Γρεβενά – ΝΕΑ- ΕΙΔΗΣΕΙΣ – news- Grebena live GREVENA TV

O No 1 Ραδιοφωνικός σταθμός της Δυτικής Μακεδονίας με έδρα τα Γρεβενά

O Deliveras έγινε «Γρεβενιώτης»

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ 2013 – Η Εισήγηση του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας Γεωργίου Δακή…

Φεβρουάριος 14th, 2014 by Χρήστος Μίμης

Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας

ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΑΚΗΣ

Κύριε πρόεδρε, κύριοι Αντιπεριφερειάρχες, κυρίες και κύριοι Περιφερειακοί Σύμβουλοι, συνάδελφοι της Αυτοδιοίκησης, εκπρόσωποι παραγωγικών, συνδικαλιστικών και κοινωνικών φορέων, αγαπητοί εργαζόμενοι και στελέχη της Περιφέρειας, φίλες και φίλοι.
Η σημερινή ειδική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας, που πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 185 του νόμου 3852/2010, αφορά πρωτίστως στο δημόσιο απολογισμό πεπραγμένων του έτους 2013. Οφείλω όμως εξ αρχής να δηλώσω, ότι τόσο όσο ως Περιφερειακή Αρχή όσο και σε προσωπικό επίπεδο, δεν αντιλαμβανόμαστε τη σημερινή συνεδρίαση ως μια υπόθεση διαδικαστικού περιεχομένου, αλλά ως μια πράξη ευθύνης στο Περιφερειακό Συμβούλιο και στους πολίτες της Δυτικής Μακεδονίας. Μια πράξη ευθύνης η οποία προκύπτει και υπαγορεύεται από την αδιαπραγμάτευτη προσήλωσή μας στις αρχές και στις απαιτήσεις της Διαφάνειας και των Συμμετοχικών Διαδικασιών.

Κυρίες και κύριοι,
το 2011, στο πλαίσιο της σημαντικότερης Διοικητικής Μεταρρύθμισης της σύγχρονης ιστορίας της χώρας μας, απαντήσαμε στην πρόκληση, αναλάβαμε την ευθύνη και είχαμε την τιμή να συγκροτήσουμε την πρώτη Αιρετή Περιφερειακή Αρχή της Δυτικής Μακεδονίας. Ατυχώς, η υλοποίηση του εγχειρήματος Καλλικράτης εξελίχθηκε παράλληλα με την κορύφωση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Μια οικονομική κρίση η οποία εκδηλώθηκε και κλιμακώθηκε στη χώρα μας με έναν ιδιαίτερα δραματικό τρόπο. Η οικονομική κρίση πήρε χαρακτηριστικά πολιτικής κρίσης, δοκίμασε και δοκιμάζει τα όρια της κοινωνικής συνοχής, έθεσε σε αμφισβήτηση την ευρωπαϊκή μας προοπτική.

Κληθήκαμε κατά συνέπεια να απαντήσουμε, να διαχειριστούμε και κυρίως να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του Καλλικράτη κάτω από τις δυσμενέστερες δυνατές συνθήκες όσον αφορά το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον:
• δραστική μείωση οικονομικών και ανθρώπινων πόρων,
• κλιμάκωση της ανεργίας σε εφιαλτικά επίπεδα,
• απαξίωση και αμφισβήτηση των συλλογικών θεσμών,
• διατάραξη της κοινωνικής συνοχής.
Οι διοικητικές μεταρρυθμίσεις μακράς πνοής πρέπει και οφείλουν να σχεδιάζονται, και κυρίως να ανταποκρίνονται σε πολύ δύσκολες έως ακραίες συνθήκες.
Οριοθετώντας τη σημερινή εισήγησή μου θα προσπαθήσω να σας παρουσιάσω σύντομα αλλά περιεκτικά, τον απολογισμό της χρονιάς που πέρασε, δίνοντας παράλληλα το στίγμα και το σχεδιασμό της Περιφέρειας για τα επόμενα χρόνια. Θα αναφερθώ σε πέντε βασικούς άξονες:
• Δημόσιας Διοίκησης με έμφαση στην μέχρι τώρα πορεία του Καλλικράτη,
• Αξιοποίησης των εθνικών και κοινοτικών χρηματοδοτήσεων,
• Κοινωνικής Συνοχής, Ποιότητας Ζωής και Απασχόλησης,
• Περιβάλλοντος και Ενέργειας και
• Στις προοπτικές και απαιτήσεις της νέας Προγραμματικής Περιόδου.

Δημόσια Διοίκηση – Πορεία του Καλλικράτη

Με την έναρξη της θητείας μας το 2011 και προσπαθώντας να δώσουμε «σάρκα και οστά» στο νέο θεσμό της Αιρετής Περιφερειακής Αρχής, η χώρα μας οδηγήθηκε σε συνεχόμενες εθνικές εκλογές. Ας μην ξεχνάμε ότι στα τρία χρόνια της θητείας μας αλλάξαμε τέσσερις Κυβερνήσεις. Επί του πρακτέου, μέχρι να εξηγήσουμε και να προωθήσουμε τα προβλήματα και τις απαιτήσεις μας στα πολιτικά και υπηρεσιακά όργανα σε κεντρικό επίπεδο, βρισκόμασταν μπροστά σε αλλαγές όχι μόνο προσώπων αλλά ενίοτε και πολιτικών προτεραιοτήτων.
Από την άλλη πλευρά, οι Αιρετές Περιφέρειες έγιναν αποδέκτες ενός πολύπλευρου όγκου διοικητικών και δημοσιονομικών αρμοδιοτήτων, χωρίς την απαραίτητη υποστήριξη από την πλευρά της Κεντρικής Εξουσίας, με μηδενικά χρονικά περιθώρια προσαρμογής, με μείωση του στελεχιακού δυναμικού και με ταυτόχρονη περικοπή των οικονομικών μας πόρων σε ποσοστό που υπερβαίνει το 50%.
Επιπλέον, οι περικοπές στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) δεν έγιναν στη βάση ενός διαλόγου μεταξύ των Περιφερειών και της Κεντρικής Κυβέρνησης αλλά επιβλήθηκαν χωρίς συναινετικές διαδικασίες, ερήμην των Αιρετών Περιφερειών. Την πρακτική αυτή και την επισημάναμε και την καταγγείλαμε μέσα από τα συλλογικά όργανα των Περιφερειών.
Στην κατεύθυνση αυτή, σύμφωνα με το υπόμνημα που παρέδωσα στις 30/10/2013 στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Ελληνικής Βουλής, για την Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας προτείνουμε και απαιτούμε μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
• Ουσιαστική διοικητική μεταρρύθμιση και την εκχώρηση βασικών αρμοδιοτήτων της Κεντρικής Διοίκησης προς την Περιφέρεια, που θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα έκδοσης κανονιστικών πράξεων για την περιοχή ευθύνης της, στους τομείς του αναπτυξιακού προγραμματισμού, της απασχόλησης, της κοινωνικής πρόνοιας, της ανταγωνιστικότητας και έξυπνης εξειδίκευσης του χωροταξικού σχεδιασμού και του πολιτισμού -τουρισμού.
• Ενίσχυση των υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, με βάση τα συγκεκριμένα κενά και την κάλυψη τους από το προσωπικό που βρίσκεται σε καθεστώς διαθεσιμότητας
• Ενίσχυση των οικονομικών πόρων από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και τα συγχρηματοδοτούμενα Προγράμματα τόσο για την αναδιάρθρωση των Διοικητικών Δομών και Υπηρεσιών της Περιφέρειας, όσο και για τις αναγκαίες δράσεις ωρίμανσης των έργων του ΣΕΣ 2014-2020.
• Την ευθύνη για το σχεδιασμό και τη διαχείριση των Προγραμμάτων Εδαφικής Συνεργασίας, με τις όμορες χώρες της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας
• Την κατάργηση των εκχωρήσεων μεταξύ των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων από το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου του ΣΕΣ 2014-20.
Για τη νέα θητεία της Αυτοδιοίκησης πρέπει να δημιουργηθούν προϋποθέσεις ικανές να θέσουν σε αναπτυξιακή τροχιά τη χώρα με ουσιαστική συμμετοχή των Αιρετών Περιφερειών. Το όραμα για την επόμενη θητεία είναι οι Αιρετές Ελληνικές Περιφέρειες να καταστούν ισχυρά και ανταγωνιστικά κέντρα λήψης αποφάσεων και άσκησης πολιτικών, σύμφωνα με τις πρακτικές των Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αξιοποίηση Εθνικών και Κοινοτικών Χρηματοδοτήσεων

Κατά τη διάρκεια μετάβασης από την «Καποδιστριακή» στην «Καλλικρατική» δομή αυτοδιοίκησης, ανέκυψαν σημαντικά προβλήματα που επηρέασαν σε ένα βαθμό και την υλοποίηση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων. Προβλήματα που αφορούσαν στις νέες διοικητικές και αυτοδιοικητικές δομές, στη στελέχωση και στη γενικότερη διάρθρωση του ανθρώπινου δυναμικού, στην αλλαγή φορέων υλοποίησης των έργων, στη μεταφορά αρμοδιοτήτων και πλείστα άλλα.
Όμως, με την επίμονη προσπάθεια και την συνδρομή όλων, καταφέραμε να ξεπεράσουμε και να επιλύσουμε τα περισσότερα εξ’ αυτών αλλά και να αποφύγουμε σοβαρές αστοχίες ή παραλήψεις, που εκ των πραγμάτων θα ήταν κατανοητές σε μια τόσο μεγάλης έκτασης διοικητική μεταρρύθμιση.
Η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας (ΕΔΑ/ΠΔΜ) διαχειρίζεται στην τρέχουσα περίοδο το ποσό των 355,0 εκ. €, από τα παρακάτω Επιχειρησιακά Προγράμματα:
 Το ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας (υποσύνολο του ΕΠ Μακεδονία – Θράκη) με ποσό διαχείρισης 313,2 εκ. €,
 Το ΕΠ Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη (ΕΠΠΕΡΑΑ) με ποσό διαχείρισης 40 εκ. € και,
 Το ΕΠ Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΠΑΝΑΔ) με ποσό διαχείρισης 1,8 εκ. €.
Στο τέλος του 2013, οι συνολικές εντάξεις ανέρχονται σε 509,04 εκ. € (162.5%), με αντίστοιχες Νομικές Δεσμεύσεις 248,5 € (79,4%) και ένα σύνολο δαπανών 137,54 εκ. € (43,9 %).
Όσον αφορά στην πρόοδο του Προγράμματος μεταξύ των ετών 2012 και 2013, καταγράφεται σημαντικότατη αύξηση των Νομικών Δεσμεύσεων η οποία σε ετήσια μεταβολή αγγίζει το 150%, ενώ οι πληρωμές προς τους δικαιούχους παρουσίασαν μια ποσοστιαία ετήσια αύξηση η οποία ξεπέρασε το 164%.
Να υπενθυμίσω ότι το 2013 είχαμε την 3η αναθεώρηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος της Δυτικής Μακεδονίας με κίνητρα και στόχευση:
 την ανάγκη επιτάχυνσης του ρυθμού απορρόφησης των πόρων και τη διοχέτευση τους στην πραγματική οικονομία και στην κοινωνία, μέσω πολιτικών στήριξης και ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, καθώς και με πολιτικές ανάσχεσης της ανεργίας και στήριξης του κοινωνικού ιστού.
 την ενίσχυση εκείνων των επιχειρησιακών προγραμμάτων και Αξόνων Προτεραιότητας που παρουσιάζουν υψηλές επιδόσεις και έχουν ανάγκη περαιτέρω στήριξης με πρόσθετη χρηματοδότηση, εξασφαλίζοντας έτσι μεγαλύτερη επιτάχυνση και εξάλειψη κάθε κινδύνου μελλοντικών απωλειών πόρων.
Απολογιστικά, το Π.Ε.Π Δυτικής Μακεδονίας υλοποιείται με διαχειριστικά ορθολογικό τρόπο, διακρίνεται για τον προσεκτικό προγραμματισμό των ενεργειών και αναμένεται να πετύχει απολύτως τους στόχους του.
Η προσπάθεια αξιοποίησης όλων των ευρωπαϊκών προγραμμάτων χρηματοδότησης αποτελεί πάγια στρατηγική για την Αιρετή Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας. Στην κατεύθυνση αυτή, μέσω του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης (ΠΤΑ) υλοποιούνται 10 ευρωπαϊκά έργα συνολικού προϋπολογισμού 2.6 εκ. €. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα 2.6 εκ. € που αντιστοιχούν στον προϋπολογισμό των προαναφερόμενων έργων, δεν χαρίστηκαν στην Περιφέρειά μας στο πλαίσιο κάποιας εθνικής ή κοινοτικής ποσόστωσης, αλλά διεκδικήθηκαν από την πλευρά μας με ανταγωνιστικούς όρους. Αντικείμενο των έργων αποτελούν κυρίως η ενέργεια και η περιβαλλοντική προστασία, η αξιοποίηση του πολιτιστικού αποθέματος, η επιχειρηματικότητα των ΜΜΕ και η αγροτική οικονομία.
Μέσα στο επόμενο διάστημα, αναμένουμε την αξιολόγηση 2 στρατηγικών προγραμμάτων στα πλαίσια της πρόσκλησης Εδαφικής Συνεργασίας Ελλάδας –Αλβανίας, συνολικού προϋπολογισμού για την Περιφέρειά μας περίπου 1.3 εκ. €, με κύριο αντικείμενο την αναβάθμιση του Τελωνείου της Κρυσταλλοπηγής.

Παράλληλα, αξιοποιούμε κάθε δυνατότητα προσέλκυσης οικονομικών πόρων, με βάση τις εθνικές ή κοινοτικές προσκλήσεις χρηματοδότησης. Αναφέρω ενδεικτικά ότι πρόσφατα ενημερωθήκαμε για την επιτυχή αξιολόγηση της πρότασης που καταθέσαμε στην πρόσκληση με κωδικό 164 του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», προϋπολογισμού 212 χιλ. €.
Όσον αφορά στη γενικότερη εικόνα της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας με βάση τα στοιχεία ισολογισμού της χρηματικής διαχείρισης για το έτος 2013, εμφανίζεται ένα συνολικό ταμειακό υπόλοιπο της τάξης των 51,6 εκ. €.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εξόφληση των υποχρεώσεων των προμηθευτών πραγματοποιείται κανονικά και πάντως όχι πέραν του τριμήνου, ενώ οι όποιες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις υπάρχουν (μεταφορές μαθητών, αμοιβές ιατρών) οφείλονται στην μη έγκαιρη εκταμίευση των ποσών από τα αρμόδια Υπουργεία.
Εν κατακλείδι, όσον αφορά στην αξιοποίηση εθνικών και ευρωπαϊκών οικονομικών πόρων, η πολιτική της Περιφέρειας συνοψίζεται στα ακόλουθα:
• Διεκδίκηση όλων των δυνατών χρηματοδοτήσεων σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο
• Ορθολογικός σχεδιασμός των έργων
• Διαφάνεια στη διαχείριση
• Αποτελεσματικότητα στην υλοποίηση
Ως αποτέλεσμα, ακόμη και σήμερα, σε ένα περιβάλλον βαθιάς και παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης, η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας παραμένει υποδειγματικά συνεπής στις οικονομικές της υποχρεώσεις.
Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας είναι ο βασικός αρωγός και συμπαραστάτης των Δήμων, δεδομένου ότι χρηματοδοτεί και παρακολουθεί την υλοποίηση των έργων τους που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ, ή σε ειδικά προγράμματα όπως το ΕΠΑΔΥΜ και το ΠΙΝΔΟΣ. Ειδικότερα, η Περιφέρεια φροντίζει για την εξασφάλιση των πιστώσεων, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, με στόχο την απρόσκοπτη εξέλιξη και ολοκλήρωση των έργων. Συζητά, συνεργάζεται και διαβουλεύεται με τους εμπλεκόμενους φορείς σε τοπικό επίπεδο. Προωθεί τα αιτήματα και πιέζει με κάθε τρόπο την Κεντρική Κυβέρνηση, πετυχαίνονται και εξασφαλίζοντας σημαντικούς οικονομικούς πόρους για την περιοχή μας, ακόμη και στις τρέχουσες πολύ δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες.

Ποιότητα Ζωής – Κοινωνική Συνοχή – Απασχόληση

Τόσο η προσέλκυση όσο και η διασφάλιση των απαραίτητων οικονομικών πόρων, αποτελούν κυρίαρχο παράγοντα και εκ των ων ουκ άνευ στην προσπάθεια άσκησης αναπτυξιακής και κοινωνικής πολιτικής από την πλευρά της Αιρετής Περιφερειακής Αρχής. Θεωρώ όμως εξίσου σημαντικό, τη διαχείριση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων με όρους διαφάνειας, αποτελεσματικότητας και σεβασμού προς τις απαιτήσεις και τις ανάγκες του κοινωνίας.
Αυτών δεδομένων, θα αναφερθώ συνοπτικά στους βασικούς τομείς που απορρόφησαν το σημαντικότερο μέρος των οικονομικών πόρων της Περιφέρειας.

Προσπελασιμότητα (Μεταφορές)

Το ενδοπεριφερειακό οδικό δίκτυο έχει βελτιωθεί σε ικανοποιητικό βαθμό, συμβάλλοντας στη διευκόλυνση των επικοινωνιών στην ενδοχώρα της Περιφέρειας, στην απόκτηση πρόσβασης στην Εγνατία και τους κάθετους άξονες, καθώς επίσης στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και στην αξιοποίηση των προοπτικών ανάπτυξης της περιφέρειας.
Σημειώνεται ότι, με το πέρας της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, ολοκληρώνεται ο κάθετος άξονας Κρυσταλλοπηγής – Σιάτιστας μέσα από το Ταμείο Συνοχής.
Όσον αφορά στη χάραξη του τμήματος «Φλώρινα- Πτολεμαΐδα» του κάθετου Άξονα «Κοζάνη-Φλώρινα-Νίκη», μετά την παρέμβασή μας προς την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε., έχει αποσταλεί ο φάκελος της προκαταρτικής μελέτης που προβλέπει το συγκεκριμένο τμήμα να διέλθει δυτικά της πόλης της Πτολεμαΐδας, ώστε να ανταποκρίνεται επί της ουσίας και λειτουργικά στην έννοια του κάθετου άξονα, μειώνοντας την απόσταση από τα 53 στα 45 χιλιόμετρα.
Για το έργο που αφορά στη βελτίωση του οδικού τμήματος Φλώρινα έως το Χιονοδρομικό κέντρο, έχουν εγκριθεί οι απαραίτητες μελέτες, ενώ έχει εξασφαλισθεί από το ΠΔΕ το ποσό των 150 χιλ €. προκειμένου να επικαιροποιηθεί και να ολοκληρωθεί ο φάκελος του έργου ώστε να καταστεί δυνατή η άμεση ένταξη του έργου σε συγχρηματοδοτούμενα πρόγραμμα.
Οφείλω επίσης να σας ενημερώσω ότι στις 30/8/2013 απεστάλλει έγγραφό μου προς τον Υπουργό Εσωτερικών και Ανάπτυξης με αίτημα την ένταξη του έργου «ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΟΔΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ – ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ: ΤΜΗΜΑ ΡΕΜΑ ΚΩΤΟΥΡΗ – ΟΡΙΑ ΝΟΜΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ ΜΕ ΣΗΡΑΓΓΑ ΣΤΗΝ ΚΛΕΙΣΟΥΡΑ» της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας στα ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης.

Περιβάλλον

Κατά κοινή ομολογία έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος και της προώθησης της αποδοτικότητας των πόρων. Στον τομέα της ύδρευσης, ολοκληρώνονται σχεδόν στο σύνολό τους, οι υποδομές ύδρευσης (αντικατάσταση, επέκταση και κατασκευή νέων δικτύων και λοιπών υποδομών ύδρευσης).
Στον τομέα της αποχέτευσης και των Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ), με την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων, το σύνολο των οικισμών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας έως και Κατηγορία Γ’ συμμορφώνεται με την Κοινοτική Οδηγία 91/271.
Το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΣΔΑ) της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, ολοκληρώνεται σε επίπεδο υποδομών υιοθετώντας και προάγοντας την αξιοποίηση και επαναχρησιμοποίηση των στερεών αποβλήτων.

Μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη περιβαλλοντικής διάστασης για την περιοχή μας, αποτέλεσε η ένταξη της πράξης «Εξυγίανση-Αποκατάσταση Κτιριακών Εγκαταστάσεων και Περιβάλλοντος Χώρου των ΜΑΒΕ-Κατασκευή ΧΥΤΑΜ», στο Ε.Π. «Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη – ΕΠΕΡΑΑ» 2007-2013, προϋπολογισμού 17,6 εκ. €. Το έργο προβλέπει την εξυγίανση και αποκατάσταση των εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος χώρου συνολικής έκτασης 340 στρεμμάτων και τη δημιουργία χώρου υγειονομικής ταφής αποβλήτων αμιάντου χωρητικότητας 23,000 κυβικών μέτρων.
Στον τομέα των τηλεθερμάνσεων, χρηματοδοτήθηκαν οι επεκτάσεις των δικτύων στις πόλεις της Κοζάνης, Πτολεμαΐδας και Αμυνταίου, ενώ υλοποιείται η 1η φάση του δικτύου τηλεθέρμανσης της πόλης της Φλώρινας.
Επίσης, χρηματοδοτήθηκαν σημαντικές παρεμβάσεις και δράσεις βιοκλιματικού σχεδιασμού σε δημόσια κτίρια (κτιριακές υποδομές στον τομέα της παιδείας), όπως επίσης και δράσεις διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, όπως ο Φορέας Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Πρεσπών. Τέλος, χρηματοδοτήθηκαν παρεμβάσεις σε τομείς όπως της διαχείρισης ομβρίων και αντιπλημμυρικής προστασίας για την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων.

Αστική / Αγροτική Αναγέννηση

Στον τομέα της αστικής / αγροτικής αναγέννησης υλοποιούνται ουσιαστικές δράσεις, που αφορούν κυρίως την αισθητική αναβάθμιση των αστικών και ημιαστικών κέντρων της περιφέρειας μας. Έχει συσταθεί και ήδη έχει αξιολογήσει, θετικά, ενδιαφέρουσες προτάσεις αστικής ανάπτυξης, το Ταμείο Χαρτοφυλακίου JESSICA.
Στον τομέα των υποδομών τουρισμού – πολιτισμού, υλοποιούνται δράσεις προστασίας – ανάδειξης μνημείων (κυρίως βυζαντινών) και αρχαιολογικών χώρων καθώς επίσης δημιουργίας νέων μουσειακών υποδομών και πολιτιστικών κέντρων.
Απομένει η προώθηση ενεργειών ορθολογικής αξιοποίησής τους, μέσω της δημιουργίας δικτύων – διαδρομών, της αναβάθμισης των παρεχομένων υπηρεσιών και της παραγωγής και διάθεσης πολιτιστικών προϊόντων.

Παιδεία

Με το πέρας της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου ολοκληρώνονται οι υποδομές στην Α’θμια και Β’θμια Εκπαίδευση. Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην αναβάθμιση των υποδομών των ειδικών σχολείων (κτιριακές υποδομές, εξοπλισμός). Παραμένει πρόθεσή μας να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο, τις υποδομές προσχολικής αγωγής. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ολοκληρώνονται οι υποδομές και ο εξοπλισμός του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, καθώς επίσης και ο εξοπλισμός των σχολών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Σημαντικά βήματα προόδου καταγράφονται στην ανάπτυξη των κτιριακών υποδομών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, δεδομένου ότι ολοκληρώνονται οι ενέργειες ωριμότητας του έργου για ένταξη και υλοποίηση.
Στηρίξαμε, στηρίζουμε και θα στηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις την προοπτική των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της Δυτικής Μακεδονίας, ως βασική και αδήριτη προϋπόθεση μετάβασης σε μια οικονομία της Γνώσης και της Καινοτομίας.

Υγεία – Πρόνοια

Στον τομέα της υγείας οι χρηματοδοτούμενες δράσεις αφορούν την επέκταση – βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια φροντίδα με την ενίσχυση και αναβάθμιση του ΕΚΑΒ και των νοσηλευτικών μονάδων πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας υγείας (νέες πτέρυγες, προμήθεια εξειδικευμένου εξοπλισμού κλπ).
Τέλος, στον τομέα της πρόνοιας, χρηματοδοτήθηκαν δράσεις υποδομών «φροντίδας παιδιών» (παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί). Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί ότι, οι παρεμβάσεις στις «υποδομές στον Τομέα της Φροντίδας Παιδιών (κατασκευή νέων και την αναβάθμιση υφιστάμενων κτιριακών υποδομών βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών)» είναι εκείνες που άμεσα συνδέονται με τις επιπτώσεις στην απασχόληση και την κινητικότητα των εργαζομένων, εστιάζοντας στις ανάγκες που αφορούν την ένταξη και την κινητικότητα των γυναικών στην αγορά εργασίας.

Επιχειρηματικότητα – Έρευνα – Καινοτομία

Οι εκχωρήσεις προς το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα ΙΙ» ανήλθαν στο ύψος των 50,4 εκ. € , με σημαντικότερες δράσεις τις ακόλουθες:
 Ενίσχυση Επιχειρήσεων (Αναπτυξιακός Νόμος): Έως σήμερα έχουν ενταχθεί στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δυτικής Μακεδονίας 2007 – 2013, 61 επενδυτικά σχέδια, συνολικού π/υ 61,0 εκ. € τα οποία έχουν απορροφήσει το 75% της συνολικής επιχορήγησης.
 Μέσω του Ταμείου Επιχειρηματικότητας έχουν εγκριθεί έξι δάνεια και έχουν εκταμιευθεί τα τρία (Π/Υ 0,7 εκ. €) ) ενώ μέσω του Ταμείου ΕΛΤΕπ ΜΜΕ έχουν υποβληθεί 17 αιτήσεις, έχουν εγκριθεί επτά (0,642 εκ. €) και έχουν εκταμιευθεί τέσσερα (0, 3 εκ. €).
 Δράση «Εξοικονομώ κατ’ οίκον»: Μέσω σχετικής Συμφωνίας Χρηματοδότησης, διάθεση 15 εκ. € και αύξηση π/υ στο Πρόγραμμα Άμεσης Ενίσχυσης με 18 εκ. € για την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
 Δράση «Εξοικονομώ» : Εντάχθηκαν τα επενδυτικά σχέδια τεσσάρων ΟΤΑ στη Δυτική Μακεδονία, π/υ 2,17 εκ. €. Παρατηρείται σοβαρή καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων λόγω αδυναμίας κάλυψης της ιδίας συμμετοχής των ΟΤΑ (30%). Αναμένεται νομοθετική ρύθμιση.
 Δράση «Μεταποίηση στις Νέες Συνθήκες» : Εντάχθηκαν 68 επενδυτικά σχέδια, π/υ 7,9 εκ. € τα οποία έχουν απορροφήσει το 35% του προϋπολογισμού.
 Δράση «Εξωστρέφεια – Ανταγωνιστικότητα Επιχειρήσεων» : Εντάχθηκαν 39 επενδυτικά σχέδια, π/υ 2,51 εκ. €.
 Δράση «Εξωστρέφεια – Ανταγωνιστικότητα Επιχειρήσεων ΙΙ»: Υποβλήθηκαν 75 επενδυτικά σχέδια, π/υ 3,55 εκ. €.
 Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Βιομηχανικής Έρευνας & Τεχνολογίας (ΠΑΒΕΤ 2013)» : Υποβλήθηκαν 75 επενδυτικές προτάσεις , π/υ 3,3 εκ. €.
 Στις δράσεις ενίσχυσης έρευνας και τεχνολογίας και επιχειρηματικότητας έχουν ενταχθεί 226 επιχειρήσεις από τις οποίες περί τις 70 έχουν ολοκληρώσει τα επιχειρηματικά σχέδια τους.
 Δράση «Ενίσχυση ΜΜΕ στους τομείς Μεταποίησης – Τουρισμού – Εμπορίου – Υπηρεσιών» : Υποβλήθηκαν 482 επενδυτικά σχέδια, π/υ 63,0 εκ. € και έχουν εγκριθεί 344 εξ αυτών, π/υ 40,7 εκ. €.

Να επισημάνω επίσης ότι σύμφωνα με τα δεδομένα της Γενικής Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, το 2013 εκδόθηκαν υγειονομικά πιστοποιητικά για εξαγωγή σε τρίτες χώρες 1,6 εκ κιλών δερμάτων, 1.03 εκ κιλών σφολιατοειδών, 16 χιλ. κιλών σαλατοειδών κάθε είδους και 23 χιλ. κιλών τυροκομικών. Το αναφέρω κυρίως για να δείξω ότι υπάρχουν τομείς επιχειρηματικότητας στην περιοχή μας με σημαντικό απόθεμα εξωστρέφειας. Τομείς οι οποίοι μπορούν και παράγουν πλούτο και διασφαλίζουν θέσεις εργασίας. Δικαιούνται να έχουν και δεσμευόμαστε ότι θα έχουν την αμέριστη συμπαράσταση μας.

Στην κατεύθυνση αυτή και θεωρώντας ως μείζονος αξίας και σημασίας τον κλάδο της γούνας, όσον αφορά την οικονομία και την απασχόληση για τη Δυτική Μακεδονία, απέστειλα στις 11/06/2013 προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Τσαυτάρη, σχετικό υπόμνημα στο οποίο επισήμανε τις σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες του κλάδου της γούνας για την περιοχή μας. Συγκεκριμένα, προτείναμε να συμπεριληφθούν στο σχεδιασμό του ΠΑΑ της Ελλάδας 2014-2020, οι επενδύσεις εκτροφείων γουνοφόρων ζώων συμπεριλαμβανομένης της επιλεξιμότητας των δαπανών για αγορά ζωικού κεφαλαίου, οι μονάδες μεταποίησης γουναρικών, καθώς και η προβολή και προώθηση των προϊόντων.
Τον Δεκέμβριο του 2013, με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), ανακοινώθηκαν οι απλοποιήσεις των διαδικασιών που αφορούν τις εγκαταστάσεις εκτροφής γουνοφόρων ζώων. Μια απόφαση εξαιρετικά θετική για την Περιφέρεια μας και μια απτή πράξη στήριξης της ελληνικής γούνας από την πλευρά της Κεντρικής Κυβέρνησης.
Από την πλευρά μας, προωθούμε για τη νέα προγραμματική περίοδο ένα ολοκληρωμένο κλαδικό πρόγραμμα για τη γούνα και την εκτροφή γουνοφόρων ζώων.

Απασχόληση

Γνωρίζουμε όλοι μας ότι τα πολύ υψηλά ποσοστά ανεργίας σε επίπεδο Δυτικής Μακεδονίας, συνιστούν το σημαντικότερο πρόβλημα για όλους μας. Γνωρίζουμε επίσης όλοι μας ότι η αποτελεσματική αντιμετώπιση της ανεργίας είναι πρωτίστως υπόθεση της εκάστοτε Κεντρικής Κυβέρνησης. Οι Περιφερειακές Αρχές μπορούν να δράσουν υποστηρικτικά, αλλά στερούνται και των οικονομικών πόρων και των θεσμικών αρμοδιοτήτων. Η βούληση και η καλή μας θέληση, δυστυχώς δεν επαρκούν. Και στο τομέα αυτόν όμως προσπαθήσαμε να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατή ευκαιρία.
Δρομολογήσαμε σε περιφερειακό επίπεδο τα Τοπικά Σχέδια Απασχόλησης (ΤΟΠΣΑ) καθώς και τις Τοπικές Δράσεις Κοινωνικής Ένταξης για Ευάλωτες Ομάδες (ΤΟΠΕΚΟ), τα οποία, προσφέρουν μια ανάσα στο πρόβλημα της απασχόλησης, αλλά προφανώς δεν επαρκούν για να δώσουν μια ικανοποιητική λύση για μεγάλη ομάδα ανέργων.
Ειδικότερα, εστιασμένες περιφερειακές παρεμβάσεις στην προώθηση της απασχόλησης και της κινητικότητας των εργαζομένων πραγματοποιούνται από:
 Τα «Τοπικά Σχέδια για την Απασχόληση Προσαρμοσμένων στις Ανάγκες των Τοπικών Αγορών Εργασίας», μέσω των οποίων προβλέπεται η δημιουργία 556 θέσεων απασχόλησης για ανέργους, ως αποτέλεσμα διάγνωσης εξειδικευμένων τοπικών αναγκών και ανάδειξης των αναπτυξιακών δυνατοτήτων στις περιοχές παρέμβασης
 Το πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας για τη διευκόλυνση της πρόσβασης στην Απασχόληση με ωφελούμενους άνω τους 2.000 άνεργους στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
 Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εθνικό Αποθεματικό Απροβλέπτων» μέσω του οποίου υλοποιείται το «Τοπικό Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα του Νομού Καστοριάς – Δράσεις Απασχόλησης για Υφιστάμενες Επιχειρήσεις», με την δημιουργία 300 νέων θέσεων εργασίας (ηλικίας 18-64 ετών), για πλήρη ή μερική απασχόληση, την ενίσχυση επιχειρηματικών πρωτοβουλιών 100 ανέργων ηλικίας 22-64 ετών και την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας -προεργασίας, 150 ανέργων νεοεισερχομένων στην αγορά εργασίας στον ιδιωτικό τομέα.
Να ενημερώσω επίσης, ότι στις 13/12/2013 απέστειλα έγγραφο προς τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, τονίζοντας το μείζον πρόβλημα της ανεργίας στην Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας.
Παράλληλα, είχε προηγηθεί στις 6 Ιουνίου 2013 έγγραφο προς τον αρμόδιο Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, προκειμένου να αναζητήσουμε από κοινού ρεαλιστικούς τρόπους και αποτελεσματικές πρακτικές αντιμετώπισης της ανεργίας στην Περιφέρειά μας, κυρίως μέσω της αξιοποίησης κοινοτικών κονδυλίων και δρομολόγησης ευρωπαϊκών στοχευμένων πρωτοβουλιών.
Επιπλέον, με έγγραφό μου προς τον ίδιο Υπουργό, ζήτησα την συμμετοχή της Δυτικής Μακεδονίας στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος που αφορά στο Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα όπως προβλέπεται στο ν. 4093/2012. Το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα συνιστά εισοδηματική ενίσχυση σε άτομα και οικογένειες που διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας και λειτουργεί συμπληρωματικά με τις εκάστοτε πολιτικές καταπολέμησης της ανέχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Σε κάθε περίπτωση, ουσιαστική αντιμετώπιση της ανεργίας θα επέλθει μόνο μέσα από την αύξηση των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων στους παραγωγικούς τομείς στους οποίους η Δυτική Μακεδονία διαθέτει το πλεονέκτημα της ανταγωνιστικότητας.
Κλείνοντας το κομμάτι που αφορά στην ποιότητα ζωής και την κοινωνική συνοχή, δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στο πρόγραμμα της δωρεάν διανομής τροφίμων σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες. Σε συνεργασία των Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής των επιμέρους Περιφερειακών Ενοτήτων και 46 τοπικών φορέων, το 2013 διανεμήθηκαν σε 12.483 δικαιούχους και στις οικογένειες τους 275 τόνοι τροφίμων. Εκ μέρους όλων των Δυτικομακεδόνων, εκφράζω τις πιο θερμές και ειλικρινείς ευχαριστίες.

Ενέργεια

Για την Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας ο τομέας της Ενέργειας αποτελεί διαχρονικά ένα τομέα στρατηγικής σημασίας. Σχετίζεται ευθέως με την απασχόληση, την παραγωγή πλούτου, την ποιότητα του περιβάλλοντος, τα δίκτυα τηλεθέρμανσης και τις αναπτυξιακές προοπτικές του ενεργειακού άξονα οι οποίες επαγωγικά διαμορφώνουν τις προοπτικές ολόκληρης της Περιφέρειας.
Οι πρόσφατες εξελίξεις αναφορικά με την πώληση του ΑΔΜΗΕ και τη σχεδιαζόμενη δημιουργία της μικρής λεγόμενης ΔΕΗ μας βρίσκουν κάθετα αντίθετους, όπως ευθαρσώς το δηλώσαμε σε επίπεδο Περιφερειακού Συμβουλίου και το επικοινωνήσαμε συλλογικά στα συλλαλητήρια της Πτολεμαΐδας και της Κοζάνης.
Θεωρώντας και αξιολογώντας ως ιδιαίτερα σημαντική μια βιώσιμη και αποτελεσματική σχέση μεταξύ της ΔΕΗ ΑΕ και της Τοπικής Κοινωνίας, δρομολογήσαμε μέσα στο 2013 το Τοπικό Σύμφωνο Στήριξης της Επιχειρηματικότητας μεταξύ της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, της ΔΕΗ Α.Ε., των ΕΒΕ της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και της ΑΝΚΟ ΑΕ. Στόχο του Συμφώνου αποτελεί η βελτίωση της οικονομικής θέσης των τοπικών επιχειρήσεων, η δημιουργία ανταγωνιστικών θέσεων εργασίας και η διεύρυνση της παραγωγικής βάσης στην ευρύτερη περιοχή δραστηριοποίησης της ΔΕΗ ΑΕ.
Παράλληλα, σημαντική αναπτυξιακή παρέμβαση αποτελεί και ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ) που θα διασχίσει τη Δυτική Μακεδονία. Το ζητούμενο για μας, πέρα από τις θέσεις εργασίας κατά τη φάση κατασκευής, είναι να αξιοποιήσουμε ένα καινούργιο καύσιμο σε παραγωγικά έργα αλλά και να διευρύνουμε τον ενεργειακό χαρακτήρα της Περιφέρειας. Βρισκόμαστε σε συνεχή συνεργασία με την κοινοπραξία του ΤΑP, ενώ έτσι θα δρομολογηθεί η διαδικασία καταγραφής των τοπικών επιχειρήσεων οι οποίες αποτελούν δυνητικούς συνεργάτες της κοινοπραξίας κατά την φάση κατασκευής του αγωγού. Η εναρκτήρια συνάντηση προβλέπεται για το τελευταίο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου.
Λαμβάνοντας υπόψη την κατασκευή της νέας λιγνιτικής μονάδας Πτολεμαΐδα V, την έλευση του φυσικού αερίου, τα υπάρχοντα και τα νέα συστήματα τηλεθέρμανσης, τη δρομολόγηση έργων ωρίμανσης των τεχνολογιών θερμικής αξιοποίησης βιομαζικών και εναλλακτικών καυσίμων, την προοπτική παραγωγής και χρήσης ξηρού λιγνίτη και των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, στοχεύουμε να καταστήσουμε τη Δυτική Μακεδονία έως το 2020, μια Περιφέρεια με σχεδόν μηδενική εξάρτηση από το πετρέλαιο θέρμανσης.
Διαθέτουμε το κρίσιμο μίγμα καυσίμων και ενεργειακών πηγών, διαθέτουμε την τεχνογνωσία και την εμπειρία και κυρίως, διαθέτουμε την πολιτική βούληση να αναδείξουμε τη μέγιστη δυνατή απεξάρτηση της Δυτικής Μακεδονίας από το πετρέλαιο θέρμανσης ως βασική στρατηγική επιλογή της επόμενης Προγραμματικής Περιόδου.

Θεσμικές Παρεμβάσεις

Συμπληρωματικά με τα ψηφίσματα που πάρθηκαν σε επίπεδο Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας, στην προσπάθειά μου να προωθήσω, να υποστηρίξω αλλά και να επικοινωνήσω τα προβλήματα και τις θέσεις της Αιρετής Περιφέρειας, προέβηκα σε μια σειρά παρεμβάσεων με ενδεικτικές τις ακόλουθες:
• Παρέμβαση για προσθήκη διάταξης στο Σχέδιο Νόμου αναφορικά με τη «Διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις και άλλες διατάξεις»
• Προτάσεις προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων προκειμένου να συμπεριληφθούν στο σχεδιασμό του νέου ΠΑΑ της Ελλάδας 2014-2020 α) οι επενδύσεις εκτροφείων γουνοφόρων ζώων (Ίδρυση νέων, εκσυγχρονισμό και επέκταση υφισταμένων μονάδων), β) Μονάδες μεταποίησης γουναρικών και δέρματος (Ίδρυση νέων, εκσυγχρονισμό και επέκταση υφισταμένων μονάδων), γ) Προβολή – προώθηση των προϊόντων
• Έγγραφο προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με διατύπωση απόψεων και προτάσεων για το Σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Κ.Υ.Α.) για την αναθεώρηση του «Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον Τουρισμό (Ε.Π.Χ.Σ.Α.Α.Τ.)».
• Έγγραφο προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Αθανάσιο Τσαυτάρη, Γραφείο Πρωθυπουργού, Υπουργό Επικρατείας κ. Δημήτρη Σταμάτη Υφυπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας, και Κλιματικής Αλλαγής κ. Ασημάκη Παπαγεωργίου σχετικά με το πρόβλημα των κτηνοτρόφων με τις βοσκήσιμες εκτάσεις (4/10/2013) – Παρουσίαση της πορείας του Επιχειρησιακού Προγράμματος Δυτικής Μακεδονίας 2007- 2013 στην Αρμόδια Επιτροπή των Περιφερειών

Παράλληλα, με μια σειρά άρθρων, παρεμβάσεων και συνεντεύξεων, προσπάθησα να δώσω το προφίλ, το στίγμα και τις αναπτυξιακές προοπτικές της Περιφέρειας σε εθνικό επίπεδο.

Το μέλλον και η Νέα Προγραμματική περίοδος

Στο πλαίσιο σχεδιασμού των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων της επόμενης περιόδου, λαμβάνοντας υπ’ όψη την υφιστάμενη κατάσταση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, όπως διαμορφώθηκε στο νέο δυσμενές, εξ’ αιτίας της οικονομικής κρίσης, κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον καθώς και τις προτεραιότητες που τίθενται σε Εθνικό και Ευρωπαϊκό Επίπεδο, γίνεται κατανοητό ότι χρειάζεται ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο προσανατολισμένο σε επενδύσεις βασισμένες σε νέες τεχνολογίες και στην καινοτομία που θα αξιοποιούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής. Η δημιουργία νέων επιχειρήσεων και νέων θέσεων εργασίας θα πρέπει να βασίζεται στην υιοθέτηση «Περιφερειακής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης» (Smart Specialization Strategy) που αποτελεί και απαραίτητη προϋπόθεση για τη νέα προγραμματική περίοδο.
Κατά συνέπεια, η Δυτική Μακεδονία θα πρέπει να εστιάσει την προσπάθειά της στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή καινοτόμων πολιτικών που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα, δίνουν ώθηση στους δυνητικούς τομείς υψηλής ανάπτυξης και στη δημιουργία βιώσιμων θέσεων απασχόλησης και αποτελούν μοχλό για επένδυση ιδιωτικών πόρων.
Παράλληλα, δίνουμε έμφαση στις δράσεις προστασίας του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, αλλά και στις δράσεις κοινωνικής προστασίας, που πρέπει να είναι σωστά διαρθρωμένες και να καλύπτουν το σύνολο των πολιτών της περιφέρειας μας.
Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός για την προγραμματική περίοδο 2014 – 2020 θα πρέπει να απαντά κατά προτεραιότητα στα κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, στην καταπολέμηση της ανεργίας και στην προστασία – ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος και της ιστορικής – πολιτιστικής κληρονομιάς με όρους έξυπνης, διατηρήσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης.
Οι στόχοι αυτοί δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς μια σύγχρονη και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση.

Η έλλειψη αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης και ενός σύγχρονου, ευέλικτου και ανταγωνιστικού, φιλικού προς τις επιχειρήσεις περιβάλλοντος εμποδίζει την ανάπτυξη και τη δημιουργία βιώσιμων θέσεων απασχόλησης. Καταλαβαίνουμε όλοι μας τι προσπάθειες πρέπει να καταβληθούν αλλά και ποια απόσταση πρέπει να καλυφθεί από κάθε Περιφέρεια.
Το Αναπτυξιακό Όραμα της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας για τη νέα Προγραμματική Περίοδο 2014 – 2020 είναι:
«Δημιουργία μιας διατηρήσιμης ανταγωνιστικής περιφερειακής οικονομίας με βιώσιμες θέσεις εργασίας και κοινωνική συνοχή»
Την περίοδο που διανύουμε, βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη ο Προγραμματικός Σχεδιασμός της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
Η Ομάδα Σχεδιασμού Προγράμματος (ΟΣΠ) συνεπικουρούμενη από 10 Θεματικές Ομάδες Σχεδιασμού (οι οποίες πλαισιώνονται από στελέχη της δημόσιας διοίκησης, της αυτοδιοίκησης αλλά και του κοινωνικού και οικονομικού περιβάλλοντος της περιφέρειας μας), διαβουλεύεται και προετοιμάζει την δομή του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος για την Δυτική Μακεδονία, σε αναμονή της οριστικοποίησης τόσο της αρχιτεκτονικής όσο και των χρηματοδοτικών πόρων αυτού.
Είναι η πρώτη φορά, σε περιφερειακό επίπεδο, όπου με το σχεδιασμό ασχολούνται, συστηματικά και μεθοδικά, πάνω από 250 άνθρωποι όλων των τομέων της ανάπτυξης καλύπτοντας των σύνολο του κοινωνικο – οικονομικού ιστού της Δυτικής Μακεδονίας.

Επίλογος

Τη χρονιά που πέρασε, κόντρα στις προαναφερόμενες περικοπές τόσο σε οικονομικούς όσο και σε ανθρώπινους πόρους, παραμείναμε κοντά στον Πολίτη και τα προβλήματά του, αντλώντας από τα συλλογικά και προσωπικά αποθέματα ευθύνης. Δώσαμε τη μάχη για την καθημερινότητα των Δυτικομακεδόνων.
Δώσαμε τη μάχη με όρους διεκδικητικού ρεαλισμού και σε επίπεδο επιχειρημάτων. Δώσαμε τη μάχη με στόχο να συνεισφέρουμε στην επίλυση και όχι στη διόγκωση των προβλημάτων που ταλανίζουν τη χώρα μας. Δώσαμε και δίνουμε τη μάχη με γνώμονα τα έννομα συμφέροντα των Δυτικομακεδόνων.
Τα επόμενα βήματα του Καλλικράτη, όπως χρονικά σηματοδοτούνται με την έναρξη της επόμενης θητείας, είναι εξαιρετικά κρίσιμα. Στην προοπτική αυτή απαιτείται μια κλιμακούμενη μεταβίβαση των αποκεντρωμένων αρμοδιοτήτων στις αιρετές περιφερειακές αρχές. Απαιτείται μια ξεκάθαρη οριοθέτηση των συμπληρωματικών σχέσεων μεταξύ της Κεντρικής Διοίκησης και της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης. Απαιτείται μια σαφή και ευδιάκριτη ενίσχυση του αναπτυξιακού της ρόλου με παράλληλη μεταφορά εκτελεστικών αρμοδιοτήτων προς τις Περιφέρειες. Και κυρίως, απαιτείται μια ουσιαστική ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας.
• Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων
• Οικονομική αυτοτέλεια
• Οριοθέτηση ρόλων
• Θεσμική αξιοπρέπεια
Αυτό πρέπει να είναι το διεκδικητικό πλαίσιο της επόμενης Αυτοδιοικητικής περιόδου.

Κυρίες και κύριοι,
στην πρώτη μας θητεία, στα πρώτα δύσκολα βήματα του Καλλικράτη και σε ένα πρωτόγνωρα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, διεκδικήσαμε με επιχειρήματα, σχεδιάσαμε με σύνεση, διαχειριστήκαμε με διαφάνεια, υλοποιήσαμε με αποτελεσματικότητα.
Με τον τρόπο αυτό θα συνεχίσουμε και στο μέλλον.

Σας ευχαριστώ.

This entry was posted on Παρασκευή, Φεβρουάριος 14th, 2014 at 17:29 and is filed under ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

6 Σχόλια about “ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ 2013 – Η Εισήγηση του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας Γεωργίου Δακή…”

  1. ανωνυμος said:

    Για ποια μελλοντική εκχώρηση βασικών αρμοδιοτήτων της Κεντρικής Διοίκησης προς την Περιφέρεια μας μιλάτε κ’Δακή?Εδώ και 3 χρόνια είμαστε από τις ελάχιστες πρειφερειακές ενότητες στις οποίες δεν εκχωρήθηκαν αρμοδιότητες!Αυτό δεν είχε να κάνει με την κεντρική διοίκηση του υπουργείου αλλά καθαρά με σας!Μου μυρίζει προεκλογική φανφαρολογία ή μου φαίνεται?

  2. παναγιώτα said:

    Πράγματι,μας χόρτασαν φανφάρες και αηδίες.Σε άλλες περιφέρειες όντως εκχωρήθηκαν αρμοδιότητες!Μάλλον φαίνεται ο κ’Δακής ότι υποτιμά τη νοημοσύνη μας!

  3. vasia said:

    Μα τι λέτε τώρα ρε παιδιά είναι δυνατόν?Ο κύριος είναι (ά-) ψογος!Εδώ και 3 χρόνια από την εφαρμογή του Καλλικράτη -ο οποίος αποδείχτηκε τελικά άχρηστος-διαιωνίζονται ένα σωρό αδικίες και σε επίπεδο διοίκησης και σε επίπεδο εξυπηρέτησης!Και αυτός το χαβά του…!

  4. aggelos said:

    Moυ θυμίζει λίγο Λιάπης ή μου φαίνεται?

  5. STAMATIA said:

    k’Δακή, μπορείτε να μας εξηγήσετε γιατί δεν προχωρήσατε σε κρίσεις Δ/ντών και προισταμένων σύμφωνα με τα όσα ορίζει η κείμενη νομοθεσία?Από το 2011-δηλαδή από την εφαρμογή του Καλλικράτη τοποθετήσατε με καθαρά δικά σας κριτήρια τα πρόσωπα που θέλατε εσείς χωρίς να επιλεγούν από τα υπηρεσιακά συμβούλια ανάλογα με τα προσόντα και την υπηρεσία που διαθέτουν!Σας προκαλώ, διαψεύστε με!Αρκεί να ρίξει κανείς μία ματιά στην απόφασή σας περί τοποθέτησης προισταμένων στο Διαύγεια και θα καταλάβει πολλά!Τίποτα δεν μένει κρυφό υπό το φως του ήλιου!

  6. katia said:

    Πράγματι, από τότε που εφαρμόστηκε ο Καλλικράτης, παρά τις ασάφειες και τις αδικίες του, δεν προέβη ο κ’ Δακής με τους Αντιπεριφερειάρχες του σε τροποποίηση του οργανισμού για την αποκατάσταση των αδικιών!Αναρωτιέμαι γιατί…!

Leave a Reply