Οι μικρότερες εταιρείες διεκδικούν σημαντικό μερίδιο μεσούσης της κρίσης

Η οικονομική κρίση και η μείωση της κατανάλωσης έχουν μεταρέψει σε «πολεμικό πεδίο» την αγορά της μπύρας. Από την μία πλευρά η κυριαρχία της Αθηναικής Ζυθοποιίας παραμένει αδιαμφισβήτητη, ωστόσο οι μικρότερες εταιρείες, όπως είναι η Μύθος Ζυθοποιία και η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδια αγοράς. 
Στη διάρκεια του 2010 η αγορά συρρικνώθηκε κατά 8% – και το 2009 κατά 5% – ωστόσο οι Δανοί, που ελέγχουν τη Μύθος Ζυθοποιία «πανηγυρίζουν», αφού κατόρθωσαν να αυξήσουν το μερίδιοτους κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ οι έλληνες μέτοχοι της Ομυμπιακής Ζυθοποιίας, η οποία έχει επανακυκλοφορήσει τη ΦΙΞ, δεν κρύβουν τη χαρά τους: σε διάστημα έξι μηνών κατόρθωσαν, πέρυσι, να κερδίσουν το 3% της αγοράς.

Η αγορά της μπίρας εμφανίζει πλέον σοβαρά στοιχεία ωριμότητας, αρκετές εταιρείες – δεν είναι καθόλου αμελητέο μέγεθος π.χ. η Βεργίνα,ακριβώς το αντίθετο – πολλοί τύποι μπίρας, πολλά σήματα σε ευρεία διανομή και μια μεγάλη γκάμα τιμών. Και η μείωση της κατανάλωσης είναι που δίνει στο παιχνίδι μιά «άγρια ομορφιά». Σίγουρα όμως όχι «αναίμακτη».
Το δίκτυο του χονδρεμπορίου, λόγω της μεγάλης μείωσης που παρουσιάζουν οι πωλήσεις των αλκοολούχων ποτών, της μπίρας και των κρασιών, κλυδωνίζεται. Αρκετές εταιρείες, και όχι μικρές, στον τομέα των διανομών κινδυνεύουν να καταρρεύσουν – ορισμένες από αυτές τις στηρίζουν οι προμηθευτές τους.
Ως εκ τούτου και επειδή οι επισφάλειες είναι δυσβάστακτες αυτή την περίοδο, στη διανομή (και) της μπίρας έχει αποκτήσει ιδιαίτερο βάρος το δίκτυο των σουπερμάρκετ. Ο κίνδυνος των επισφαλειών είναι μια διάσταση, η άλλη βρίσκεται στην επικρατούσα τάση όλο και περισσότερων καταναλωτών να περιορίζουν όσο είναι δυνατόν τις εξόδους και να προτιμούν την κατανάλωση στο σπίτι. Και φυσικά το στοιχείο της τιμής αποκτά συγκριτικό πλεονέκτημα των σουπερμάρκετ σε σχέση με τις κάβες. Η αύξηση των πωλήσεων της μπίρας στα σούπερ μάρκετ πλησιάζει το 15%.
Η Αθηναική Ζυθοποιία ΑΕ (με βασικά σήματα την Amstel και την Heineken) διατηρεί ηγεμονικό μερίδιο αγοράς – άνω του 70% – αλλά σίγουρα μικρότερο έναντι του παρελθόντος. Διαθέτει τέσσερα εργοστάσια παραγωγής και 1.200 εργαζόμενους. Ωστόσο η έκπληξη ήρθε από τη Μύθος Ζυθοποιία, η οποία πέρυσι αύξησε τις πωλήσεις της στα 74,4 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν και διαμορφώθηκαν στα 5 εκατ. ευρώ.
Οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 13,6% έναντι του 2009 και το μερίδιο της ανήλθε στο 15%. Η κάμψη στην κερδοφορία οφείλεται κατά κύριο λόγο στο επενδυτικό πρόγραμμα που βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά και στην απορρόφηση της αύξησης του ΦΠΑ, όπως και της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών.
Στην τρίτη θέση βρίσκονται πλέον τόσο η Βεργίνα της Ζυθοποιίας Μακεδονίας – Θράκης ΑΕ, η οποία πλέον έχει τοποθετηθεί σε μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και το μερίδιο της ανέρχεται στο 4% – 5%, όσο κσι η Ολυμπιακή Ζυθοποιία με τη FIX, το μερίδιο της οποίας έχει υπερβεί το 3% και οι μέτοχοι της εκτιμούν ότι σύντομα θα πλησιάσει το 5%.
Εκτός από τις μπίρες «ιδιωτικής ετικέτας», τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται επίσης αρκετές επιχειρήσεις μικρο-ζυθοποιίας (η Craft, η Genesis, η Πειραϊκή, η Ρεθυμνιακή, η ΖΕΟΣ, η Corfu Beer και η Magnus Magister της Ρόδου) διεκδικώντας μια «αξιοπρεπή» παρουσία στα μερίδια αγοράς.

ΔΗΜ. ΧΑΡΟΝΤΑΚΗΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.