Επιστήμονες από τις ΗΠΑ υποστηρίζουν ότι μπορούν να προβλέψουν με ακρίβεια έως 85% εάν κάποιος θα ζήσει μέχρι τα 100 του χρόνια, χάρη σε ένα νέο γενετικό τεστ που επινόησαν.

Οι επιστήμονες δημιούργησαν το τεστ αναλύοντας το DNAεκατοντάδων αιωνόβιων ανθρώπων, στους οποίους εντόπισαν κοινές γενετικές μεταλλαγές, οι οποίες είναι πιθανό να έχουν συμβάλλει στην ασυνήθιστη μακροζωία τους.

Και αυτό, διότι φαίνεται πως τους προσδίδουν γενετική προδιάθεση για μακρά και υγιή ζωή – λ.χ. καθυστερώντας ή αποτρέποντας την έναρξη νοσημάτων που σχετίζονται με την ηλικία, όπως η καρδιοπάθεια και η άνοια.

Τα γονίδια αυτά μπορεί να εξηγούν γιατί η μακροζωία τείνει να εμφανίζεται σε ολόκληρες οικογένειες, παρά την ύπαρξη παραγόντων του τρόπου ζωής όπως το κάπνισμα και η κακή διατροφή που θα έπρεπε να την έχουν διαταράξει.

Το τεστ που επινόησαν οι ειδικοί από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Βοστώνης, έχει ποσοστό ακρίβειας 60% έως 85%, αναλόγως με την ηλικία του εξεταζομένου.

Η μεγαλύτερη ακρίβεια παρατηρείται σε προχωρημένης ηλικίας άτομα, γεγονός που υποδηλώνει ότι είναι μάλλον απίθανο να χρησιμεύσει ως προάγγελος μακροζωίας σε νεαρή ηλικία.

Εντούτοις, η δυνατότητά του να εντοπίζει ομάδες ατόμων με κοινά γονίδια μακροζωίας, μπορεί να συμβάλλει στην εξεύρεση νέων θεραπειών για τα νοσήματα του γήρατος.

Τα νέα ευρήματα αποτελούν συνέχεια προγενέστερων στοιχείων, τα οποία η ίδια ερευνητική ομάδα δημοσίευσε στην επιθεώρηση «Science» το 2010 αλλά απέσυρε τον Ιούλιο του 2011 επειδή υπήρχαν κάποια τεχνικά προβλήματα με την ανάλυσή τους.

Στο νέο άρθρο τους, το οποίο πριν από τη δημοσίευσή του αξιολόγησε ανεξάρτητη ομάδα επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο Γέιλ, ο δρ Τόμας Περλς, γεροντολόγος και αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, και οι συνεργάτες του, εμπλουτίζουν τα αρχικά στοιχεία με νέες αναλύσεις και ένα πρόσθετο δείγμα υπεραιωνόβιων εθελοντών, μέσης ηλικίας 107 ετών.

Τα άτομα που ξεπερνούν τα 100α τους γενέθλια αποτελούν ιδανικό μοντέλο υγιών γηρατειών, διότι γενικώς δεν αρχίζουν να εκδηλώνουν προβλήματα υγείας πριν τα 95 τους χρόνια.

Αν και οι ειδικοί πιστεύουν πως η γενετική επηρεάζει κατά μόλις 20-30% τις πιθανότητές μας να φτάσουμε στα 90 μας χρόνια, τα νέα ευρήματά υποδηλώνουν πως η επίδραση των γονιδίων είναι μεγαλύτερη στα 80 και στα 90 μας απ’ ό,τι νωρίτερα.

Στη μελέτη, αναλύθηκε το γονιδίωμα 801 αιωνόβιων και υπεραιωνόβιων εθελοντών (είχαν ηλικία από 100 έως 119 ετών) και συγκρίθηκε με αυτό 914 υγιών εθελοντών μικρότερης ηλικίας. Στόχος ήταν να βρεθούν γενετικά χαρακτηριστικά ειδικά για τους υπερήλικες.

Συνολικά, βρέθηκαν 281 γενετικές μεταλλαγές οι οποίες φαίνεται να παίζουν ρόλο στη γήρανση. Τις μεταλλαγές αυτές κατόρθωσαν οι ερευνητές να χωρίσουν σε 26 διαφορετικές «γενετικές υπογραφές», οι οποίες χαρακτηρίζουν το 90% των υπερηλίκων της μελέτης.

«Τα νέα ευρήματα υποδηλώνουν ότι τα γονίδια είναι πολύ πιο σημαντικά για να καθοριστεί εάν ένας άνθρωπος θα περάσει τα 100 του χρόνια, παρά για το αν θα φτάσει στα 85 του», σχολίασε ο δρ Τιμ Σπέκτορ, καθηγητής Γενετικής Επιδημιολογίας στο Kings College του Λονδίνου.

Η νέα μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «PLoS One».

Ρούλα Τσουλέα