Πειθαρχία στην απόφαση του Εμπορικού Συλλόγου Πτολεμαΐδας- Εορδαίας αλλά και των λοιπών Εμπορικών Συλλόγων της Δυτικής Μακεδονίας, επέδειξαν οι έμποροι της Εορδαίας και της Κοζάνης, καθώς δεν άνοιξαν την Κυριακή τα καταστήματά τους, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η μίνι περίοδος των ενδιάμεσων εκπτώσεων το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου.

«Ουσιαστικά την Κυριακή άνοιξαν μονάχα μεγάλα υποκαταστήματα αλυσίδων πολυκαταστημάτων και κάποια καταστήματα franchise αλλά ο κόσμος δεν βγήκε στην αγορά», όπως δήλωσε στον «Π» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Εορδαίας, Ματθαίος Καλαϊτζόπουλος.

Ευχαρίστησε μάλιστα τα μέλη του συλλόγου που πειθάρχησαν στην απόφαση του κλάδου και επισήμανε ότι «δεν φαίνεται να έπεισε τον κόσμο το πείραμα του Κυριακάτικου ανοίγματος της αγοράς. Αποδείχθηκε ότι η όλη η συζήτηση έγινε χωρίς λόγο.»

Τόνισε για μια ακόμη φορά ότι «αυτό που λείπει από τους καταναλωτές δεν είναι ο χρόνος για να βγουν να ψωνίσουν αλλά τα χρήματα, αφού έχουν υποστεί τεράστιες μισθολογικές περικοπές και αδυνατούν να ψωνίσουν είδη που δεν θεωρούνται πρώτης ανάγκης.»

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι μάχη υπεράσπισης της Κυριακάτικης αργίας και περιφρούρησης της απεργιακής κινητοποίησης των εμποροϋπαλλήλων έδωσαν συνδικαλιστικές δυνάμεις και μέλη του Πανεργατικού Αγωνιστικού Μετώπου (ΠΑΜΕ). Πρωτοστάτης ήταν το Συνδικάτο Εμποροϋπαλλήλων και Υπηρεσιών Εορδαίας, μέλη του οποίου βρέθηκαν την πρώτη μέρα εφαρμογής του νόμου για την κατάργηση της Κυριακής αργίας έξω από τα σούπερ μάρκετ Μαρινόπουλος, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl της Πτολεμαΐδας, μαζί με μέλη του Συνδικάτου Εργατοτεχνιτών και Εργαζομένων στην Ενέργεια (ΣΕΕΝ) και του Συλλόγου Γυναικών Πτολεμαΐδας, καλώντας τους εργαζόμενους να οργανωθούν στο συνδικάτο και τους καταναλωτές να μην κάνουν τα ψώνια τους και να σεβαστούν το δικαίωμα της Κυριακάτικης αργίας.

Αντίστοιχες δράσεις πραγματοποίησε στην Κοζάνη το Συνδικάτο Ιδιωτικών Υπαλλήλων Κοζάνης σε μεγάλα σούπερ μάρκετ.
«Η αγορά διαχώρισε τις ενδιάμεσες εκπτώσεις από το Κυριακάτικο άνοιγμα», τονίζει σε ανακοίνωσή της η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ). Αναφέρει συγκεκριμένα ότι: «Από τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή της η ΕΣΕΕ και το ΙΝΕΜΥ κατά την πρώτη Κυριακή προαιρετικής λειτουργίας, η εμπορική κίνηση σε όσα καταστήματα επέλεξαν να είναι ανοιχτά, με εξαίρεση το κέντρο της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και εν μέρει του Πειραιά, της Κηφισιάς και της Γλυφάδας δεν ανταποκρίθηκε στις αναμενόμενες προσδοκίες. Μία καλή εξήγηση για τη θετική ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού σε αυτές τις συγκεκριμένες αγορές ήταν οι εξαιρετικές καιρικές συνθήκες που βοήθησαν πολύ στην ενίσχυση της επισκεψιμότητας στα κέντρα των μεγάλων πόλεων και σε περιφερειακές αγορές, όπου συνδύαζαν τον περίπατο με την κατανάλωση σε εμπορικά καταστήματα και επιχειρήσεις εστίασης.

Παρά ταύτα, τα κυριακάτικα αποτελέσματα φαίνονται να μην είναι ικανοποιητικά για τους περισσότερους καταστηματάρχες σε αντίθεση με την ημέρα έναρξης των μίνι εκπτώσεων και ιδιαίτερα το Σάββατο 2 Νοεμβρίου, οπότε και η κίνηση ήταν αυξημένη. Οι πωλήσεις της Κυριακής ήταν περιορισμένες και χαμηλότερες των πρώτων δύο ημερών των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Επιπλέον, φαίνεται πως ευνοήθηκαν τα καταστήματα που ανήκουν σε μεγάλες αλυσίδες και σε μεγάλα εμπορικά κέντρα, περισσότερο από την πλειονότητα των μικρών ανεξάρτητων επιχειρήσεων. Βέβαια, ως σημαντικό κέρδος της ημέρας θα μπορούσε να θεωρηθεί το γεγονός ότι μετά από πολύ καιρό είδαμε πολλές οικογένειες να επισκέπτονται την αγορά και τα καταστήματα.

Στην υπόλοιπη Ελλάδα τα μαγαζιά στην συντριπτική τους πλειοψηφία έμειναν κλειστά. Μάλιστα, ακόμα και πολλές διεθνικές αλυσίδες σεβάστηκαν την πρόταση του Εμπορικού τους Συλλόγου. Ειδικότερα στον κλάδο των τροφίμων οι μεγάλες αλυσίδες όπως Σκλαβενίτης, Βερόπουλος και ΙΝΚΑ, όπως και πολλές τοπικές αλυσίδες παρέμειναν κλειστές. Όσες δε άνοιξαν δεν κάλυψαν τα έξοδα λειτουργίας τους. Η ωριμότητα των Εμπορικών Συλλόγων φάνηκε για μια ακόμα φορά στο γεγονός ότι διέγνωσαν σωστά τόσο τις προθέσεις των καταναλωτών όσο και τις δυνατότητες των εμπορικών επιχειρήσεων που εκπροσωπούν.»

Η ΕΣΕΕ σημειώνει ότι το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους, θα συνεχίσει να ενημερώνεται καθημερινά για την ανταπόκριση που έχει σε επισκεψιμότητα, τζίρο και πωλήσεις η κάθε τοπική αγορά της χώρας κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης περιόδου των εκπτώσεων. Ωστόσο, οι πρώτες ενδείξεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι 7 στους 10 Εμπορικούς Συλλόγους δεν πρότειναν το άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή και άνοιξαν 1 στα 4 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και 1 στα 3 καταστήματα στην Αττική. Για την πλειονότητα δε όσων άνοιξαν η επιπλέον ενίσχυση που ανέμεναν για το ταμείο τους δεν ήρθε ποτέ. Είναι πιθανό δε, ότι ο τζίρος που αναμένουν οι περισσότερες επιχειρήσεις στο τέλος της μίνι εκπτωτικής περιόδου, να είναι μικρότερος καθώς ένα σημαντικό μέρος της προσδοκώμενης κατανάλωσης στράφηκε προς τις μεγάλες αλυσίδες και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα την Κυριακή. Τη Δευτέρα 11 Νοεμβρίου το ΙΝΕΜΥ –ΕΣΕΕ θα ανακοινώσει τα τελικά αποτελέσματα της έρευνας και τα συμπεράσματα από την πρώτη εφαρμογή του εν λόγω μέτρου.

Επισημαίνει ακόμη ότι από την έναρξη των ενδιάμεσων εκπτώσεων η αγορά αντιμετώπισε δύο προβλήματα. Το πρώτο αφορά στην τετραπλή τιμή την οποία υποχρεώνονται τα καταστήματα να έχουν στις προθήκες τους, αφού απαιτείται η τιμή προ ΦΠΑ και η τιμή μετά ΦΠΑ τόσο στην αρχική όσο και στην μετά έκπτωση τελική αξία του προϊόντος. Κάτι τέτοιο δημιουργεί σύγχυση στον καταναλωτή και απέχει πολύ από την πρόταση που είχαμε καταθέσει για «μία τιμή – χαμηλή τιμή». Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι στα περισσότερα καταστήματα διενεργούνται εκπτώσεις «δύο ταχυτήτων» με ένα μικρό ποσοστό έκπτωσης για νέες χειμερινές παραλαβές εμπορευμάτων και ένα μεγάλο ποσοστό έκπτωσης για παλιές φθινοπωρινές παραλαβές.

ΡΟΗ Βασβατέκη στον Πτολεμαίο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.