Μάικλ ΜπλούμπεργκΌταν στις ΗΠΑ του μεσοπολέμου είχε επιβληθεί η ποτοαπαγόρευση, τόσο η κατανάλωση αλκοόλ όσο και οι θάνατοι από καταχρήσεις και παρενέργειες νοθευμένων ποτών αυξήθηκαν. Σύμφωνα με συνταγματική πρόβλεψη, απαγορευόταν η οποιασδήποτε μορφής παρασκευή και εμπορία αλκοόλ.

Η κατάργηση της απαγόρευσης αποτέλεσε προγραμματικό στόχο του τότε υποψήφιου προέδρου Φραγκλίνου Ρούσβελτ, η οποία -όπως υποστηρίζεται- του χάρισε τη νίκη στις εκλογές του 1932. Οι εποχές άλλαξαν, το αλκοόλ νομιμοποποίηθηκε, ωστόσο οι «κακές συνήθειες» παραμένουν στο στόχαστρο των εκάστοτε πολιτικών. Σειρά έχουν τώρα τα μη αλκοολούχα αναψυκτικά, τα οποία βρίσκονται αισίως στη «μαύρη λίστα» του δημάρχου της Νέας Υόρκης Μάικλ Μπλούμπεργκ ως ύποπτα για παχυσαρκία.

Δημόσια υγεία και αναψυκτικά
Ήδη από τις αρχές Ιουνίου, ο Μάικλ Μπλούμπεργκ ανακοίνωσε επίσημα την πρόθεσή του να λάβει ένα νομοθετικής φύσης μέτρο, σύμφωνα με το οποίο θα απαγορεύεται η πώληση οποιουδήποτε ανθρακούχου και σακχαρούχου αναψυκτικού σε συσκευασία άνω του μισού λίτρου (16 ουγγιές) σε ιδιωτικές αλυσίδες fast-food και δημόσια αναψυκτήρια.

Η ratio του μέτρου δεν είναι άλλη από την λήψη θετικών μέτρων για την αντιμετώπιση της αυξανόμενης παχυσαρκίας, του διαβήτη, των καρδιαγγειακών παθήσεων και άλλων διατροφικών διαταραχών. Σύμφωνα με το δήμαρχο της Νέας Υόρκης, η παχυσαρκία έχει λάβει διαστάσεις «επιδημίας». Η απαγόρευση λοιπόν της πώλησης αναψυκτικών σε υπερμεγέθεις συσκευασίες θα μπορούσε να συμβάλει θετικά στη μείωση της κατανάλωσης ανθυγιεινών αναψυκτικών και κατά συνέπεια στη διατήρηση ενός κανονικού, μέσου βάρους για τους πολίτες.

Ένα αμφιλεγόμενο μέτρο στα σκαριά
Ήδη πριν από λίγες μέρες το αμφιλεγόμενο όσο και φιλόδοξο αυτό μέτρο, φαίνεται να έχει τη θετική στήριξη και της Επιτροπής Δημόσιας Υγείας της Νέας Υόρκης , η οποία τάσσεται υπέρ αυτού και μάλιστα ομόφωνα. Βέβαια μέχρι να λάβει τυπική ισχύ νόμου, θα πρέπει να εγκριθεί σε επίσημη ψηφοφορία που θα λάβει χώρα τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Μέχρι τότε, το σχέδιο θα τεθεί σε ανοιχτό, δημόσιο διάλογο για έξι εβδομάδες.

Κι ενώ το μέτρο φαίνεται να έχει τη στήριξη των κυβερνητικών φορέων, έμποροι, βιομηχανίες, αλυσίδες εστίασης και καταναλωτές αντιδρούν. Για πολλούς το μέτρο αυτό θεωρείται υπερβολικό σε σχέση με τον επιδιωκόμενο σκοπό αφού πλήττεται τόσο η ελευθερία επιλογής των καταναλωτών όσο και η ελευθερία των εμπορικών συναλλαγών. «Αφήστε τον κόσμο να αποφασίσει μόνος του για το τι θα καταναλώσει», αναφέρει χαρακτηριστικά μια εταιρία αυτόματων μηχανημάτων πώλησης αναψυκτικών. Σφοδρή κριτική ασκούν και οι εταιρίες-κολοσσοί Coca-Cola και ΜcDonalds.

Οι καταναλωτές από την πλευρά τους χαρακτηρίζουν τα μέτρα αυτά ως υποκριτικά και πρόχειρα, αφού ναι μεν απαγορεύει τις συσκευασίες XXL, δεν κωλύει όμως κανέναν από το να αγοράσει δεύτερο και τρίτο αναψυκτικό! Το καλοκαίρι στην πόλη της Νέας Υόρκης προβλέπεται σε κάθε περίπτωση ζεστό. Μένει να δούμε αν θα μπει κι άλλος «πάγος» στα δροσερά αναψυκτικά…

Δήμητρα Κυρανούδη – Υπεύθ. σύνταξης: Κώστας Συμεωνίδης από την Deutsche Welle

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.