Το σχέδιο της Ελλάδας για έξοδο εναντίον του σχεδίου των Ευρωπαίων. Ποιές οι επιλογές και ποιά τα προβλήματα.Τι θα τεθεί στο τραπέζι του Eurogroup.

EUROGROUPΤα σενάρια και τα παζάρια μεταξύ της Ελλάδας και της Τρόικας για την «επόμενη μέρα» αναμένεται να συζητηθούν στο σημερινό τραπέζι του Eurogroup, ενώ οι αποφάσεις φαίνεται πως προγραμματίζεται να ληφθούν στις 8 Δεκεμβρίου, στην επόμενη και πιο κρίσιμη συνάντηση των υπουργών Οικονομικών.

Οι ανησυχείς που εκφράζονται σε ότι αφορά αυτήν την ελληνική πρόταση, έχουν να κάνουν με το ότι το μαξιλάρι που προτείνει η Ελλάδα, δεν είναι αρκετό ώστε να δημιουργήσει μια ζώνη ασφαλείας

Στις συζητήσεις που διεξάγονται στις Βρυξέλλες εδώ και έναν περίπου μήνα οι επιλογές για την χώρα μας ήταν μεταξύ δύο προληπτικών γραμμών στήριξης, της PCCL και της ECCL, από την πλευρά των εταίρων.

Η ελληνική κυβέρνηση προώθησε ωστόσο στη συνέχεια δικό της σχέδιο, με γραμμή ειδικής φύσεως, στην οποία μαξιλάρι θα αποτελέσουν τα 11,4 δισ. ευρώ του ΤΧΣ – τα οποία μετά τα stress tests δεν τα χρειάζονται οι τράπεζες – καθώς και τα κέρδη που αναμένονται από το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, SMP, που υπολογίζονται στα 6 δισ. ευρώ.

Οι ανησυχίες που εκφράζονται σε ότι αφορά αυτήν την ελληνική πρόταση, έχουν να κάνουν με το ότι το μαξιλάρι που προτείνει η Ελλάδα, δεν είναι αρκετό ώστε να δημιουργήσει μια ζώνη ασφαλείας που θα ωθήσει τις αγορές να δανείσουν τη χώρα μας με ικανοποιητικά επιτόκια.

Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν πως στο ΤΧΣ πρέπει να υπάρχει κάποιο μικρό ποσό δεσμευμένων κεφαλαίων για την περίπτωση κεφαλαιακής ενίσχυσης των μικρότερων τραπεζών.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας στη διετία 2014 – 2015 τοποθετούνται στα 25 δισ. ευρώ.

Πληροφορίες αναφέρουν πως στο ΤΧΣ πρέπει να υπάρχει κάποιο μικρό ποσό δεσμευμένων κεφαλαίων για την περίπτωση κεφαλαιακής ενίσχυσης των μικρότερων τραπεζών

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2015 έχουν εγγραφεί 9 δισ. ευρώ, που θα καλυφθούν από τις αγορές. Δεδομένης της συγκυρίας με την απόδοση του 10ετούς ομολόγου να έχει εκτοξευθεί και πάλι, η έξοδος στις αγορές δεν μπορεί να θεωρηθεί εύκολη.

Αυτό που πρέπει να τονίσουμε είναι πως η ελληνική πρόταση συναντά και την… δυσκολία του ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για κάτι τέτοιο στο καταστατικό του ESM. Αυτό που υπάρχει και είναι οι δυό γραμμές που αναφέραμε, η PCCL η ECCL.

Προληπτικές γραμμές στήριξης

1) Η Precautionary Conditioned Credit Line (PCCL), η προληπτική πιστωτική γραμμή υπό όρους, είναι η πιο σκληρή. Μέσα στις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για να μπορέσει μία χώρα να λάβει το PCCL είναι οι εξής:

  • Να έχει βιώσιμο Δημόσιο Χρέος.
  • Να σέβεται τους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης – Κράτη σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος μπορούν να ενταχθούν αν εφαρμόζουν τις συστάσεις του Συμβουλίου).
  • Να έχει μια σειρά επιτυχημένων εξόδων στις αγορές με λογικούς όρους.
  • Να έχει διατηρήσιμη εξωτερική θέση.
  • Να μην υπάρχουν κεφαλαιακά προβλήματα στις τράπεζες, που θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν κινδύνους για τη σταθερότητα του ευρωπαϊκού τραπεζικού συστήματος.

Η χώρα θα πρέπει να συνεχίσει να πληρεί τα παραπάνω κριτήρια και αφότου δοθεί η PCCL.

Εκτός από την επιτήρηση που υπάρχει και στην πρώτη επιλογή, αυτή του PCCL, η χώρα είναι αναγκασμένη να υιοθετήσει διορθωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση των αδυναμιών που έχει

2) Η Enhanced Conditions Credit Line ( ECCL) από την άλλη, αφορά χώρες που δεν πληρούν τα κριτήρια για την πρώτη, στην οποία και «πέφτει» η περίπτωση της Ελλάδας.

Στον ECCL λοιπόν υπάρχει ανοικτό παράθυρο επιβολής μέτρων, αλλιώς θα διακόπτεται η χρηματοδότηση

Βασική προϋπόθεση είναι η χώρα να έχει ισχυρά δημοσιονομικά και οικονομικά στοιχεία. Εκτός από την επιτήρηση που υπάρχει και στην πρώτη επιλογή, αυτή του PCCL, η χώρα είναι αναγκασμένη να υιοθετήσει διορθωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση των αδυναμιών που έχει (δηλαδή τα κριτήρια που δεν πληρεί για το PCCL) όταν κριθεί απαραίτητο από την Κομισιόν, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλότητα χρηματοδότησης από τις αγορές και να συνεχίσει να διατηρεί τις αρχικές προϋποθέσεις ένταξης στο συγκεκριμένο εργαλείο. Στον ECCL λοιπόν υπάρχει ανοικτό παράθυρο επιβολής μέτρων, αλλιώς θα διακόπτεται η χρηματοδότηση.

Ξεκάθαρη η συμμετοχή του ΔΝΤ

Αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι πως και σε αυτή την περίπτωση, η Ελλάδα θα είναι υπό την ενισχυμένη εποπτεία της Κομισιόν, μαζί με την ΕΚΤ και άλλα σώματα της ΕΕ και – αν κριθεί απαραίτητο – και του ΔΝΤ.

Μπορεί να είναι λιγότερο στενή η εποπτεία από αυτήν του προγράμματος της Τρόικας τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια, ωστόσο η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει και πάλι να υπογράψει Μνημόνιο και θα τεθεί υπό εποπτεία και αξιολογήσεις (αν και λιγότερο συχνές ).

Σύμφωνα με το καταστατικό του ΕSM, και οι δύο γραμμές προϋποθέτουν την υπογραφή Memorandum of Understanding (MoU), δηλαδή «Mνημονίου», το οποίο υπογράφεται από την Κομισιόν και περιλαμβάνει τους όρους και τις συνθήκες στήριξης, με την επιτήρηση να έχουν Κομισιόν και ΕΚΤ. Οι όροι αυτών των εργαλείων είναι αυστηροί.

Το ΔΝΤ θα συμμετέχει στην ενισχυμένη εποπτεία της Ελλάδας, ωστόσο δεν θα είναι στην μπροστινή θέση, καθώς τον κεντρικό ρόλο τον έχει η Κομισιόν. Για ότι θέματα έχει το ΔΝΤ με την Ελλάδα, με λίγα λόγια, θα απευθύνεται στην Κομισιόν.

thetoc

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.