χώρα μας φέτος, παρά τα υψηλά ποσοστά της ανεργίας ιδιαίτερα μεταξύ των νέων.

Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η Empirica για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η ζήτηση σε στελέχη Πληροφορικής στην Ελλάδα ανέρχεται στον αριθμό των 65.000 για το 2015, ενώ η πλεονάζουσα ζήτηση στις 1.300.

Βάσει των προβλέψεων της ίδιας έρευνας, το κενό σε θέσεις αυτής της κατηγορίας θα φτάσει τις 1.500 το 2017, ενώ εκτιμάται ότι θα αγγίξει τις 1.800 θέσεις εργασίας έως το 2020, όταν η συνολική ζήτηση θα έχει φτάσει τις 70.000 θέσεις.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα στο σύνολο της Ευρώπης καθώς υπολογίζεται ότι εντός του 2015 περίπου 509.000 θέσεις εργασίας, οι οποίες απαιτούν υψηλές τεχνολογικές δεξιότητες, δεν θα μπορέσουν να καλυφθούν.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Peoplecert, Βύρων Νικολαΐδης, ο οποίος εξελέγη πρόσφατα πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Επαγγελματιών Πληροφορικής (CEPIS) θα επιδιώξει να δώσει έμφαση στην προώθηση και ανάδειξη των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών ως στρατηγικό πυλώνα ανάπτυξης της ευρωπαϊκής οικονομίας, όπως και στην κάλυψη των ελλείψεων που υπάρχουν στον τομέα των ψηφιακών δεξιοτήτων.

Το CEPIS είναι ένας μη-κερδοσκοπικός φορέας που εκπροσωπεί 33 ενώσεις πληροφορικής, από 32 χώρες της Ευρώπης και έχει ως πρωταρχικό σκοπό την προώθηση και ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων σε όλη την Ευρώπη. Το μέλος της CEPIS στην Ελλάδα, είναι το Ελληνικό Δίκτυο Επαγγελματιών Πληροφορικής (HePIS).

Η προώθηση των ψηφιακών δεξιοτήτων θεωρείται κρίσιμο ζήτημα για την Ευρώπη, από τη στιγμή που η ευρωπαϊκή οικονομία εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από υπηρεσίες και προϊόντα πληροφορικής. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Τβέντε, η έλλειψη δεξιοτήτων οδηγεί σε απώλειες δισεκατομμυρίων ευρώ στις εθνικές οικονομίες και μόνο στην Ολλανδία υπολογίζονται σε 19,6 δισ. ευρώ.

Το χαμηλό επίπεδο προσόντων αποτυπώνεται σε έρευνα της CEPIS, σύμφωνα με την οποία, μόνο το 23% των επαγγελματιών Πληροφορικής διαθέτει τις κατάλληλες δεξιότητες για τις θέσεις που κατέχει.

 

imerisia

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.