Τι προβλέπουν οι νέες ρυθμίσεις-Τι θα ισχύσει για χιλιάδες πολίτες που έχουν κάνει αίτηση υπαγωγής στην ρύθμιση-Δείτε τη συνέντευξη του Γ.Γ. Καταναλωτή Γ. Στεργίου
Γ. ΣΤΕΡΓΙΟΥΣτη σύνταξη προσχεδίου νόμου το οποίο επιφέρει δραστικές αλλαγές στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά έχουν προχωρήσει σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του TheTOC.gr τα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης και Δικαιοσύνης.
«Ακριβότερη» η προσφυγή στον νόμο Κατσέλη που …μετονομάζεται

Ουσιαστικά, ο «νόμος Κατσέλη» ξαναγράφεται τουλάχιστον όσον αφορά στη διαδικασία προσφυγής στη δικαιοσύνη από τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Στόχος των αλλαγών σύμφωνα με αρμόδια κυβερνητική πηγή είναι να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της συσσώρευσης τεράστιου αριθμού αιτήσεων στα ειρηνοδικεία της χώρας.

Ηδη οι αιτήσεις που εκκρεμούν, ξεπερνούν τις 80.000 με αποτέλεσμα σε αρκετά δικαστήρια οι υποθέσεις να εκδικάζονται ακόμη και με καθυστέρηση 12 ετών. Σύμφωνα πάντοτε με τις πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το The TOC.gr, οι προωθούμενες αλλαγές –εφόσον τελικώς ψηφιστούν από τη Βουλή- θα επηρεάσουν και το μεγαλύτερο αριθμό των δανειοληπτών που έχουν ήδη προσφύγει στα δικαστήρια.

Οι αλλαγές

1. Καθιερώνεται υποχρεωτικό στάδιο διαμεσολάβησης. Οποιος δανειολήπτης δεν περάσει από αυτό το στάδιο, δεν θα μπορεί να προσφύγει στη δικαιοσύνη για να διεκδικήσει «κούρεμα» στην οφειλή του. Ρόλο διαμεσολαβητή θα αναλαμβάνει δικηγόρος ο οποίος θα ορίζεται –βάσει του προσχεδίου νόμου- από τον εκάστοτε δικηγορικό σύλλογο. Ο συγκεκριμένος δικηγόρος θα πρέπει να έχει πιστοποιηθεί για να αναλάβει αυτό το έργο, ενώ το νομοσχέδιο θα προβλέπει και τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθηθούν για την πιστοποίηση. Ο δικηγόρος διαμεσολαβητής θα αναλαμβάνει ρόλο «διαιτητή» καθώς και ο δανειολήπτης και η τράπεζα θα ορίζουν τους δικούς τους δικηγόρους. Κατά πληροφορίες, και για τον δανειολήπτη, η παράσταση δικηγόρου σχεδιάζεται να είναι υποχρεωτική στο στάδιο της διαμεσολάβησης. Αυτό φυσικά συνεπάγεται πρόσθετο κόστος για τον δανειολήπτη ο οποίος εκτός από την αμοιβή του δικού του δικηγόρου, θα πρέπει να πληρώνει και ένα μέρος από την αμοιβή του δικηγόρου διαμεσολαβητή. (σ.σ οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι το μεγαλύτερο μέρος του κόστους σχεδιάζεται να αναλάβει η τράπεζα σε μια αναλογία τρία προς ένα ή τρία για τον δανειολήπτη και ένα για την τράπεζα). Κανονικά, η διαδικασία της διαμεσολάβησης, θα πρέπει να ολοκληρώνεται εντός αυστηρής προθεσμίας (πιθανότατα εντός διμήνου). Συμφωνία θα επιτυγχάνεται με τη συναίνεση του 50% των πιστωτών οι οποίοι κατά κάποιο τρόπο θα δεσμεύουν με την απόφασή τους και τους δανειστές της μειοψηφίας. Μεγαλύτερη βαρύτητα θα έχουν κατά το στάδιο της διαμεσολάβησης οι θέσεις των τραπεζών που έχουν εγγράψει προσημειώσεις σε περιουσιακά στοιχεία του δανειολήπτη. Αν  συμβιβασμός επιτύχει, η υπόθεση πηγαίνει στον ειρηνοδίκη για επικύρωση και η διαδικασία ολοκληρώνεται. Σε περίπτωση επιτυχίας προβλέπεται πρόσθετη αμοιβή για τον δικηγόρο διαμεσολαβητή που θα είναι ένα ποσοστό επί της ρυθμιζόμενης οφειλής (π.χ 0,3%).

2. Αν δεν επιτύχει η διαμεσολάβηση –αξίζει να σημειωθεί ότι παρόμοια διαδικασία σε πιο απλή μορφή προβλεπόταν και από τον αρχικό νόμο Κατσέλη αλλά η σχετική διάταξη καταργήθηκε ως αναποτελεσματική- ο δανειολήπτης θα έχει το δικαίωμα να ακολουθήσει τη δικαστική οδό όπως ακριβώς συμβαίνει και σήμερα. Με δύο βασικές διαφορές:

  • Το προσχέδιο νόμου προβλέπει την υποχρεωτική σύνταξη οικονομικής έκθεσης από την πλευρά του δανειολήπτη. Την έκθεση αυτή –η οποία επίσης συνεπάγεται πρόσθετο κόστος καθώς ο επαγγελματίας που θα αναλαμβάνει να τη συντάσσει θα πρέπει να πληρωθεί- θα συντάσσει, πιθανότατα, λογιστής. Αυτή η έκθεση θα εμπεριέχει αναλυτικά στοιχεία για την περιουσιακή και εισοδηματική κατάσταση του δανειολήπτη, τη δουλειά του κλπ. Θα έχει επίσης ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν θα δεσμεύει τον δικαστή ο οποίος και θα εξακολουθήσει να φέρει το βάρος της απόφασης. Ωστόσο, οι εισηγητές του προσχεδίου νόμου, εκτιμούν ότι αν ο δικαστής έχει στα χέρια του τα οικονομικά δεδομένα υπό μορφή έκθεσης, θα μπορεί με μεγαλύτερη ταχύτητα να εκδώσει απόφαση, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στην αποσυμφόρηση των ειρηνοδικείων. Για τον δανειολήπτη, η προσθήκη αυτής τη υποχρέωσης, συνεπάγεται και μεγαλύτερο γραφειοκρατικό κόστος καθώς πλέον θα είναι υποχρεωτική η προσκόμιση δικαιολογητικών τα οποία σήμερα δεν απαιτούνται (π.χ μελετάται να ζητούνται ακόμη και οι μεταβολές που παρατηρήθηκαν στους τραπεζικούς λογαριασμούς κατά τη διάρκεια της τελευταίας 5ετίας).
  • Η τρίτη σημαντική αλλαγή, έχει να κάνει με τη δυνατότητα μετακίνησης ειρηνοδικών από ειρηνοδικεία στα οποία δεν παρατηρείται μεγάλος φόρτος εργασίας από αιτήσεις, σε άλλα όπου υπάρχει κοσμοσυρροή. Η ψήφιση αυτής της διάταξης, προϋποθέτει βέβαια συνεννόηση και με το δικαστικό σώμα.

Το κρίσιμο ζήτημα είναι αν θα υπάρξει τελικώς μεταβατική διάταξη η οποία θα προβλέπει ότι τη νέα διαδικασία (διαμεσολάβηση, σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης κλπ) θα είναι υποχρεωμένοι να περάσουν και οι δανειολήπτες που έχουν ήδη καταθέσει προσφυγή στο δικαστήριο. Εξετάζεται να απαλλαγούν από τις νέες υποχρεώσεις, όσοι έχουν πάρει δικάσιμο για μέσα στο επόμενο εξάμηνο. Βέβαια, αν ισχύσει αυτό, πολλές δεκάδες χιλιάδες προσφεύγοντες στον νόμο Κατσέλη, θα βρεθούν προ εκπλήξεως.

thetoc

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.