Αισθητά μειωμένες οι φιλοδοξίες εν όψει χριστουγεννιάτικης αγοράς

Η κρίση αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες των νέωνΤο 85% των νέων ηλικίας από 15 ως 24 ετών στην περίοδο της χριστουγεννιάτικης αγορά θα αναζητήσει συστηματικά τις προσφορές που κάνουν τα καταστήματα για να κάνει φθηνές αγορές, το 86% θα περικόψει τις δαπάνες του για διασκέδαση και έξοδο κατά την εορταστική περίοδο και το 69% θα μειώσει τις δαπάνες του για κατανάλωση αλκοόλ στις εορταστικές εξόδους, σύμφωνα με την έρευνα «Σκιαγραφώντας τις συνήθειες των νέων τα Χριστούγεννα» που πραγματοποίησαν το Κέντρο Ερευνών, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Mediterranean College και οι προπτυχιακοί φοιτητές της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Κολεγίου, στη διάρκεια του Νοεμβρίου του 2011, σε δείγμα 750 νέων, ηλικίας 15 έως 24 ετών, κατοίκων Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πειραιά και Γλυφάδας.

Οπως είναι φυσικό σ΄αυτή την περίοδο το διαθέσιμο εισόδημά των νέων, εξαρτημένο σε ορισμένες ηλικίες από τον οικογενειακό προϋπολογισμό, δείχνει να μειώνεται, προκαλώντας αλλαγές στον τρόπο ζωής και τις συνήθειές στην περίοδο των Χριστουγέννων. Οι νέοι αλλάζουν συνήθειες, περικόπτουν δαπάνες για προσωπικά έξοδα, εξόδους και διασκέδαση, λόγω της κρίσης που βιώνουν.

Ειδικότερα:
– Το 93% των νέων θα αλλάξει εφέτος τις Χριστουγεννιάτικες καταναλωτικές του συνήθειες, προκειμένου να μειώσει γενικότερα τα έξοδά του κατά την εορταστική περίοδο.

– Το 87% των νέων, δήλωσε πως έχει μειωθεί σημαντικά το διαθέσιμο εισόδημά του.

– Το 91 %, θα μειώσει τις δαπάνες του για είδη ένδυσης, υπόδησης, καλλωπισμού, αξεσουάρ, κινητή τηλεφωνία και αγορά Η/Υ.

– Το 85% θα αναζητήσει συστηματικά προσφορές προκειμένου να πραγματοποιήσει φθηνές αγορές κατά την εορταστική περίοδο.

– Το 76% δεν θα πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι, ενόψει των Χριστουγεννιάτικων εορτών.

– Το 86% των νέων θα περικόψει τις δαπάνες του για διασκέδαση και έξοδο κατά την εορταστική περίοδο.

– Το 69% θα μειώσει τις δαπάνες του για κατανάλωση αλκοόλ κατά τις εορταστικές εξόδους – πρώτη στις προτιμήσεις τους σε ποσοστό 35% έρχεται πλέον η μπύρα, λόγω της χαμηλότερης τιμής, ενώ φαίνεται να ανέρχεται και να κερδίζει για τους ίδιους λόγους τις προτιμήσεις τους και το κρασί σε ποσοστό 24%.

– Το 40% θα πραγματοποιήσει το χριστουγεννιάτικο ρεβεγιόν στα πλάισια της οικογένειας, το 34% σε σπίτια φίλων και το 26% θα το συνδυάσει με κάποια έξοδο – στις τρεις κυρίαρχες προτιμήσεις του 26% που δηλώνει ότι θα πραγματοποιήσει κάποια έξοδο ενόψει του Χριστουγεννιάτικου Ρεβεγιόν, καταγράφονται: ταβέρνα με 33%, Club με 27% ή κάποια Πίστα με 11%.

– Το 70% των ερωτώμενων δηλώνει πως δεν βιώνει το χριστουγεννιάτικο κλίμα, λόγω της μειωμένης του διάθεσης.

– Το 62% νιώθουν την ένταση της κρίσης να επηρεάζει το οικογενειακό τους περιβάλλον και τις οικογενειακές δαπάνες που μειώνονται κατά την εορταστική περίοδο.

Σχολιάζοντας την έρευνα ο κ. Β. Γαλάνη, Marketing Director του Mediterranean College σημείωσε πως «είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά τα συμπεράσματα που προκύπτουν από αυτή την έρευνα και μας βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα τους νέους σε αυτή τη φάση της οικονομικής κρίσης και της οικονομικής ύφεσης. Ο αντίκτυπος της οικονομικής κρίσης στις καταναλωτικές τους συνήθεις και τον τρόπο ζωής, έτσι όπως αποτυπώνεται από την έρευνα, μας βοηθά να καταλάβουμε και να προβλέψουμε, πως διαμορφώνονται οι τάσεις, στο άμεσο μέλλον. Γεγονός είναι, ότι η ύφεση και οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα που επιφέρουν ως συνέπεια, έχουν επηρεάσει τις καταναλωτικές συνήθειες και των τρόπο ζωής των νέων, καταγράφοντας σημαντικές μεταβολές. Είναι χαρακτηριστικό επίσης, η ψυχολογική διάσταση του θέματος και οι επιπτώσεις του γενικότερου κλίματος, στην προσωπική τους διάθεση αλλά και το πώς φαίνεται να βιώνουν την κρίση στο οικογενειακό πλέον περιβάλλον».

Εν τω μεταξύ κι οι προβλέψεις των εμπόρων για την περίοδο της χριστουγεννιάτικης αγοράς είναι δυσοίωνες, επιβεβαιώνοντας τοι γενικότερο κλίμα κατήφειας που επικρατεί όχιμόνο στους καταναλωτές, αλλά όπως είναι φυσικό και στον εμπορικό κόσμο. Σύμφωνα λοιπόν με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις οι πωλήσεις σε γενικό επίπεδο αναμένεται να είναι μειωμένες κατά 20% – 22%.

Επίσης, σύμφωνα μετην ετήσια έκθεση του ελληνικού εμπορίου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) που παρουσιάστηκε χθές, το 2012 εκτιμάτγαι ότι θα κλείσουν περί τις 60.000 εμπορικές επιχειρήσεις,ενώ από το 2009 ως και το 2011 έχουν κλείσει άλλες 60.000. Πιο συγκεκριμένα η μία στις πέντε ΟΕ, ΕΕ και ατομικές επιχειρήσεις αισθάνεται σοβαρό κίνδυνο αδυναμίας λειτουργίας (λουκέτου) εξαιτίας της βαθειάς κρίσης – στις ΑΕ και ΕΠΕ το ποσοστό είναι 13,4%.

Ετσι το 2012 οι έμποροι προβλέπουν ότι περισσότερες από μία στις τρεις επιχειρήσεις – ανεξάρτητα από τη νομική τους μορφή – οι πωλήσεις τους και τα κέρδη τους το 2012 θα είναι μειωμένα. Η απαισιοδοξία ήταν μεγαλύτερη στις ΟΕ – ΕΕ και τις ατομικές επιχειρήσεις. Επίσης νέα έντονη εξασθένηση των επενδύσεων παγίου κεφαλαίου – το 31,5% των ΑΕ και ΕΠΕ καθώς και το 36,5% των ΟΕ – ΕΕ και των ατομικών επιχειρήσεων δήλωσαν ότι προτίθενται να μειώσουν τις επενδύσεις τους. Ως εκ τούτου απαισιοδοξία επικρατεί και στο επίπεδο της απασχόλησης. Περισσότερη ανθεκτικότητα εξακολουθούν να δείχνουν οι ΟΕ – ΕΕ και οι ατομικές επιχειρήσεις, καθώς περισσότερες από 5 στις 10 δήλωσαν ότι θα κρατήσουν σταθερό το προσωπικό τους. Και φυσικά η αβεβαιότητα είναι κυρίαρχη στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων – η μία στις τέσσερις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, αδυνατεί να προβλέψει την εξέλιξη βασικών μεγεθών.

 

Δ. ΧΑΡΟΝΤΑΚΗΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.