Γρεβενά – ΝΕΑ- ΕΙΔΗΣΕΙΣ – news- Grebena live GREVENA TV

O No 1 Ραδιοφωνικός σταθμός της Δυτικής Μακεδονίας με έδρα τα Γρεβενά

O Deliveras έγινε «Γρεβενιώτης»

Σούπερ μάρκετ «Η ωραία Βουλγαρία»

Φεβρουάριος 16th, 2012 by Χρήστος Μίμης

Σε έναν από τους μεγαλύτερους hard discounters της Ελλάδας έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια η… Βουλγαρία! Με τιμές φθηνότερες έως και 77,35% σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, η γείτων αποτελεί τη μεγαλύτερη απειλή όχι μόνο για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και για τα πρατήρια υγρών καυσίμων που δραστηριοποιούνται στα βόρεια σύνορα της χώρας αλλά και για τα καταστήματα που πωλούν διαρκή καταναλωτικά αγαθά.

Την ίδια ώρα, όμως, η αγορά της Βουλγαρίας είναι και μια διέξοδος για τους Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι επισκέπτονται τη χώρα για να βρουν και να αγοράσουν φθηνότερα προϊόντα.

Μπορεί, λοιπόν, η Ελλάδα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, να είναι η τέταρτη ακριβότερη αγορά προ και μετά του ΦΠΑ, συγκρινόμενη με τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Βουλγαρία, την Ισπανία και τη Βρετανία, είναι σαφώς ακριβότερη, όμως, σε σχέση με τη Βουλγαρία, η οποία είναι η φθηνότερη χώρα στο δείγμα.

Το δεδομένο έχει οδηγήσει σε αιμορραγία τον επιχειρηματικό ιστό της βορείου Ελλάδος, όχι μόνο προς τη Βουλγαρία αλλά και προς τις υπόλοιπες αγορές με τις οποίες συνορεύει η χώρα.

Ήδη περισσότερες από 1.500 επιχειρήσεις μεταποίησης και υπηρεσιών έχουν μετεγκατασταθεί σε γειτονικές χώρες, ενώ οι Έλληνες που περνούν καθημερινά στις παραμεθόριες περιοχές γειτονικών χωρών για τις αγορές τους υπολογίζεται ότι υπερβαίνουν τις 600.000 σε μηνιαία βάση.

Σύμφωνα με υπολογισμούς των εμπορικών συλλόγων ακριτικών περιοχών, περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ ελληνικό «ρευστό» χρήμα διαρρέουν κάθε χρόνο προς τη Βουλγαρία, τα Σκόπια και την Τουρκία για την αγορά καταναλωτικών προϊόντων.

Τι αγοράζουν

Στην κορυφή των προτιμήσεων των… ξενιτεμένων καταναλωτών είναι τα προϊόντα ένδυσης, υπόδησης, τα ποτά, τα τσιγάρα, η βενζίνη, οι οδοντιατρικές υπηρεσίες και οι επισκευές αυτοκινήτων, ενώ οι περισσότεροι αγοράζουν και τα τρόφιμα της εβδομάδας.

Η προτίμηση στη φθηνότερη βουλγαρική βενζίνη οδήγησε σε μπαράζ λουκέτων βενζινάδικων στην ανατολική Μακεδονία, αφού στα γειτονικά παραμεθόρια πρατήρια η βενζίνη κοστίζει, με βάση τιμοληψία την 1η Φεβρουαρίου, 0,454 ευρώ το λίτρο φθηνότερα απ’ όσο κοστίζει στην Ελλάδα.

Ειδικότερα, η μέση τιμή της βενζίνης ανά λίτρο στην Ελλάδα (τιμοληψία την 1η Φεβρουαρίου) κοστίζει 1,711 ευρώ, δηλαδή είναι 36,12% ακριβότερη από ό,τι στη Βουλγαρία, 18,06% από αυτήν στην Αλβανία και κατά 28,07% από την πΓΔΜ.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στην τιμή του πετρελαίου κίνησης, η μέση τιμή του οποίου την 1η/2 ήταν 1,540 ευρώ το λίτρο, δηλαδή ακριβότερη κατά 15,09% σε σχέση με τη Βουλγαρία, 18,83% σε σχέση με την Αλβανία και κατά 34,38% σε σχέση με την πΓΔΜ.

Ακόμη πιο μεγάλη είναι η ψαλίδα όταν η σύγκριση των τιμών γίνεται σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Όπως προκύπτει από έρευνα που διεξήχθη για λογαριασμό του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, σε δείγμα 67 προϊόντων, η Ελλάδα εμφανίζεται κατά πολύ ακριβότερη σε σειρά προϊόντα προ και μετά του ΦΠΑ σε σχέση με τη γειτονική Βουλγαρία, η οποία είναι από τις φθηνότερες αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ενδεικτικά, από τη σύγκριση τιμών προκύπτει ότι στην Ελλάδα σε σχέση με τη Βουλγαρία:
• Το 1 κιλό μοσχάρι νωπό μπριζόλα με οστά πωλείται 72,17% ακριβότερα.
• Το χαρτί τουαλέτας (συσκευασία 8 ρολά) είναι ακριβότερο 41,48% και 77,35% η οδοντόβουρτσα.
• Η βότκα των 700 ml στην Ελλάδα είναι ακριβότερη 74,38%.
• Το αποσμητικό συσκευασίας 50 ml πωλείται ακριβότερα κατά 61,8%.
• Τα πατατάκια των 120 γρ. είναι ακριβότερα κατά 57,92%.

Η ψαλίδα στις τιμές μεταξύ της Ελλάδας και της Βουλγαρίας ως έναν βαθμό είναι απόρροια της υψηλής φορολογίας την οποία επιβαρύνονται τα προϊόντα που πωλούνται εντός των ελληνικών τειχών, αν και σε αρκετά η διαφορά της τιμής δεν πέφτει ακόμη κι όταν αφαιρεθεί ο ΦΠΑ. Κατά το υπόλοιπο μέρος, οφείλεται στις χαμηλές αμοιβές.

Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα ο ΦΠΑ στα τρόφιμα είναι 13%, ενώ σε χυμούς και σε άλλα προϊόντα 23%, όταν στη Βουλγαρία στα τρόφιμα είναι 9% και 20% στις υπόλοιπες δύο κατηγορίες.

Αλεξάνδρα Γκίτση

ΛΠ

This entry was posted on Πέμπτη, Φεβρουάριος 16th, 2012 at 11:16 and is filed under ΚΟΣΜΟΣ. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!