Τέσσερις ημέρες μετά βρέθηκαν τα συντρίμμια του C-130 το 1991 και του Γιάκοβλεφ το 1997

ΠΤΩΣΗ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟΥΔύο φορές σε ελληνικά αεροπορικά δυστυχήματα υπήρξε μοιραία καθυστέρηση τεσσάρων ημερών στην ανεύρεση των συντριμμιών των αεροσκαφών. Η αργοπορία στον εντοπισμό ίχνους από τη μοιραία πτήση ΜΗ370 των Μαλαισιανών Αερογραμμών με 239 επιβάτες είχε ένα μακάβριο ελληνικό προηγούμενο δύο φορές: το 1991 με το C-130 που μεταφέροντας 61 επιβάτες κατέπεσε στο όρος στο Όθρυς και το 1997 με τη συντριβή του ουκρανικού Γιάκοβλεβ στα Πιέρια Όρη.

Και στις δύο περιπτώσεις τα αεροσκάφη εντοπίσθηκαν με καθυστέρηση τεσσάρων ημερών σε χιονισμένα βουνά. Τραγικό αποτέλεσμα; Στην πρώτη περίπτωση εκφράζονται υπόνοιες ότι κάποιοι επιβάτες πέθαναν από το κρύο περιμένοντας τα σωστικά συνεργεία και στη δεύτερη σημειώθηκε ένα άλλο αεροπορικό δυστύχημα με τη συντριβή στην Οινόη ενός μεταγωγικού αεροσκάφους με πέντε επιβαίνοντες που έσπευδαν να βοηθήσουν στις προβληματικές έρευνες για τον εντοπισμό του Γιάκοβλεφ.

Ερωτηματικά στα χιόνια της Όθρυος

Στην περίπτωση του ατυχήματος στο όρος Όθρυς το C-130 είχε απογειωθεί λίγο πριν από το μεσημέρι της Τρίτης 5 Φεβρουαρίου 1991 από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας στο πλαίσιο διατεταγμένης αποστολής που είχε σχέση με την εμπλοκή της Ελλάδας στα τότε γεγονότα του Περσικού Κόλπου (απάντηση της Διεθνούς Συμμαχίας στην εισβολή του Ιράκ στο Κουβέιτ). Ο τελικός του προορισμός, σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης, ήταν η Κρήτη με ενδιάμεσο σταθμό τη Νέα Αγχίαλο.

Το μεταγωγικό αεροσκάφος βρισκόταν περίπου 38 χιλιόμετρα από τη Νέα Αγχίαλο όταν ξαφνικά χάθηκε από το ραντάρ χωρίς προηγουμένως να έχει αναφερθεί κάποιο πρόβλημα από τον κυβερνήτη του. Στην περιοχή υπήρχε χαμηλή νέφωση και κακοκαιρία.

Οκτώ αεροσκάφη F-16, δύο C-130, δύο πυροσβεστικά CL-215, δύο ελικόπτερα Σινούκ, ελικόπτερα του Ναυτικού και αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας άρχισαν να ερευνούν την περιοχή σε συνεργασία με καταδρομείς και πεζοναύτες,

Ωστόσο ο εντοπισμός των συντριμμιών του C-130 έγινε ύστερα από τέσσερις ημέρες στην πλαγιά Τσατάλι της Όθρυος, 60 χιλιόμετρα περίπου μακριά από το σημείο που θα έπρεπε κανονικά να βρίσκεται και σε λάθος γωνία 63 μοίρες. Τότε είχαν δημιουργηθεί ερωτηματικά για την απόφαση να αποκλεισθεί η περιοχή και να μην επιτραπεί σε εκπροσώπους των ΜΜΕ να πλησιάσουν τα συντρίμμια του αεροσκάφους.

Είχαν προκύψει ενδείξεις τότε ότι ορισμένα από τα θύματα της αεροπορικής τραγωδίας δεν είχαν πεθάνει κατά την πρόσκρουση του αεροσκάφους αλλά λόγω του παγετού αλλά και της έλλειψης ιατρικής αρωγής.

Διπλή τραγωδία με φόντο τα Πιέρια

Το ουκρανικό αεροσκάφος Γιάκοβλεφ συνετρίβη στις 17 Δεκεμβρίου 1997 σε υψόμετρο 1.200 μ. στην τοποθεσία «Ντίτσιος» στα Πιέρια Όρη αφού είχε προχωρήσει σε αποτυχημένη προσπάθεια να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο της Μίκρας στη Θεσσαλονίκη.

Όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων, το πλήρωμα του ουκρανικού αεροσκάφους είχε χαθεί και δεν μπορούσε να συνεννοηθεί με τους ελεγκτές λόγω κακής γνώσης της αγγλικής γλώσσας. Κάνοντας κύκλους και προσπαθώντας να ξαναβρούν το αεροδρόμιο, οι δύο χειριστές ύστερα από 18 λεπτά άσκοπων κύκλων τελικά έριξαν το αεροσκάφος στα Πιέρια Όρη χωρίς να αντιληφθούν ότι κινδυνεύουν, αφού δεν γνώριζαν το ασφαλές ύψος της περιοχής όπου βρίσκονταν.

Τότε για τον εντοπισμό του αεροσκάφους είχε υπάρξει πάλι πολυήμερη αποτυχημένη επιχείρηση, ενώ είχαν αναζητηθεί και τότε δορυφορικά δεδομένα από τη βάση του ΝΑΤΟ στη Νάπολι αλλά και από μια εταιρεία που εκμεταλλευόταν δεδομένα από δορυφορικές καταγραφές στην Καλλιθέα.

Το Γιάκοβλεφ εντοπίσθηκε έπειτα από τέσσερις ημέρες. Ωστόσο και αυτή η καθυστέρηση στάθηκε μοιραία. Μία ώρα προτού εντοπισθούν τα συντρίμμια του ουκρανικού αεροσκάφους, ένα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας συνετρίβη στο όρος Πάστρα, βορείως της Οινόης, με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο και τα πέντε μέλη του πληρώματος. Το αεροσκάφος προσέγγιζε την Τανάγρα για να παραλάβει καταδρομείς που θα έπαιρναν μέρος στις έρευνες για τον εντοπισμό του Γιάκοβλεφ.

Τελικώς όταν εντοπίσθηκαν τα συντρίμμια του ουκρανικού αεροσκάφους προέκυψε ότι πάνω από την περιοχή αυτή πετούσαν συνεχώς επί τρεις ημέρες δεκάδες ελικόπτερα του Στρατού και του Ναυτικού. Όμως οι πιλότοι τους δεν είχαν εντοπίσει το μοιραίο Γιάκοβλεφ λόγω της χαμηλής νέφωσης και της ομίχλης που επικρατούσε στην περιοχή.

Το ουκρανικό αεροσκάφος εντοπίσθηκε τελικώς από έναν πιλότο ελικοπτέρου Σικόρσκι του Πολεμικού Ναυτικού. Όμως και αυτός στη βιασύνη του έδωσε λανθασμένες συντεταγμένες, με αποτέλεσμα να οδηγήσει τα σωστικά συνεργεία ανάμεσα στα χωριά Αρωνάς και Λαχοράχη, σε υψόμετρο μόλις 240 μέτρων.

Λαμπρόπουλος Βασίλης Γ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.