Διπλωμάτες από διάφορα κράτη μέλη της ΕΕ κατηγορούν τη Γερμανία ότι χρησιμοποιεί απειλές, εκφοβισμούς και εκβιασμούς…

Konferenz zur ElektromobilitätΗ Γερμανίδα Καγκελάριος Angela Merkel άσκησε «ασφυκτικές πιέσεις», σύμφωνα με διπλωμάτη, εναντίον ευρωπαϊκών χωρών προκειμένου να σταματήσει η συζήτηση αναφορικά με τους νέους κανονισμούς που έχουν ως στόχο να περιορίσουν τις εκπομπές των αυτοκινήτων στα 95 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο έως το 2020.

Σύμφωνα με «φήμες», η Merkel απείλησε για τα μελλοντικά δάνεια διάσωσης του Δουβλίνου, σε τηλεφωνική της επικοινωνία με τον Ιρλανδό Πρωθυπουργό, Enda Kenny, τη νύχτα πριν τη σύνοδο κορυφής στις 27 Ιουνίου, όπου είχε προγραμματιστεί η ψηφοφορία για το πακέτο.

Αξιόπιστη πηγή, που μίλησε στη EurActiv διατηρώντας την ανωνυμία της, τόνισε ότι στην τηλεφωνική επικοινωνία, «ασκήθηκε πίεση προς τον Kenny που σχετίστηκε με την τρέχουσα οικονομική κατάσταση και την τραπεζική κρίση». Άλλοι λένε ότι η Γερμανία πήγε ακόμη παραπέρα, και δεν περιορίστηκε μόνο στην Ιρλανδία.

«Μπορείς πάντα να κάνεις συμβιβασμούς και θεμιτά ή αθέμιτα παιχνίδια, λαμβάνοντας στήριξη για το ένα ή το άλλο ζήτημα», είπε διπλωμάτης στην EurActiv. «Ωστόσο αυτή η περίπτωση είχε κυρίως απειλές και εκφοβισμούς και δεν μπορείς να το αντιμετωπίσεις αυτό. Ο κόσμος κάνει αυτό που ζητάς μόνο από φόβο».

Ο αξιωματούχος ισχυρίστηκε ότι η Ουγγαρία υιοθέτησε τη γερμανική θέση ύστερα από απειλές για κλείσιμο γερμανικών εργοστασίων αυτοκινήτων στη χώρα. Η Ολλανδία και ένα άλλο κράτος μέλος επίσης έλαβαν προειδοποιήσεις ότι οι μελλοντικές επενδύσεις των εργοστασίων της BMW θα μεταφερθούν «αλλού», εάν δεν ψηφίσουν σωστά. «Πρόκειται για συμπεριφορά απατεώνα για ένα κράτος μέλος», τόνισε πηγή της ΕΕ.

Λίγες ώρες πριν τη σύνοδο της 27ης Ιουνίου, το Βερολίνο έπεισε τη Γαλλία να στηρίξει την αναβολή της ψηφοφορίας, αφού δεσμεύθηκε πρώτα να επαναφέρει το πακέτο «άθικτο» τις ερχόμενες εβδομάδες.

Η EurActiv καταλαβαίνει ότι και το Ηνωμένο Βασίλειο συμφώνησε να στηρίξει το γερμανικό ελιγμό, αφού του προσφέρθηκε πρώτα «αντάλλαγμα», παρακωλύοντας την προγραμματισμένη ψηφοφορία για το βρετανικό«rebate» για τον προϋπολογισμό.

Ακεραιότητα της χάραξης πολιτικής

Ωστόσο ακόμη μια αναβολή του κανονισμού για τα πράσινα αυτοκίνητα για μετά τις γερμανικές εκλογές το Σεπτέμβριο, σε συνάντηση της Επιτροπής Μόνιμων Αντιπροσώπων στις 17 Ιουλίου, δεν έτυχε θερμής υποδοχής. «Είναι πραγματικά ένα πικρό συναίσθημα», υπογράμμισε ένας διπλωμάτης. «Ο κόσμος είναι έκπληκτος από τον τρόπο που εξελίσσεται».

Μια άλλη πηγή μίλησε για «ισχυρό αίσθημα δυσφορίας προς την Γερμανία αναφορικά με τις γελοιότητές της στο ζήτημα του CO2 στο φάκελο των αυτοκινήτων, που δεν έχει προηγούμενο».

«Υπάρχει κακό κλίμα στο Συμβούλιο για αυτό το θέμα», επιβεβαίωσε τρίτος διπλωμάτης. «Κάποια κράτη μέλη δυσανασχετούν ολοένα και περισσότερο για αυτό, καθώς υπονομεύει ολόκληρη τη διαδικασία διαπραγματεύσεων, συγκεκριμένα μεταξύ Συμβουλίου και Κοινοβουλίου».

Σε συνάντηση της Ευρωβουλής στις αρχές Ιουλίου, ο Γερμανός ευρωβουλευτής των Σοσιαλιστών Matthias Groote, τόνισε ότι εάν δε βρεθεί συμφωνία για τη νομοθεσία άμεσα, «θα έχει σοβαρές αλυσιδωτές επιπτώσεις σε άλλες τριμερείς διαπραγματεύσεις».

Συγκαλυμμένη απειλή

«Υπήρξε συγκαλυμμένη απειλή», επεσήμανε διπλωμάτης. «Θα μπορούσε στο μέλλον, οι τριμερείς συνομιλίες να διεξάγονται σε χαμηλότερο επίπεδο συνεργασίας μεταξύ της Ευρωβουλής και του Συμβουλίου, ή να γίνονται συμφωνίες με τους Λιθουανούς». Άλλοι αμφιβάλλουν ότι θα υπάρξει μια εκστρατεία ανυπακοής, καθώς οι ευρωβουλευτές – όπως ο Groote- έχουν να νομοθετήσουν επί σημαντικών φακέλων, όπως η «υπαναχώρηση» του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ.

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία

Οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως οι BMW και Daimler θέλουν μια πιο γενναιόδωρη εφαρμογή των «υπερ-πιστώσεων» που προβλέπονται στην παρούσα νομοθεσία, καθώς σύμφωνα με αυτούς θα έδινε κίνητρα για την κατασκευή αυτοκινήτων με χαμηλές εκπομπές άνθρακα. Οι περιβαλλοντολόγοι από την άλλη πλευρά, βλέπουν τις υπερ-πιστώσεις ως κόλπο να υπονομευθούν οι τωρινοί στόχοι, καθώς και να αφήσουν «παραθυράκια».

Ωστόσο η «Merkel θέλει να έχει καλή εικόνα στην BMW και την Daimler μέχρι και τις επόμενες εκλογές, καθώς και να μείνει πιστή στην υπόσχεση που τους έχει δώσει», τόνισε στην EurActiv ένας διπλωμάτης. «Ίσως έχει να κάνει με τη χρηματοδότηση προεκλογικής εκστρατείας», υπογράμμισε ο διπλωμάτης.

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ασκεί σημαντική επιρροή. Ο υπουργός της Merkel, Eckart von Klaeden, πρόσφατα ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει την πολιτική προκειμένου να εργαστεί ως λομπίστας στην Daimler AG. Στο μεταξύ, το άτομο που θα αντικαταστήσει στο πόστο, θα γίνει ο νέος Γερμανός Πρέσβης στο Αφγανιστάν.

Προεκλογικές εκστρατείες και χρηματοδότηση

merkel_0924Το 2013, η Daimler έδωσε 100.000€ τόσο στους Χριστιανοδημοκράτες όσο και στους Σοσιαλδημοκράτες στη Γερμανία, λιγότερα δηλαδή από τα 150.000€ που τους χορήγησε δύο χρόνια πριν.

Η BMW ωστόσο φέτος δεν έδωσε τίποτα στους Χριστιανοδημοκράτες της Merkel-συγκριτικά με τα 57.048 € που χορήγησε το 2012. Αντίθετα, χορήγησε 143.817€ στη Χριστιανική Κοινωνική Ένωση της Βαυαρίας, 107.376€ στους Σοσιαλδημοκράτες και 69.081€ στο Ομοσπονδιακό Δημοκρατικό Κόμμα.

Η BMW θα παράσχει επίσης δωρεάν 180 νέα αυτοκίνητα στη Λιθουανία για την 6μηνη Προεδρία της στην ΕΕ. Ο Greg Archer, εκπρόσωπος του πράσινου think tank Transport & Environment, είπε ότι ήρθε η ώρα τα άλλα κράτη μέλη να δράσουν λαμβάνοντας υπόψη το ευρύτερο ευρωπαϊκό συμφέρον.

«Η Γερμανία κάνει κατάχρηση της πολιτικής της ισχύος για να μπλοκάρει μια ψηφοφορία σε μια συμφωνία που διαπραγματεύθηκε δίκαια», είπε στην EurActiv. «Η συμφωνία πρέπει να επιβεβαιωθεί το συντομότερο δυνατό χωρίς περαιτέρω τροποποιήσεις. Οι Ευρωπαίοι οδηγοί και το περιβάλλον δεν μπορούν να περιμένουν παραπάνω».

EurActiv

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.